|
|
Snow
Falling on Cedars
Hó Hull a Cédrusra
1999
1997 az Oscar éve
Scott Hicks Ragyogás c. filmje számára, 7 jelölés, egy győzelem, nem is
rossz, ahhoz képest, hogy milyen erőltetett és uncsi film volt.
Amikor
filmet néz az ember, olyan, mintha hullámvasúton utazna, ez derül ki Scott
Hicks újabb filmjéből. Vannak lejtők és emelkedők, a lejtőkön a vizuális
ingerek, a látvány sodrása érvényesül, aztán jönnek az emelkedők, amikor
a mindaz, amit láttál, kezd összeállni a fejedben. A Hó Hull a Cédrusra
lejtőkben viszonylag erős,
de a kép valahogy egyáltalán nem akar összeállni, és ez utat nyit az unalom
számára.
A Hó Hull
a Cédrusra egy tolerancia-film akar lenni, amely egy olyan kisvárost választ
helyszíneként, ahol az amerikai-japán
és az amerikai-amerikai
lakosság békésen éldegél egymás mellett, mígnem a japán-japánok lebombázzák
Pearl Harbor-t. Japán belépése a II. Világháborúba súlyos japán-gyűlöletet
ébreszt az amerikaiakban, kormányrendelet születik, amely internáló
táborokba gyűjti a japán lakosságot, és ott tartja őket egészen a háború
végéig. A filmben szereplő fiktív kisváros lakói azonban a háború befejeződése,
sőt a Hiroshima és Nagasaki lebombázása után sem hagytak fel japán-gyűlöletükkel,
sőt olyan alaposan bespájzoltak belőle, hogy még évekkel később is van
mit beleaprítaniuk a tejbe.
A
történet központjában, illetve a bíróság előtt egy japán férfi áll, akit
gyilkossággal vádolnak a japán-ellenes városkában. Fiatal, japán-amerikai
feleségének, Hatsue-nak van miért izgulnia, mert a dolgok egyáltalán nem
festenek valami bíztató képet.
A
háttérben, pedig, egy szerelmespár
színtiszta története húzódik. Az Ishmael és Hatsue, az amerikai kisfiú
és az amerikai-japán kislány egész gyerekkorukban együtt lógnak. Fogócskáznak,
bújócskáznak, csókolóznak, nevetgélnek, később még rendesen szerelmeskednek
is. Ez az ő titkos életük, egy megmagyarázhatatlan vonzalomnak engedelmeskedve
gyakorlatilag azok a percek jelentik számukra a fénypontot, mégpedig hosszú
éveken keresztül, amikor együtt lehetnek. Tulajdonképpen ezek az együttlét
felvételek alkotják a film lejtős részeit, Robert Richardson Director
of Photography, itt alaposan
kitesz magáért, (Oscar-ra is jelölték). Havazást és esőt erdőben még soha
nem láttunk olyan képszerűen, mint ebben a filmben, és olyan komoly teljesítménnyel
is találkozhatunk, hogy a steadycam operatőr bokáig érő sárban rohan, és
a film teljes egészét tekintve is nagyon szép és vizuálisan izgalmas felvételeket
láthatunk.
A
gyerek szerelmespár
emlékképein kívül, ugyanilyen nagy műgonddal fényképezett felvételeket
láthatunk a Pearl Harbor-i bombázásról, amelynek Ishmael mint katona, élőben
a részese volt.
Gyakorlatilag
Ryan Közlegény szerű felvételeket láthatunk, Ethan Hawke, (a felnőtt Ishmael)
bezuhan a vízbe, és csak süllyed és süllyed eszméletlenül, golyók fúrják
magukat keresztül a víztömegen, többségük még lángol is a víz alatt. Aztán
kimászik
a partra, és mindenütt csak hullák, és emberei testek darabjai. A felvételek
között olyan is szerepel, hogy meztelen férfi, félig az iszapba süppedve,
halott fehéren, és a hullámok csak úgy nyaldossák. Láthatunk olyat is,
hogy egy férfi már annyira belesüppedt a szürke és sáros homokba, hogy
csak az arca látszott ki, dermesztő felvételek, és mégis hiányzik valami.
Történet nélkül ugyanis ezek a képek egyszerű rémálomnak tűnnek, és nem
töltenek be dramaturgiai funkciót, a film története
nem halad előre, hanem inkább csak olyan, mint egy klip.
Így
összesen kétféle klip-anyaggal találkozunk a filmben, a szerelmes kóborlások,
és a háborús klipek váltogatják egymást. Az egyik a gyerekek szerelmét
mutatja be, a másik a háború borzalmait, azok közül is, ugye Pearl Harbor-t,
ahol japán bombázók mértek halálos csapást az amerikai katonákra.
|
|
Ezek a
klipek
még jók is lehetnének, ha tényleg bemutatnák, amiről szólnak, de ehelyett
csak emlékeztetnek azokra. A bemutatás és az emlékeztetés között az a vékony
választóvonal, hogy érzékelhetjük-e, honnan került oda az adott szereplő,
és hogy ott mi jár a fejében, vagy csak látjuk az arcát, és felismerjük,
hogy ez Ishmael, és éppen süllyed. Vagy amikor azt látjuk, hogy a két gyerek
szereti egymást, és együtt szaladnak, és kész, de nem érezzük, mit éreznek,
illetve, hogy hogy kerültek oda, hogy azt érezzék. Nagyon egyszerű lett
volna ezen segíteni, ha például
párbeszédeket
szerepeltettek volna, és nem csak néhány reklámfilmbe illő, közhelyes mondatot.
Vagy ha a bombázás előtt sikerült volna bemutatni azokat az embereket,
akik elszenvedték azt. A Ryan Közlegényben vagy egy percig látjuk azokat
az embereket, akik partra fognak szállni, mégis elég ahhoz, hogy elvesztésüket
cselekményként élhessük meg, és nemcsak valami fiktív rémálomként.
A
klipanyagok között helyezkednek
el a tárgyalás-felvételek, a film egyetlen követhető történése. A felállás
klasszikus, illetve közhelyes. Jófej ügyvéd, rosszfej ügyész, középen egy
bíró, akiről nem tudjuk, mik a lapjai, és az esküdtek, akikre az ügyész
folyton a japán-gyűlöletük mentén próbál hatni. Természetesen, Ishmael
számára is akad szerep a tárgyaláson, ő passzív megfigyelő, aki utálja
a "japcsikat",
amikor elveszítette a fél karját, egyből egykori szerelmét szidta, csak
hogy érezzük, hogy ő most nem a karját sajnálja, hanem a "japcsikat" utálja.
Így megy a tárgyalás, és Ishmael, aki a helyi újság tulajdonosa, és újságírója,
döntő bizonyítékra bukkan.
Ezt
a bizonyítékot
azonban nem akarja megosztani másokkal, mert haragszik a Hatsue-ra, és
a férfi, akin az információ segítene, az Hatsue férje. Ishmael tehát utálja
a japánokat, és ezen belül utálja a lányt is, mert végül is nem hozzá ment
feleségül, hanem egy japán fiúhoz. És mindkét veszteségért effektíve a
japánok felelősek, hiszen Pearl Harbor a japánok visszataszító műve, és
az, hogy Hatsue nem mehetett
Ishmael-hez, szintén
a japán kultúra műáve, illetve a vaskalapos anyukáé, aki japán férjet akart
a lányának. Vagyis a japánok csak hibáztak, és Ishmael-nek egyetlen lépése
van, az, hogy megbocsásson. Ha megbocsát, nem nyer semmit, csak Hatsue
nyeri vissza a férjét, ha nem bocsát meg, nem nyer semmit csak a bosszút.
Nem
számíthatunk tehát komoly fejleményekre, az ügyvéd és az ügyész csak akörül
vitatkoznak, hogy azért, mert a férfi japán, még nem kell gyilkosnak tekinteni,
így az esküdtszék szerepe egyfajta szimpátián alapuló döntéshozatalra redukálódik.
A háborús képek, a gyerekkori szerelmi klipek
csak emlékanyagokat jelentenek, feketén fehéren a jó és a rossz köré csoportosítva.
Egyedül Ishmaellel történhet valami, ami miatt esetleg úgy dönt, hogy nem
hallgat el egy bizonyíték értékű tényt. De mi van, ha vele sem történik
semmi, nem ért meg semmit, nem vívódik semmin, csak hol a jó, hol a rossz
emlékei közt böngészik, és végül kihoz egy eredményt, hogy például "a
győztes a gyermekkorom japán szerelmét ábrázoló képek sorozata",
vagy éppen ellenkező eredményre jut, és azt mondja magában, "a győztes
a Pearl Harbor borzalmait művészien ábrázoló klipek nyertek".
Az
eredmény egyrészt nem kétséges, másrészt nem érdekes, hiszen az emberek,
amikor moziba mennek, nem klipek
versenyére fizetnek be, hanem mondjuk emberi motívumok harcára, ehhez azonban
a rendezőnek kicsit átélhetőbb formában kellett volna tálalnia a történetet,
illetve, ha már történelmi tényekről akar filmet csinálni, választhatott
volna kevésbé műanyag történetet a célja eléréséhez.
-in-
|