Velem
Vagy Nélküled
The Story of Us
1999
Tényleg
annyira egyszerűek volnánk, hogy amiatt izgulunk, hogy valakinek sikerül-e
győznie, vagy hogy valakik összejönnek-e a filmek végén?Meglehet,
viszont ez a két apró motívum filmek ezreinek szolgáltat alapot, mint valami
kifogyhatatlan forrás. Időről időre persze elfog minket a csömör, és úgy
érezzük, hogy például nem akarunk több mosolygó házaspárt látni. A Velem
Vagy Nélküled körülbelül itt lép be a képbe.
A
film feltételezi, hogy gyakorlatilag már mindent láttál, és ezen belül
szerelmes,
házasságos filmek
tucatjait tudhatod magad mögött, vagyis tisztában van vele, hogy a piac
telített. Ezek után már csak két lehetséges lépés közül válogathat: vagy
meg sem születik, vagy pedig úgy nyúl hozzá az agyonhasznált témához, hogy
az drasztikus minőségbeli
szintnövekedést tudjon elérni. A Velem Vagy Nélküled ezt az utat választotta,
és ami még ennél is több, (mert vállalni könnyű, teljesíteni nehéz), sikerült
is neki.
A
film témája valójában egy házasság, Ben
és Katie (Willis és Pfeiffer)
házassága, amely komoly krízisben van, de most jön a poén, ahogy elkezdjük
nézni, kiderül, hogy nem is egy házasság, hanem egy szerelem történetét
kísérjük figyelemmel, 15 év teljes hossza mentén. Ben szókimondó, pocakos
haverja (akit maga a rendező, Rob Reiner alakít) elmagyarázza nekünk, hogy
nincs is olyan,
hogy fenék,
hanem csak arról van szó, hogy a combok
folytatódnak. A film
középpontjában szereplő házasságot sem úgy látjuk, hogy "ki viszi a gyerekeket
isibe", "mennyit keresel", "megcsalsz", "nem csalsz meg", hanem mint egy
szerelem nyíl egyenes folytatását, és a krízisben sem csak az a fő kérdés,
hogy ki hogyan tudja egyedül, vagy együtt menedzselni az életét, hanem
az, hogy szerelmesek-e egymásba. Ez egy viszonylag forradalmian új ábrázolása
a házasságoknak. Azért "viszonylag", mert nyilván megpróbáltak mások is
ilyen filmet írni, másrészt mégsem jött össze még senkinek, (vagy legalább
is nem ennyire) és a házasságot eddig leginkább úgy láthattuk, mint valami
mást, mint az új lakót, aki a szerelem helyére költözik.
Évszázados
hagyománya van a házasságok ilyen külön kategóriaként való kezelésének,
a legtöbb kultúra tele van házasság-viccekkel, a miénkben talán még most
is dívik egy kicsit az anyós-viccek műfaja. A házasságos viccekben az a
durva, hogy szó sincs szerelemről, és egyszerűen megtört embereket ábrázolnak,
azon belül is természetesen megtört férfiakat.
Filmek
ezreiben látunk happy-endeket,
és mindig örülünk, hogy "de jó!", és akkor jönnek a feliratok, és fogalmunk
sincs, hogy például Neo és Trinity hogyan élnek majd életük további
részében. Filmek
százaiban pedig házasságokat látunk, amikben nyoma sincs Trinitynek, se
Neo-nak. Ez a szakadék most végre áthidalódik, Bruce
Willis és Michelle
Pfeiffer egyszerre szerelmesek
és házasok.
A
Velem Vagy Nélküled története nem egyenes vonalban halad, hanem össze-vissza,
ahogy az emberek emlékezete is működik. Bármikor átcsap egy olyan időszakba,
amikor Bruce-nak hosszú haja volt még, és egészét tekintve is nagyon izgalmasan
közlekedhetünk az időben. A film legjobb találmánya, amit még nem láttunk
ilyen életszerűen, hogy például amikor Katie csak úgy otthon van, akkor
bevágják azokat a mondatokat, vagy jeleneteket, amik a fejében járnak.
Látszólag ebben sincs semmi új,
flash-backkeket, (visszaemlékezés-bevágásokat)
nagyon sok filmben látni, házasságos flash-backkeket pedig az egykori Vágyak
Vonzásában-ban élvezhettünk jó minőségben. Itt azonban ezek a flash-backkek
eddig még nem látott módon asszociatívak, az előző perc mondatai ugyanúgy
bevillannak,
mint a múlthetiek, vagy a 15 évvel ezelőttiek. Éppen itt, a visszaemlékezéseknél
derül ki, hogy mi is a film erőssége: az elképesztő részletgazdagság.
A
forgatókönyvírók gyakorlatilag
a saját életüket is beleírták, mondja Alan
Zweibel, aki nemcsak
írta, hanem producelte is a filmet társával, Jessie
Nelson-nal, a harmadik
producer egyébként maga a rendező,
Rob
Reiner. A saját élet
beleírása nem kis dolog, a legtöbb forgatókönyvben már feldolgozott élmények,
vagy másokkal megtörtént (tehát könnyen feldolgozható) élmények szerepelnek.
Ha jól van megírva egy forgatókönyv, akkor már ez is nagy nyíltságot jelent,
hogy legalább ezekbe az élményekbe szabadon besétálhat a néző. A Zweibel-Nelson
páros ehhez képest sokkal többet dobott be, Zweibel nem egy olyan élményét
is beleírta, aminek abban a pillanatban még nem tudta és nem is tudhatta
a kimenetelét, mert még nem történt meg.
Ennek
megfelelően a film olyan valóságosra sikeredett,
hogy az egyetlen béna rész az benne, amikor (4 másodpercig) Velencében
táncolnak a kanális partján, mint valami videóklipben. A többi 5400 másodperc
során azonban remek emberismerettel megírt, különlegesen finom színészi
játékkal előadott jelenetek szemtanúi lehetünk. Ha belegondolunk, nem is
csak a forgatókönyvírók, hanem a színészek is többet kellett, hogy beleadjanak
a szokásosnál. Egy létező, vagy kitalált karaktert sem könnyű eljátszani,
ilyenkor a megformálás során kábé 10 jellegzetes "jellemvonásra" jut egy
darab gyenge pont. Viszont
azok a veszekedés-jelenetek,
amikben Bruce Willis és Michelle Pfeiffer részesítenek minket, nagyságrendekkel
nehezebb színészi teljesítményt jelentenek, hiszen nekik fejenként 100
gyenge pont jut egy-egy jellemvonásra, mivel veszekedésről van szó. És
ennyi gyengepontot még egy kitűnő színész is csak úgy tud produkálni, ha
a sajátjaiból is bedob jónéhányat.
Ha
már a veszekedéseknél tartunk, nem egyszerű helyi konfliktusokról van szó,
hogy mondjuk "a férfi ezt akarja, a nő pedig azt", hanem egy 15 év
alatt kialakult csatamezőre kalauzol minket a film, és pontosan átélhetővé
teszi számunkra, hogy mindkét fél csak azt teheti, amit tesz, és valójában
egyikük sem hibáztatható. Mindkét félnek csak az a hibája, hogy "az,
aki", illetve az, akivé
ennek a házasságnak a 15 éve alatt változott. Mindkét félnek csak az a
hibája, hogy ugyanolyan kaliberű személy, mint a másik, ami miatt
egyikük sem tud simán a másik áldozatává válni, ami miatt nem tud kialakulni
az a csöndes, letisztult, harcoktól mentes házasság, amit a filmekben látni.
Túlságosan is egyenrangú felek, vagyis túlságosan is egymáshoz valóak.
Ezért van, hogy nem is házasságról, hanem szerelemről
van szó, és ezért van, hogy ez a film az egyik leggyakorlatiasabb szerelmesfilm,
amit mozikban látni lehet.
A
Velem Vagy Nélküled hiába nem tagja a legeslegjobb filmek klubjának, mégis
figyelemreméltó alkotás, a forgatókönyv és a rendezés olyan remek lehetőséget
kínált a remek színészeknek, ami ritka. Michelle Pfeiffer és Bruce Willis
most nem másfél óra történéseit kell, hogy beleérezze minden egyes eljátszott
pillanatba,
hanem 15 évét. És, valljuk be, nagyon jól csinálják, amikor például mind
a ketten megérzik, hogy most fognak szakítani, gyakorlatilag alig történik
valami: kivitték
a gyerekeiket a táborba induló busz indulóhelyére, útközben Katie ideges
volt, és végigdirigálta az utat, hogy Ben mikor előzzön, mikor merre kanyarodjon
be. Aztán feltették a gyerekeket a buszra, és ott ültek a nagy csendben,
és Bruce Willis csak annyit kérdez, "ilyenkor
nem azt kellene mondanod, hogy ugyan már, másokkal is megtörténik az ilyesmi,
és mások is túljutnak rajta?". Michelle Pfeiffer
nem válaszol semmit, és Bruce bejelenti, hogy szállodába költözik.
Ez
nem is csupán egyetlen profin kidolgozott jelenet, hiszen az egész 15 évük
szövegösszefüggésében játszódott le, és nem csak abban a percben. Vagyis
az adott mondatnak, hogy "szállodába költözöm" az adott jelenet, a jelenetnek
pedig az egész film addig lepergett percei jelentik a hátteret. Ez a háttér
pedig megalapozott, minden részlet úgy áll össze a filmben, mint egy nagyfelbontású
kép a sokmillió képpontból, ehhez pedig jó sok remek jelenetre van szükség,
amit a film készítői és egyben producerei nem vontak meg tőlünk. Rengeteg
igazi helyszínen forgatták a filmet, holott elintézhették volna az egészet
egy darab stúdióban. A sok helyszín alkalmazása meg is látszik a film költségvetésén,
(70 millió dollár !), nyilván azt remélték, hogy mi nézők majd értékelni
fogjuk a minőségi különbséget, és a filmet látva nem is kétséges: értékeljük!
-bob-
|