|
|
Agnes
Browne 1999
Agnes
Browne (ejtsd e-betű nélkül) egy családanya az hatvanas években, Írországban.
Sorsa a megözvegyülés és a nélkülözés, és az, hogy piaci árusítóként keresi
kenyerét. És persze van neki jó sok gyermeke, alig tudja őket összeszámolni.
Hogy miken mehetett keresztül egy családanya a nyomor nevű környezetben,
például a hatvanas években, nem lehet kis dolog. Hálistennek semmiben sem
hasonlít ahhoz, amit ma ismerünk. Nem rossz gondolat tehát egyfajta emléket
állítani a feminizálódás előtti idők asszonyának Agnes Browne személyében.
Agnes körülbelül olyan egyszerűen áll hozzá az élethez, mint a Fargo nyomozónője,
ugyanakkor nincs akkora esze neki, és túl sokat cigizik. Mégis, kedves
és bájos film bontakozhat ki az ő és kofatársnője barátságából, meg abból,
ahogy a hétköznapokkal
küzdenek. Az egyetlen probléma az, hogy a dolgok túlságosan a pénzről szólnak,
mintha csak erről lenne szó, hogy van-e pénz, vagy éppen nincsen. Ahhoz
képest, hogy a piacból élnek, jó lenne látni, hogyan szerzik be az árukészletet,
hogyan gazdálkodnak, milyen hatással van rájuk, ha rossz a szezonja az
egyik gyümölcsnek, satöbbi. Ehhez képest úgy tűnik, nincs főnökük, tehát
a maguk urai, mégsem látunk semmi konkrétat abból, hogy hogy megy ez az
élet.
Így
az egész film leegyszerűsödik, mintha havi fixből élnének, heti két fontot
leadnak a helyi maffiózónak kamatként a temetésre felvett kölcsönre. Miközben
az egyik fia kimaradozik az iskolából, és kártyázással
üti el az idejét és a pénzét. Agnes Browne nemhogy az orgazmus című szót
nem ismeri, de szülői értekezletre sem jár, sőt, egyetlen óvintézkedést
sem tesz az ellen, hogy a fiai a maffiózó karmaiba kerüljenek, pl. nem
mondja nekik, hogy ő egy rossz ember, óvakodjatok tőle, ne is köszönjetek
neki.
Így,
mire Agnes kifizeti a kölcsönt, az egyik fia újat csinál a kontójára, és
a maffiózó ki akarja pakolni a lakást. Ages persze büszke, és nem akar
pénzt elfogadni udvarlójától, inkább a gyerekeit hagyja, hogy bútortalan
lakásban éljenek. Lakbérről persze nincs szó, és amikor Agnes jóéjt puszit
ad, látszik, hogy frissen megcsinált haja van neki. Aztán bulizni is eljár
barátnőjével, hiába hányják a gyerekei a szemére, hogy "arra bezzeg volt
pénz". És amikor megkapja a 11 fontos ruhát, (az egész temetés egy 40-esbe
került), nem borzad el, hogy honnan volt erre a gyerekinek pénze, hanem
csak azt mondja, hogy de hiszen ez gyönyörű.
A helyi pék, az udvarlója pedig valami totál elsőosztályú helyre viszi
kajálni, valószínűleg az is belekerülhetett egy 15- ösbe,
ha nem többe. A végén az a poén, kiderül, hogy nem szabad feladni az álmodozást,
mert az életben történhetnek jó dolgok is, például Tom Jones betoppanhat,
és a testőre felpofozza a maffiózót, és az egész család elmegy együtt egy
koncertre.
Amolyan
egyszerű tévéfilm szerű alkotásról van szó, amely nélkülözi a szociális
háttér konkrét bemutatását, amely nélkül az egész szoc-reál stílus értelmét
veszti, és nem látunk mást, csak egy olyan filmet, amit az ír producerek
(kik az Apám Nevében-ért és a Bunyósért is felelősek) más filmekkel kapcsolatban
bizonyára simán, és negatív értelemben Hollywood-inak titulálnának.
-zé-
|
Férfitársaságban
In The Company of Men
Érdekes
kis, alacsony költségvetésű filmnek ígérkezik, amely egy eléggé nagy kihívást
jelentő történetet visz vászonra. Két
férfinak elege van a frusztrációkból, és elhatározzák, hogy ők is jól lefrusztrálnak
valakit, mi több, egyenesen és durván beletaposnak az életébe. A kihívás
ott jelentkezik, hogy a célpont egy süket nő, aki persze jól néz ki, (hogy
valamit a néző is kapjon), mert ugye egy ilyen történetet valami komoly
csavar nélkül piacra dobni határozottan gusztustalan dolog. Mármint gusztustalan,
és nem is legális tett gúnyt űzni a csökkent képességű
embertársainkból. Kell
tehát, hogy bekövetkezzen valami fanyar csavar, például az, hogy a nő nem
is süket, és hogy éppenséggel ő veri át a két férfit. Sajnos azonban, a
film ilyesmire még csak kísérletet sem tesz. Megmarad tehát egy sima és
ostoba poén szintjén, két pasi párhuzamosan udvarol egy kiszolgáltatott
nőnek, azzal a céllal, hogy jól átverik, tönkrezúzzák, satöbbi. A film
akkor sem lenne kevésbé gusztustalan, ha a nő nem lenne süket, és így is
éppen elég, amikor a film végén egy másik nőt egy hetyke mozdulattal orális
szexre serkent. Mintha részt vett volna a Tom Cruise által tartott kurzuson
a remek Magnóliában. A film ehhez képest egész jól indul, fantáziadús párbeszédek,
remek színészi munka, jellemzi a minimál stílusban felvett jeleneteket,
(mozdulatlan kamera, egy kép, benne a beszélő fejek), és csak akkor fordul
drámaira a helyzet, amikor a süket nőt ejtik, mint egy rongyot, és kiderül, hogy
ez a film tényleg az, aminek látszik. Egy normális filmben a negatív karakterek
el kell, hogy nyerjék méltó büntetésüket, és ez a két csávó, illetve közülük
s elsősorban a nem szemüveges, aki még valamilyen kezdetleges szinten megpróbálja
eljátszani nekünk, hogy mégis beleszeretett a nőbe (a
nő ettől még nem jár jól), hanem a másik minimum valami nagyon csúnya balesetet
érdemelne, például azt, hogy egy kutya a nadrágjából kiharapjon egy szeletet
a megfelelő helyen. S ha már itt tartunk, a rendező is megérdemelne legalább
egy fejbekólintást azért, hogy visszaélt a türelmünkkel, és egy ilyen ostoba
filmet tett az asztalunkra miközben mi még egy alacsony költségvetésű filmre
is nyitottak voltunk.
-zé-
|
A
Vágy Forradalma (Le Libertin,
2000.)
A Vágy
Forradalma egy vadonatúj francia filmtermék, Gabriel Aghion rendezésében,
és az általunk is ismert Fanny Ardant főszereplésével.
Kosztümös
film, ami elvileg kicsit vissza tudja vetni a kedvező nézői fogadtatást,
de a Vágy Forradalma kikerülte ezt a csapdát azzal, hogy kevésbé helyezte
a hangsúlyt a történeti dramatizálásra, helyette a régmúlt egy szeletének
nagyon életközeli ábrázolását nyújtja. Mi ez a régmúlt, és mit jelent az
életközeliség? Nos, az idő a 18.század, Diderot, Voltaire és Rousseau,
a felvilágosodás ideje, a helyszín: Franciaország, Holbach báró kastélya.
Itt éli a világát egy vidám kis csapat, Diderot
itt talál menedéket a barátaival és családjával együtt, mivel az állam
és az egyház üldözi az általuk készített Enciklopédiát, a felvilágosodás
tanítókönyvét.
Tényleg
nagyon életvidám a társaság, társasjátékokkal, finom újdonságnak számító
egzotikus ételekkel és szex-szel múlatják az időt. Diderot (Vincent Pérez)
a legvirgoncabb mindenki közül: igazi szoknyabolond, felhőtlen radikalizmussal,
aki az erkölcsi elveit aszerint váltogatja, hogy éppen a feleségének akarja
bizonyítani a szabad szerelem érvényességét, vagy pedig a lányát próbálja
meggyőzni a házasság fontosságáról. A film szórakoztató, ezt viszont elég
egyszerű eszközökkel éri el, ilyennek minősülnek a folyamatosan visszatérő
erotikus jelenetek és szex-utalások, vagy a báróné falánksága és újításai.
A báróné hozza a humorok nagy százalékát: felfedezi a gombák különös hatását,
és átadja a tapasztalatát Diderot feleségének is, mindent megeszik, amit
meglát, és erősen vonzódik a fekete rabszolgákhoz. Ezeken kívül már nem
történik olyan sok minden, a rendező a kor ismert "szabadszellemét"
arra használja fel, hogy a szexéhes Diderot érdekesebbnek állítsa be, mint
ahogy azt magunktól gondolnánk, s a plusz érdekességet Madame Therbouche
(Fanny Ardant) megjelenésében láttatja, akiről végül kiderül, hogy nem
festő, hanem inkább kém. De addig is, Diderot beleszeret a nőbe (abból
látjuk, hogy komolyak az érzelmei, hogy nem ugrik rá rögtön), és a hatására
többször is átfogalmazza az Enciklopédia Etika c. fejezetét.
Aghion
hajlamos közönségsiker
filmeket készíteni, ilyen volt az Édes Őrültség c.filmje is, ami az 1996-os
év legnagyobb francia filmje lett, nos, most is ilyet szeretett volna valószínűleg,
de a szex és a humor párosítása lehet, hogy nem elegendő ehhez.
A
francia filmek egy nagy csoportja a "könnyed
film"-kategóriába tartozik,
ilyen a Vágy forradalma is, szórakoztató, de kicsit üres. A színészek teszik
a dolgukat, Vincent Pérez inkább magamutogató, mint jó, Fanny Ardant túl
mesterkélt, egyáltalán, a rossz színészvezetésnek köszönhetően mindenki
kicsit túl-karakterizált, talán a bárónét kivéve.
Ami
a film előnyére írható, az a történelmi feldolgozás újszerűsége, vagyis
éppen az, ami - a túlzott mértéknek köszönhetően- a hátrányára is válik:
vagyis az életközeli bemutatása egy halott korszaknak, kár, hogy ezt a
rendező nem tudta egy szakmailag is elfogadható határon belül tartani,
és a közönség kedvencévé akart ismét válni.
-lee-loo-
|
|
|