Boys
Don't Cry A
Fiúk Nem Sírnak 1999
Nagyon
drukkoltunk Hilary Swank-nek, hogy megkapja a legjobb női főszereplőnek
járó Oscart, tettük mindezt látatlanban, hiszen Hilary Swank ekkor még
csak az Új Karate Kölyök miatt volt kedvencünk. A Boys Don't Cry tulajdonképpen
a Hurrikán ikertestvére, megtörtént, valóságos történet, amely egy oktalanul
tönkretett emberi életnek, egy elpazarolt tehetségnek állít emléket, amit
nem a birtokosa pazarolt el.
Aztán
elmúlt az Oscar és az azt övező játékos izgalom, és kezdhettünk beevezni
a dolgok sűrűjébe, ahol már kevesebb a móka és a kacagás, és megnézhettük
magát a filmet. A paraméterek eléggé szigorúak: independent
film, megtörtént
eset alapján. Költségvetése három és fél millió dolláros költségvetés,
az eddigi legjobb és legolcsóbb kisköltségvetésű film a Go (Nyomás) volt,
(4.5 m), A Good Will Hunting vagy a Pókerarcok 10-12 millióba kerültek,
és annak idején a Ponyvaregény 8-ba). A Kegyetlen Játékok már 15-20 körül
mozgott, az Austin Powers,a Kicsikém 33-ba került, a komolyabb költségvetésű
filmek pedig efelett kezdődnek. Vagyis a Boys Don't Cry nemhogy alacsony
költségvetésű, hanem egyenesen independent "indie"
film. Idáig ez még nem is volna annyira szigorú paraméter, de vegyük hozzá,
hogy a film egy megtörtént esetet dolgoz fel, konkrétan és valósághűen.
A dolog itt kezd el besűrűsödni, itt válik igazán keménnyé, hiszen az igaz
történet, Teena Brandon
története, több, mint tragikus.
Adva
van egy fiatal lány, "szexuális identitás problémával". Ez a Teena felfedezi,
hogy akkor érzi magát igazán jól a bőrében, ha fiúnak öltözik. Itt jegyezzük meg, hogy nem transzvesztita, hanem transznemű, illetve valaki, aki transznemű szeretne lenni - egyszerűen egy lány, aki
fásnival leszorítja a melleit, és fiúruhákban mászkál, mert fiúként tekint magára, fiúidentitása van. Teena ezzel együtt
folyton bajba kerül, mint egy kallódó teenager, autólopásokba, meg hasonló
incidensekbe keveredik bele, így az életét bírósági idézések és a hormonkezelés,
(amit nem igazán engedhet meg magának) töltik ki. Amikor egy lány boyfriendje
felfedezi,
hogy a Brandonként bemutatkozó Teena egy lány, brutálisan
megerőszakolják, (ő és az idióta haverja), és a végén, miután Teena feljelentette
őket, bestiálisan meggyilkolják.
Ennél
drámaibb történetet talán még kitalálni sem lehetséges. A film ilyen alapokkal
indul, ezzel a súlyos teherrel, küldetéssel, hogy bemutassa nekünk Teena
Brandon rövid életét.
Akármit
is vártunk, a film egyszerre jobb is és rosszabb is annál. Jobb, mert elképesztő
érzékenységgel ábrázolja a karaktereket, és mert egy különös, a Crying
Game-et (Síró Játszmát)
felülmúló, végtelenül egyszerű, de annál szebb szerelmi történetet vetít
elénk. Másrészt sokkal rosszabb, mint amire számítani lehet, mert hiába
olyan, mint egy jól kitalált, és remekül kivitelezett történet, azt azért
egy percre sem hagyja elfelejtened, hogy mindez egy valóságos Teena Brandon-nal
tényleg megtörtént.
A
kompozíció egyszerűen hibátlan, az alacsony
költségvetésből adódó nem-Hollywood-i, nem-családi vígjáték-szerű kinézete
a filmnek remekül álcázza, hogy dokumentumokról van szó. Így végig egy
játékfilmet nézhetünk, amiről azonban folyton eszünkbe jut, hogy hoppá,
ez a valóságban már megtörtént. Amikor filmet néz az ember, folyton
valóság-ellenőrzést végez magában, (Kivéve az Austin Powers-eket), vajon
Steven Seagal tényleg ki tudna úgy ugrani egy vonatból, hogy ne sérüljön
meg? Vajon tényleg úgy tud ülni a toaletten Travolta, hogy nem veszi észre,
hogy Bruce Willis hazajött? Ezek a valóság-ellenőrzések azonban általában
a tudat felszíne alatt folynak, és ott maradnak abba, hogy "lehet", "talán
lehet így is", "ki tudja?". A Fiúk Nem Sírnak-ban éppen ez a zseniális,
nézed a történetet, és közben el-el gondolkozol egy-egy másodpercre, hogy
ilyen lehetséges-e? És akkor keményen
beléd villan, hogy nagyon is, sőt, már meg is történt, és ez nagyon hat
rád.
A
film nem emel glóriát Teena
Brandon feje köré azzal,
hogy direkt úgy mutatja be a történetet, mintha Teena szemszögéből látnánk
az egészet. Ehelyett egy olyan képet ad, ami teljesen külső és tárgyilagos
kép, mintha egy bolti kamera látná. A
rendezőnő, (Kimberly
Peirce) nem az amúgy
is drámai jelenetek újradramatizálására fordította az energiáit, vagy direkt
hatásos beállításokra, ahol elkülönül jó- és rossz fej, hanem arra, hogy
a lehető legjobban megértse, megismerje, és a lehető legvalóságosabb módon
mutassa be nekünk a szereplők viselkedését.
Mindez annyira jól sikerült neki, hogy nemcsak Teena, hanem az összes szereplő
agyába mintha röntgen szemekkel láthatnánk bele. És
itt bekövetkezik egy komoly dolog: nézők ezrei olyan egyszerűen értik mégis
Teena-t, olyan egyszerűen tudják az ő szemével látnia dolgokat, mintha
ez volna a világ legtermészetesebb dolga. Szinte látjuk magunk előtt, hogy
olyan kisgyerek lehetett, aki sokat küzd és kevés szeretetet kap, akiben
olyan ösztön alakul ki, hogy nem szívesen bízza rá magát valakire, viszont
annál szívesebben gondoskodna másokról, például egy lányról, aki ugyanúgy
megérdemelné, hogy szeressék, mint ahogy ő is megérdemelte volna. És akkor,
amikor nagylánnyá kéne változnia, kicsit kényelmetlenül érzi magát a női
szerepkörben, mert abban kiszolgáltatottnak érzi magát, esetleg
esélytelennek is, és felölti a fiú álcát, és úgy érzi magát, mint aki egy-egy napra, egy-egy estére királlyá
változott. Viszont amilyen keménynek mutatja magát, (100 kilós embert megüt,
hogy védelmezzen egy lányt, vagy egy dzsip hátán cowboy-mutatványokat ad
elő, hogy megmutassa, ki a legény a gáton), belül egy törékeny és segítségre
szoruló, összezavart kislány vacog, akit bárcsak felkarolt volna gyerekkorában
a gyermekvédelem szociális hálója. Teena Brandon-t egyébként kiskorában
egy féri molesztálta,
és az anyukája, JoAnn Brandon elmondása szerint Teena azért öltözött fiúként,
hogy többé egyetlen férfi se bánthassa.
A
film teljesen tragikus mozzanatain felül egy egészen érdekes szerelmi történet
is megnyilvánul a szemünk előtt, egy nagyon modern Rómeó és Júlia, vagy
Szépség és Szörnyeteg, akik azért nem lehetnek egymáséi, mert azonos a
nemük, illetve mert a leszbikusság a környezetükben nemhogy nem elfogadott,
de gyakorlatilag nem is ismert jelenség. Amikor Lana
(Chloe
Sevigny), a barátnője,
(aki már annak ellenére is vele menne egy másik városba, hogy lány), az
indulás előtt hirtelen ránéz, és
megkérdi, hogy "csináltál valamit a hajaddal?" Lana hirtelen rájön, hogy túl zavaros neki ez a történet, lehet, hogy az
zavarta meg, hogy Teena mégiscsak lány, de lehet, hogy éppen ellenkezőleg,
(mert ekkor sokkal fiúsabbnak nézett ki), az zavarta, hogy nem eléggé lány.
Mindenesetre Teena úgy viselkedett, mint egy igazi férfi, mint Clyde a
Bonnie és Clyde-ból, vagy mint egy igazi Cowboy, "ok,
drágám, később is utánam jöhetsz". Az egész
történet nem lett volna kicsit sem szomorú, mégkevésbé tragikus, ha a környék
(alkoholista) emberei felvilágosultabbak, vagy legalább jártak volna valami
iskolába, így a két gyilkos, John és segítője, Tom jelenleg is életfogytiglan
tartó börtönbüntetését tölti, illetve egész pontosan John arra vár, hogy
a halálbüntetését életfogytiglanra változtassák azon az alapon, hogy megbánta,
amit tett. Tom szerepében Brendan
Sexton-t láthatjuk, aki
a Zenebirodalom Visszavág c. remek tinifilmben még mint vásott kiskölyök
szerepelt. Chloe Sevigny-t a Kids c. filmből ismerhetjük, valamint a Palmetto-ból,
de tévében látható volt a Trees Lounge és a Diszkó Végnapjai c. filmekben
is.
Könnyen
lehet, hogy a Boys Don't Cry az egyik legalacsonyabb költségvetésű film,
amely Oscar díjat kapott, de
az biztos, hogy Hilary
Swank színészi teljesítménye
minden idők összes alakításai között is kiemelkedően magas. Denzel Washington
1.5 évig edzett a Hurrikán-ra, Russell Crowe 20 kilót felszedett a Bennfenteshez,
és majdnem szívrohamot kapott, Hilary
Swank ezalatt egy nem
38 (Hurrikán) és nem is 68 (Bennfentes) hanem egy 3.5 millió dolláros film
kedvéért jóformán fiúvá változott. Férje, Chad Lowe, akit az egykori Melrose
Place Carte-jeként (a zseni milliomos) ismerhettünk meg, azt nyilatkozta
az Oscar estéjén, hogy "nem is volt olyan nehéz Hilary-vel a forgatás idején,
mert a fiúban, amivé Hilary szinte átváltozott, ugyanúgy láttam a lány
Hilary-t". Ez a mondat olyan húzósra sikeredett, (nem
Chad, hanem a szitu jóvoltából), hogy Hilary-nek korrigálnia kellett, nehogy
valaki homoszexualitással vádolja a férjét. Ebből is érezhető, milyen komoly
áldozatot hozott a kis film kedvéért, amit csak nagyon komoly szakmai
elhivatottsággal lehet jellemezni.
Az Oscaron Hilary
Teena-t "Brandon-ként emlegette, amikor köszönetet mondott, és nem "she",
hanem "he" névmást használt, ami a néhai, 21 éves Teena anyukáját teljesen
felháborította. Ez a mozzanat olyan, mint a sors iróniája, amikor az egész
világ annak a filmnek a kiemelkedő művészi teljesítményét ünnepli, amely
azért jött létre, hogy Brandon Teena az lehessen, aki akar, az anyukájának
a nyilatkozata közbelép. Látszólag még igazat is adhatunk neki, mert ő
úgy tekint a lányára, hogy már akkor áldozat
volt, amikor fiúruhákban kezdett el mutatkozni, ami a gyerekkori abuzusnak
tudható be. De mégsem lehet igaza az anyjának, hiszen függetlenül attól,
hogy lánya minek a nyomán vált "Brandonná", egy autonóm személy, és mint
ilyennek joga kell, hogy legyen a boldoguláshoz, ugyanúgy, mint bárki másnak,
és ebben az is benne van, hogy ő kell, hogy eldöntse,
Brandon vagy Teena szeretne lenni.
A
Boys Don't Cry emlékezetes film, és mi más is lehetett volna a célja, hiszen
Brandon Teena-nak akart tanulságos elméket állítani. Sikerült.
-floyd-
|