 |
|
Snow
Falling on Cedars
H� Hull a C�drusra
1999
1997 az Oscar �ve
Scott Hicks Ragyog�s c. filmje sz�m�ra, 7 jel�l�s, egy gy�zelem, nem is
rossz, ahhoz k�pest, hogy milyen er�ltetett �s uncsi film volt.
Amikor
filmet n�z az ember, olyan, mintha hull�mvas�ton utazna, ez der�l ki Scott
Hicks �jabb filmj�b�l. Vannak lejt�k �s emelked�k, a lejt�k�n a vizu�lis
ingerek, a l�tv�ny sodr�sa �rv�nyes�l, azt�n j�nnek az emelked�k, amikor
a mindaz, amit l�tt�l, kezd �ssze�llni a fejedben. A H� Hull a C�drusra
lejt�kben viszonylag er�s,
de a k�p valahogy egy�ltal�n nem akar �ssze�llni, �s ez utat nyit az unalom
sz�m�ra.

A H� Hull
a C�drusra egy tolerancia-film akar lenni, amely egy olyan kisv�rost v�laszt
helysz�nek�nt, ahol az amerikai-jap�n
�s az amerikai-amerikai
lakoss�g b�k�sen �ldeg�l egym�s mellett, m�gnem a jap�n-jap�nok lebomb�zz�k
Pearl Harbor-t. Jap�n bel�p�se a II. Vil�gh�bor�ba s�lyos jap�n-gy�l�letet
�breszt az amerikaiakban, korm�nyrendelet sz�letik, amely intern�l�
t�borokba gy�jti a jap�n lakoss�got, �s ott tartja �ket eg�szen a h�bor�
v�g�ig. A filmben szerepl� fikt�v kisv�ros lak�i azonban a h�bor� befejez�d�se,
s�t a Hiroshima �s Nagasaki lebomb�z�sa ut�n sem hagytak fel jap�n-gy�l�let�kkel,
s�t olyan alaposan besp�jzoltak bel�le, hogy m�g �vekkel k�s�bb is van
mit beleapr�taniuk a tejbe.
A
t�rt�net k�zpontj�ban, illetve a b�r�s�g el�tt egy jap�n f�rfi �ll, akit
gyilkoss�ggal v�dolnak a jap�n-ellenes v�rosk�ban. Fiatal, jap�n-amerikai
feles�g�nek, Hatsue-nak van mi�rt izgulnia, mert a dolgok egy�ltal�n nem
festenek valami b�ztat� k�pet.
A
h�tt�rben, pedig, egy szerelmesp�r
sz�ntiszta t�rt�nete h�z�dik. Az Ishmael �s Hatsue, az amerikai kisfi�
�s az amerikai-jap�n kisl�ny eg�sz gyerekkorukban egy�tt l�gnak. Fog�csk�znak,
b�j�csk�znak, cs�kol�znak, nevetg�lnek, k�s�bb m�g rendesen szerelmeskednek
is. Ez az � titkos �let�k, egy megmagyar�zhatatlan vonzalomnak engedelmeskedve
gyakorlatilag azok a percek jelentik sz�mukra a f�nypontot, m�gpedig hossz�
�veken kereszt�l, amikor egy�tt lehetnek. Tulajdonk�ppen ezek az egy�ttl�t
felv�telek alkotj�k a film lejt�s r�szeit, Robert Richardson Director
of Photography, itt alaposan
kitesz mag��rt, (Oscar-ra is jel�lt�k). Havaz�st �s es�t erd�ben m�g soha
nem l�ttunk olyan k�pszer�en, mint ebben a filmben, �s olyan komoly teljes�tm�nnyel
is tal�lkozhatunk, hogy a steadycam operat�r bok�ig �r� s�rban rohan, �s
a film teljes eg�sz�t tekintve is nagyon sz�p �s vizu�lisan izgalmas felv�teleket
l�thatunk.
A
gyerek szerelmesp�r
eml�kk�pein k�v�l, ugyanilyen nagy m�gonddal f�nyk�pezett felv�teleket
l�thatunk a Pearl Harbor-i bomb�z�sr�l, amelynek Ishmael mint katona, �l�ben
a r�szese volt.
Gyakorlatilag
Ryan K�zleg�ny szer� felv�teleket l�thatunk, Ethan Hawke, (a feln�tt Ishmael)
bezuhan a v�zbe, �s csak s�llyed �s s�llyed eszm�letlen�l, goly�k f�rj�k
magukat kereszt�l a v�zt�megen, t�bbs�g�k m�g l�ngol is a v�z alatt. Azt�n
kim�szik
a partra, �s minden�tt csak hull�k, �s emberei testek darabjai. A felv�telek
k�z�tt olyan is szerepel, hogy meztelen f�rfi, f�lig az iszapba s�ppedve,
halott feh�ren, �s a hull�mok csak �gy nyaldoss�k. L�thatunk olyat is,
hogy egy f�rfi m�r annyira beles�ppedt a sz�rke �s s�ros homokba, hogy
csak az arca l�tszott ki, dermeszt� felv�telek, �s m�gis hi�nyzik valami.
T�rt�net n�lk�l ugyanis ezek a k�pek egyszer� r�m�lomnak t�nnek, �s nem
t�ltenek be dramaturgiai funkci�t, a film t�rt�nete
nem halad el�re, hanem ink�bb csak olyan, mint egy klip.
�gy
�sszesen k�tf�le klip-anyaggal tal�lkozunk a filmben, a szerelmes k�borl�sok,
�s a h�bor�s klipek v�ltogatj�k egym�st. Az egyik a gyerekek szerelm�t
mutatja be, a m�sik a h�bor� borzalmait, azok k�z�l is, ugye Pearl Harbor-t,
ahol jap�n bomb�z�k m�rtek hal�los csap�st az amerikai katon�kra.
|
|

Ezek a
klipek
m�g j�k is lehetn�nek, ha t�nyleg bemutatn�k, amir�l sz�lnak, de ehelyett
csak eml�keztetnek azokra. A bemutat�s �s az eml�keztet�s k�z�tt az a v�kony
v�laszt�vonal, hogy �rz�kelhetj�k-e, honnan ker�lt oda az adott szerepl�,
�s hogy ott mi j�r a fej�ben, vagy csak l�tjuk az arc�t, �s felismerj�k,
hogy ez Ishmael, �s �ppen s�llyed. Vagy amikor azt l�tjuk, hogy a k�t gyerek
szereti egym�st, �s egy�tt szaladnak, �s k�sz, de nem �rezz�k, mit �reznek,
illetve, hogy hogy ker�ltek oda, hogy azt �rezz�k. Nagyon egyszer� lett
volna ezen seg�teni, ha p�ld�ul
p�rbesz�deket
szerepeltettek volna, �s nem csak n�h�ny rekl�mfilmbe ill�, k�zhelyes mondatot.
Vagy ha a bomb�z�s el�tt siker�lt volna bemutatni azokat az embereket,
akik elszenvedt�k azt. A Ryan K�zleg�nyben vagy egy percig l�tjuk azokat
az embereket, akik partra fognak sz�llni, m�gis el�g ahhoz, hogy elveszt�s�ket
cselekm�nyk�nt �lhess�k meg, �s nemcsak valami fikt�v r�m�lomk�nt.
A
klipanyagok k�z�tt helyezkednek
el a t�rgyal�s-felv�telek, a film egyetlen k�vethet� t�rt�n�se. A fel�ll�s
klasszikus, illetve k�zhelyes. J�fej �gyv�d, rosszfej �gy�sz, k�z�pen egy
b�r�, akir�l nem tudjuk, mik a lapjai, �s az esk�dtek, akikre az �gy�sz
folyton a jap�n-gy�l�let�k ment�n pr�b�l hatni. Term�szetesen, Ishmael
sz�m�ra is akad szerep a t�rgyal�son, � passz�v megfigyel�, aki ut�lja
a "japcsikat",
amikor elvesz�tette a f�l karj�t, egyb�l egykori szerelm�t szidta, csak
hogy �rezz�k, hogy � most nem a karj�t sajn�lja, hanem a "japcsikat" ut�lja.
�gy megy a t�rgyal�s, �s Ishmael, aki a helyi �js�g tulajdonosa, �s �js�g�r�ja,
d�nt� bizony�t�kra bukkan.
Ezt
a bizony�t�kot
azonban nem akarja megosztani m�sokkal, mert haragszik a Hatsue-ra, �s
a f�rfi, akin az inform�ci� seg�tene, az Hatsue f�rje. Ishmael teh�t ut�lja
a jap�nokat, �s ezen bel�l ut�lja a l�nyt is, mert v�g�l is nem hozz� ment
feles�g�l, hanem egy jap�n fi�hoz. �s mindk�t vesztes�g�rt effekt�ve a
jap�nok felel�sek, hiszen Pearl Harbor a jap�nok visszatasz�t� m�ve, �s
az, hogy Hatsue nem mehetett
Ishmael-hez, szint�n
a jap�n kult�ra m��ve, illetve a vaskalapos anyuk��, aki jap�n f�rjet akart
a l�ny�nak. Vagyis a jap�nok csak hib�ztak, �s Ishmael-nek egyetlen l�p�se
van, az, hogy megbocs�sson. Ha megbocs�t, nem nyer semmit, csak Hatsue
nyeri vissza a f�rj�t, ha nem bocs�t meg, nem nyer semmit csak a bossz�t.
Nem
sz�m�thatunk teh�t komoly fejlem�nyekre, az �gyv�d �s az �gy�sz csak ak�r�l
vitatkoznak, hogy az�rt, mert a f�rfi jap�n, m�g nem kell gyilkosnak tekinteni,
�gy az esk�dtsz�k szerepe egyfajta szimp�ti�n alapul� d�nt�shozatalra reduk�l�dik.
A h�bor�s k�pek, a gyerekkori szerelmi klipek
csak eml�kanyagokat jelentenek, feket�n feh�ren a j� �s a rossz k�r� csoportos�tva.
Egyed�l Ishmaellel t�rt�nhet valami, ami miatt esetleg �gy d�nt, hogy nem
hallgat el egy bizony�t�k �rt�k� t�nyt. De mi van, ha vele sem t�rt�nik
semmi, nem �rt meg semmit, nem v�v�dik semmin, csak hol a j�, hol a rossz
eml�kei k�zt b�ng�szik, �s v�g�l kihoz egy eredm�nyt, hogy p�ld�ul "a
gy�ztes a gyermekkorom jap�n szerelm�t �br�zol� k�pek sorozata",
vagy �ppen ellenkez� eredm�nyre jut, �s azt mondja mag�ban, "a gy�ztes
a Pearl Harbor borzalmait m�v�szien �br�zol� klipek nyertek".
Az
eredm�ny egyr�szt nem k�ts�ges, m�sr�szt nem �rdekes, hiszen az emberek,
amikor moziba mennek, nem klipek
verseny�re fizetnek be, hanem mondjuk emberi mot�vumok harc�ra, ehhez azonban
a rendez�nek kicsit �t�lhet�bb form�ban kellett volna t�lalnia a t�rt�netet,
illetve, ha m�r t�rt�nelmi t�nyekr�l akar filmet csin�lni, v�laszthatott
volna kev�sb� m�anyag t�rt�netet a c�lja el�r�s�hez.
-in-
|