Magnólia
Magnolia
1999
Paul Thomas Anderson.
Ha eddig nem, hát mostantól egy életre megjegyeztük a nevét. Aki
látta már előző alkotásait (Hard Eight; Boogie Nights) tisztában van vele,
hogy bármit lehet rá mondani, csak azt nem, hogy átlagos, vagy mindennapi.
Úgy tűnik Ő hivatott lerombolni azokat a korlátokat, melyeket legtöbb kollegája
jobb esetben nem képes, rosszabb esetben észre sem vesz.
A
Magnólia szakít a filmkészítés bevett liturgiájával. Ez a film olyan, mintha
maga az élet írta volna. Itt mindenki főszereplő és bár első ránézésre
mindenki két szóval körülírható karakter, a film végére azonban kiderül,
hogy valódi személyiségük jóval bonyolultabb, sőt egyes esetekben
szöges ellentétben áll azzal, amit a külvilág felé igyekeznek mutatni.
Kilenc
olyan ember vívódását kísérhetjük figyelemmel, akik megpróbálják feloldani
ezt az ellentétet, mert úgy érzik, lehet, hogy leszámoltak már a múltjukkal,
de a múlt még nem számolt le velük. Látszólag különböző emberek ők. Akad
köztük hivatásos macho, televíziós showman,
gyerekzseni, meg nem értett drogos lány, de egyszerű rendőr is.
Más az életük, a gondolkodásuk, különböző társadalmi rétegből származnak,
mégis mind ugyan arra vágynak: valamiféle szeretetre. Furcsa véletlen folytán
ezek az emberek teljesen egyszerre jutnak el arra a pontra, hogy véghezvigyék
életük eme nagy tettét, vagyis a múlttal való leszámolást, de még furcsább
az, hogy eközben útjaik keresztezik egymást.
Ez
a sok furcsaság és véletlen annyira filmbeillő, hogy ettől már-már
teljesen életszerű, hiszen mindenkivel estek meg már olyan dolgok, amire
azt mondta: ha ezt filmen látom, el sem hiszem. Nos ez a film rendkívüli magabiztossággal
lovagolja meg ezt az "élet szüli a legnagyobb
furcsaságokat" érzést, olyannyira hogy a végén
a néző már mindent elhisz, vagy el akar hinni, és ebből az állapotból csak
a valóban rendívül abszurd befejezés tudja kibillenteni.
A
film lépésről lépésre hatol be a szereplők
intim
szférájába, és sikerrel jut el olyan mélységekig, amely addig még saját
maguk számára is tabutéma volt. Olyan dolgok kerülnek felszínre, amikről
még maguknak is hazudni próbáltak hosszú éveken keresztül,
és amikről elhitték, hogy sikerült örökre elfelejteniük. Legtöbbjüknél
a halál közelsége segít szembenézni a múlt azon hibáival és mély sebeivel,
melyeket ez eddig saját büszkeségük nem engedett orvosolni. Teszi a film
mindezt hallatlanul nagy természetességgel és rengeteg humorral.
A történet
Dél-Kaliforniában
játszódik, egy kisvárosban. Earl Partridge (Jason Robards) egy idős, gazdag
tévéproducer, aki súlyos rákbeteg és orvosi diploma nélkül is jól tudja,
hogy pár nap múlva Szent Péternek magyarázkodhat viselt dolgairól.
Megkéri hát odaadó házigondozóját - akit Philip
Seymour Hoffman alakít,
a Boldogságtól Ordítani és a Mr. Ripley remek színésze-, hogy teremtsen
kapcsolatot elhagyott fiával Frank-kel (Tom
Cruise), aki azóta látszólag
kiheverte nehéz gyermekkorát és megingathatatlannak tűnő önbizalommal,
profi playboyként
tanítja -persze jó pénzért- férfitársait a hódítás művészetére, mégpedig
úgy, hogy egy hímsoviniszta macho előadásokat tart arról, hogy hogyan kell
a nőket a földbe dölgölni, ami a film egyik legmulatságosabb eleme. Earl
jelenlegi feleségét Lindát (Julianne
Moore) közben más problémák
gyötrik. Ebben az utolsó utáni pillanatban döbben rá ugyanis, hogy valójában
szereti a férjét, ami azért tűnik újszerűnek számára, mert annak idején
kizárólag az anyagi jólétre mondott igent az anyakönyvvezetőnél.
Jimmy
Gator (Philip Baker Hall)
szintén rákbeteg. Televíziós vetélkedőket vezet már több mint 30 éve. A
nép úgy ismeri, mint fedhetetlen családapát és szerető férjet. Az igazság
azonban szöges ellentétben áll ezzel: a feleségét akkor csalta meg amikor
csak tehette, lányával pedig már régóta megszakadt mindenféle viszonya.
Most, hogy érzi nincs tovább, megpróbálja rendbe tenni mindazt, amire eddig
még csak oda sem figyelt. Kokainfüggő lánya Claudia (Melora
Walters) nemet mond ugyan
erre a próbálkozásra, de érzi, hogy szüksége van valakire, aki átsegíti
lelki problémáin. Ez a személy Jim Kurring (John C. Reilly) a meglehetősen
egyszerű, de rendkívül tiszta szívű rendőrtiszt lesz, aki
egy lakossági bejelentés folytán ismerkedik meg a lánnyal. Csak az ő történetük
is elég lett volna egy nagyon vicces és nagyon jó filmhez.
Bár
Jimmy Gator haldoklik, ezt igyekszik titkolni a nézők és a stáb előtt,
hiszen a show nem állhat meg. Az általa vezetett "Mit
tudnak a gyerekek?” mostani
sztárja, az ifjú zseni Stanley (Jeremy Blackman), akitől szinte lehetetlen
olyat kérdezni, amire ne tudná a választ. Azonban ez a hatalmas tudás sem
elegendő ahhoz számára, hogy rájöjjön, apja mért nem képes szeretni őt.
Az apa (Michael Bowen) viselkedése előre vetíti azt a jövőt, ami Donnie
Smith (William.H. Macy) számára már a kínkeserves jelen. Donnie 30 évvel
ezelőtt volt ugyan ennek a vetélkedőnek a gyereksztárja. Szülei csak addig
álltak mellette, amíg pénzt hozott a konyhára, de szeretetet ő se kapott
sokat. Egy szép napon aztán nem csak nagyszerű gondolatok cikáztak a fejében,
hanem egy villám is, és ez a 20
millió Volt kimosta agyából
a sok „felesleges” információt. Élete így mondhatni egy csapásra megváltozott,
és azóta is, a mára már igencsak megkopott hírnevével igyekszik - egyre
kevesebb sikerrel - együgyűvé lett szeretetéhes világát fenntartani. Egészen
konkrétan az élete nagy terve, hogy kirabolja a munkaadói széfjét, hogy
ötezer dollárért fogszabályzótkészíttessen
magának, amire nem a fogai miatt van szüksége, hanem a homoszexuális bárpultos
miatt, akibe plátói módon szerelmes, és akinek fogszabályzója van.
Ez
a sokféle történetvonal lehetne akár szappanopera szerű, okoskodó és unalmas
mozaik-egyveleg is, de tényleg le a kalappal, mert hihetetlenül ügyes film
jött létre. A Szeress, Ha Tudsz próbálkozott hasonlóval, de csúnyán mellélőtt,
és az egészből csak a betegségekre lehet emlékezni. A másik műfajba vágó
történet, ami ráadásul egészen jól is sikerült, az a Short Cuts (Rövidre
Vágva), a Magnólia
mindent tud, amit a Short Cuts tudott, ráadásul nem is fanyar, hanem izgalmasan
édes, így a Short Cuts összes jó tulajdonságát magáénak tudja, plusz
egy generációval okosabb, és profibb verzióként jelenik meg, és amíg a
Short Cuts-ban az összes szálat egyesítő motívum egy földrengés, addig
a Magnoliában ugyanezt egy látványos békaeső testesíti meg. A harmadik
film, amivel óhatatlanul is összehasonlítja az ember, az az Amerikai
Szépség, nehéz megmondani,
melyik a jobb, illetve mégsem, mert az Amerikai Szépség valójában az elején
"erős", és onnantól kicsit szűk folyosón halad a vége felé, a Magnólia
viszont egészen a film végéig fenntartja a briliáns kezdésének a színvonalát.
Mellesleg minkét film kábé ugyanarról szól, "élet - made in USA" , illetve
"élet - made in 1999", csak amíg az Amerikai Szépség története leredukálható
egy kapuzárási tünetekben szenvedő életére, addig a Magnólia tényleg képes
egy tág panoráma-felvételt bemutatni emberek életéről napjainkban.
A Magnólia
pont attól olyan újszerű és izgalmas, ahogy végigpásztázza a társadalmat
és a várost és az embereket, mégpedig nagyon izgalmas jelenetek formájában.
Olyan ez a film, mint egy izgalmas, (de tényleg nagyon izgalmas) televíziós
élőadás,
amelyben egyik helyszínről a másikra kapcsolunk,
és a képernyő illetve a vászon előtt ülve azt érezhetjük, hogy tényleg
mindent látunk. Az összes történetszálból a legextrémebb és a legsorsdöntőbb
momentumokat ragadja ki, valóban mintha tévéközvetítés lenne, mégpedig
egy ideálisan profi közvetítés, amely képes bármelyik pillanatban "odakapcsolni",
ahol éppen valami fontos történik. Ezért is nem okoz gondot az a három
óra, ameddig a film tart, mert élő közvetítés, és ezért tud valami olyat,
amit eddig még nem láttunk, és amivel az Amerikai Szépség már kísérletezett,
de neki sem jött össze, képes tényleg felülről látni a dolgokat, magát
az életet, és persze nemcsak a film, hanem a néző is. Olyan, mint az R.E.M.
"Everybody Hurts"
című klipje nagyban. Egy jó filmnek természetszerűen szüksége van
jó zenére is, a Magnólia A film bámulatosan jó fényképezésért Robert
Elswit a felelős, akivel
kapcsolatban furcsa, hogy nem tartozik egyetlen cinematographer szövetségbe
sem, (pl nem A.S.C, nem tagja az American Society of Cinematographers-nek),
ugyanakkor a Holnap Markában-t is ő fényképezte és a Kéz, Amely a Bölcsőt
Ringatja-t is, (na jó, és a 8-MM-t is). A Magnólia mindenképp a mozivilág
legrangosabb DP-jei (Director
of Photography) közé emeli őt, ahogyan az ő munkája feledhetetlenné tette
számunkra a filmet. A Magnolia nemcsak képekben, történetben és színészekben
jeleskedik, hanem zenében is, kedvencünk is van, Aimee Mann "Save Me" című
száma, amit Golden Globe-ra is jelöltek. A "Save
Me", a film végén olyan,
mint a pont az i-betűn, nagyon el van találva. Aimee Mann 8 számmal járult
hozzá a film zenei anyagához, Paul Thomas Anderson már akkor felkérte őt,
amikor még a forgatókönyvet írta. Aimee
Mann zenéi a film több
jelenetének a keresztanyukái, Anderson gyakran a zenékre komponálta a jeleneteket.
Az énekesnő 95 óta nem igazán volt látható, ekkor jelent meg második szóló
albuma az "I'm With Stupid".
A
film, ahhoz képest, hogy milyen látványos
megdöbbentően normális költségvetésből készült, 37 millió dollárból, ehhez
képest már túlzásnak tűnik a Velem vagy Nélküled 50 milliója, hiszen az
mégis csak egy kamarafilm, a Magnólia pedig egy 3 órás eseményfolyam és
még egy kiadós kecskebéka-eső is van benne. De mindegy, nem a pénz az érdekes,
hanem amit látunk, és az nagyon jó, tulajdonképpen pazar.
-Tivi-
|