Velem
Vagy N�lk�led
The Story of Us
1999
T�nyleg
annyira egyszer�ek voln�nk, hogy amiatt izgulunk, hogy valakinek siker�l-e
gy�znie, vagy hogy valakik �sszej�nnek-e a filmek v�g�n? Meglehet,
viszont ez a k�t apr� mot�vum filmek ezreinek szolg�ltat alapot, mint valami
kifogyhatatlan forr�s. Id�r�l id�re persze elfog minket a cs�m�r, �s �gy
�rezz�k, hogy p�ld�ul nem akarunk t�bb mosolyg� h�zasp�rt l�tni. A Velem
Vagy N�lk�led k�r�lbel�l itt l�p be a k�pbe.
A
film felt�telezi, hogy gyakorlatilag m�r mindent l�tt�l, �s ezen bel�l
szerelmes,
h�zass�gos filmek
tucatjait tudhatod magad m�g�tt, vagyis tiszt�ban van vele, hogy a piac
tel�tett. Ezek ut�n m�r csak k�t lehets�ges l�p�s k�z�l v�logathat: vagy
meg sem sz�letik, vagy pedig �gy ny�l hozz� az agyonhaszn�lt t�m�hoz, hogy
az drasztikus min�s�gbeli
szintn�veked�st tudjon el�rni. A Velem Vagy N�lk�led ezt az utat v�lasztotta,
�s ami m�g enn�l is t�bb, (mert v�llalni k�nny�, teljes�teni neh�z), siker�lt
is neki.
A
film t�m�ja val�j�ban egy h�zass�g, Ben
�s Katie (Willis �s Pfeiffer)
h�zass�ga, amely komoly kr�zisben van, de most j�n a po�n, ahogy elkezdj�k
n�zni, kider�l, hogy nem is egy h�zass�g, hanem egy szerelem t�rt�net�t
k�s�rj�k figyelemmel, 15 �v teljes hossza ment�n. Ben sz�kimond�, pocakos
haverja (akit maga a rendez�, Rob Reiner alak�t) elmagyar�zza nek�nk, hogy
nincs is olyan,
hogy fen�k,
hanem csak arr�l van sz�, hogy a combok
folytat�dnak. A film
k�z�ppontj�ban szerepl� h�zass�got sem �gy l�tjuk, hogy "ki viszi a gyerekeket
isibe", "mennyit keresel", "megcsalsz", "nem csalsz meg", hanem mint egy
szerelem ny�l egyenes folytat�s�t, �s a kr�zisben sem csak az a f� k�rd�s,
hogy ki hogyan tudja egyed�l, vagy egy�tt menedzselni az �let�t, hanem
az, hogy szerelmesek-e egym�sba. Ez egy viszonylag forradalmian �j �br�zol�sa
a h�zass�goknak. Az�rt "viszonylag", mert nyilv�n megpr�b�ltak m�sok is
ilyen filmet �rni, m�sr�szt m�gsem j�tt �ssze m�g senkinek, (vagy legal�bb
is nem ennyire) �s a h�zass�got eddig legink�bb �gy l�thattuk, mint valami
m�st, mint az �j lak�t, aki a szerelem hely�re k�lt�zik.
�vsz�zados
hagyom�nya van a h�zass�gok ilyen k�l�n kateg�riak�nt val� kezel�s�nek,
a legt�bb kult�ra tele van h�zass�g-viccekkel, a mi�nkben tal�n m�g most
is d�vik egy kicsit az any�s-viccek m�faja. A h�zass�gos viccekben az a
durva, hogy sz� sincs szerelemr�l, �s egyszer�en megt�rt embereket �br�zolnak,
azon bel�l is term�szetesen megt�rt f�rfiakat.
Filmek
ezreiben l�tunk happy-endeket,
�s mindig �r�l�nk, hogy "de j�!", �s akkor j�nnek a feliratok, �s fogalmunk
sincs, hogy p�ld�ul Neo �s Trinity hogyan �lnek majd �let�k tov�bbi
r�sz�ben. Filmek
sz�zaiban pedig h�zass�gokat l�tunk, amikben nyoma sincs Trinitynek, se
Neo-nak. Ez a szakad�k most v�gre �thidal�dik, Bruce
Willis �s Michelle
Pfeiffer egyszerre szerelmesek
�s h�zasok.
A
Velem Vagy N�lk�led t�rt�nete nem egyenes vonalban halad, hanem �ssze-vissza,
ahogy az emberek eml�kezete is m�k�dik. B�rmikor �tcsap egy olyan id�szakba,
amikor Bruce-nak hossz� haja volt m�g, �s eg�sz�t tekintve is nagyon izgalmasan
k�zlekedhet�nk az id�ben. A film legjobb tal�lm�nya, amit m�g nem l�ttunk
ilyen �letszer�en, hogy p�ld�ul amikor Katie csak �gy otthon van, akkor
bev�gj�k azokat a mondatokat, vagy jeleneteket, amik a fej�ben j�rnak.
L�tsz�lag ebben sincs semmi �j,
flash-backkeket, (visszaeml�kez�s-bev�g�sokat)
nagyon sok filmben l�tni, h�zass�gos flash-backkeket pedig az egykori V�gyak
Vonz�s�ban-ban �lvezhett�nk j� min�s�gben. Itt azonban ezek a flash-backkek
eddig m�g nem l�tott m�don asszociat�vak, az el�z� perc mondatai ugyan�gy
bevillannak,
mint a m�lthetiek, vagy a 15 �vvel ezel�ttiek. �ppen itt, a visszaeml�kez�sekn�l
der�l ki, hogy mi is a film er�ss�ge: az elk�peszt� r�szletgazdags�g.
A
forgat�k�nyv�r�k gyakorlatilag
a saj�t �let�ket is bele�rt�k, mondja Alan
Zweibel, aki nemcsak
�rta, hanem producelte is a filmet t�rs�val, Jessie
Nelson-nal, a harmadik
producer egy�bk�nt maga a rendez�,
Rob
Reiner. A saj�t �let
bele�r�sa nem kis dolog, a legt�bb forgat�k�nyvben m�r feldolgozott �lm�nyek,
vagy m�sokkal megt�rt�nt (teh�t k�nnyen feldolgozhat�) �lm�nyek szerepelnek.
Ha j�l van meg�rva egy forgat�k�nyv, akkor m�r ez is nagy ny�lts�got jelent,
hogy legal�bb ezekbe az �lm�nyekbe szabadon bes�t�lhat a n�z�. A Zweibel-Nelson
p�ros ehhez k�pest sokkal t�bbet dobott be, Zweibel nem egy olyan �lm�ny�t
is bele�rta, aminek abban a pillanatban m�g nem tudta �s nem is tudhatta
a kimenetel�t, mert m�g nem t�rt�nt meg.
Ennek
megfelel�en a film olyan val�s�gosra sikeredett,
hogy az egyetlen b�na r�sz az benne, amikor (4 m�sodpercig) Velenc�ben
t�ncolnak a kan�lis partj�n, mint valami vide�klipben. A t�bbi 5400 m�sodperc
sor�n azonban remek emberismerettel meg�rt, k�l�nlegesen finom sz�n�szi
j�t�kkal el�adott jelenetek szemtan�i lehet�nk. Ha belegondolunk, nem is
csak a forgat�k�nyv�r�k, hanem a sz�n�szek is t�bbet kellett, hogy beleadjanak
a szok�sosn�l. Egy l�tez�, vagy kital�lt karaktert sem k�nny� elj�tszani,
ilyenkor a megform�l�s sor�n k�b� 10 jellegzetes "jellemvon�sra" jut egy
darab gyenge pont. Viszont
azok a veszeked�s-jelenetek,
amikben Bruce Willis �s Michelle Pfeiffer r�szes�tenek minket, nagys�grendekkel
nehezebb sz�n�szi teljes�tm�nyt jelentenek, hiszen nekik fejenk�nt 100
gyenge pont jut egy-egy jellemvon�sra, mivel veszeked�sr�l van sz�. �s
ennyi gyengepontot m�g egy kit�n� sz�n�sz is csak �gy tud produk�lni, ha
a saj�tjaib�l is bedob j�n�h�nyat.
Ha
m�r a veszeked�sekn�l tartunk, nem egyszer� helyi konfliktusokr�l van sz�,
hogy mondjuk "a f�rfi ezt akarja, a n� pedig azt", hanem egy 15 �v
alatt kialakult csatamez�re kalauzol minket a film, �s pontosan �t�lhet�v�
teszi sz�munkra, hogy mindk�t f�l csak azt teheti, amit tesz, �s val�j�ban
egyik�k sem hib�ztathat�. Mindk�t f�lnek csak az a hib�ja, hogy "az,
aki", illetve az, akiv�
ennek a h�zass�gnak a 15 �ve alatt v�ltozott. Mindk�t f�lnek csak az a
hib�ja, hogy ugyanolyan kaliber� szem�ly, mint a m�sik, ami miatt
egyik�k sem tud sim�n a m�sik �ldozat�v� v�lni, ami miatt nem tud kialakulni
az a cs�ndes, letisztult, harcokt�l mentes h�zass�g, amit a filmekben l�tni.
T�ls�gosan is egyenrang� felek, vagyis t�ls�gosan is egym�shoz val�ak.
Ez�rt van, hogy nem is h�zass�gr�l, hanem szerelemr�l
van sz�, �s ez�rt van, hogy ez a film az egyik leggyakorlatiasabb szerelmesfilm,
amit mozikban l�tni lehet.
A
Velem Vagy N�lk�led hi�ba nem tagja a legeslegjobb filmek klubj�nak, m�gis
figyelemrem�lt� alkot�s, a forgat�k�nyv �s a rendez�s olyan remek lehet�s�get
k�n�lt a remek sz�n�szeknek, ami ritka. Michelle Pfeiffer �s Bruce Willis
most nem m�sf�l �ra t�rt�n�seit kell, hogy bele�rezze minden egyes elj�tszott
pillanatba,
hanem 15 �v�t. �s, valljuk be, nagyon j�l csin�lj�k, amikor p�ld�ul mind
a ketten meg�rzik, hogy most fognak szak�tani, gyakorlatilag alig t�rt�nik
valami: kivitt�k
a gyerekeiket a t�borba indul� busz indul�hely�re, �tk�zben Katie ideges
volt, �s v�gigdirig�lta az utat, hogy Ben mikor el�zz�n, mikor merre kanyarodjon
be. Azt�n feltett�k a gyerekeket a buszra, �s ott �ltek a nagy csendben,
�s Bruce Willis csak annyit k�rdez, "ilyenkor
nem azt kellene mondanod, hogy ugyan m�r, m�sokkal is megt�rt�nik az ilyesmi,
�s m�sok is t�ljutnak rajta?". Michelle Pfeiffer
nem v�laszol semmit, �s Bruce bejelenti, hogy sz�llod�ba k�lt�zik.
Ez
nem is csup�n egyetlen profin kidolgozott jelenet, hiszen az eg�sz 15 �v�k
sz�veg�sszef�gg�s�ben j�tsz�dott le, �s nem csak abban a percben. Vagyis
az adott mondatnak, hogy "sz�llod�ba k�lt�z�m" az adott jelenet, a jelenetnek
pedig az eg�sz film addig lepergett percei jelentik a h�tteret. Ez a h�tt�r
pedig megalapozott, minden r�szlet �gy �ll �ssze a filmben, mint egy nagyfelbont�s�
k�p a sokmilli� k�ppontb�l, ehhez pedig j� sok remek jelenetre van sz�ks�g,
amit a film k�sz�t�i �s egyben producerei nem vontak meg t�l�nk. Rengeteg
igazi helysz�nen forgatt�k a filmet, holott elint�zhett�k volna az eg�szet
egy darab st�di�ban. A sok helysz�n alkalmaz�sa meg is l�tszik a film k�lts�gvet�s�n,
(70 milli� doll�r !), nyilv�n azt rem�lt�k, hogy mi n�z�k majd �rt�kelni
fogjuk a min�s�gi k�l�nbs�get, �s a filmet l�tva nem is k�ts�ges: �rt�kelj�k!
-bob-
|