Hurrikán
The
Hurricane
1999
Nem is olyan régen
volt, amikor az Oscar díjkiosztón ott izgultunk, hogy most akkor Denzel
Washington, vagy Kevin Spacey kapja a legjobb férfi főszereplőnek járó
díjat. Akkoriban úgy tűnt, hogy egy nagyon hatásos és komoly és jó filmről
van szó. Pár héttel később már csak hatásosnak és komolynak tartjuk, de
ez előfordul a legjobb család filmjeivel is.
Egy
biztos, Rubin Hurricane
Carter megérdemelte ezt
a filmet, megérdemelte, hogy a könyv, amit bárcsak ne kellett volna megírnia,
(Lazarus and the Hurricane) vászonra kerüljön, és a lehető legtöbb emberhez
eljusson, mégpedig igényes feldolgozásban. Amit Robert De Niro mondott
a Bronx-i Mesében, illetve a Bronx-i Mesével, hogy "nincs szomorúbb dolog,
mint az elpazarolt tehetség", nemcsak a Boys
Don't Cry-ra, hanem a
Hurrikánra is ugyanúgy jellemző. Tragikus látni ugyanis, ahogyan egy-egy
fiatal ember, (az ember, ugye nem kizárólag férfiakat jelent), önhibáján
kívül jóformán egész életét "elpazarolja". Jó sok olyan filmet látni, amiből
megtudjuk, hogyan pazarolta el valaki a saját életét, ezek nagyon tanulságos
filmek, de ugyanígy tanulságos az is, hogy hogyan pazarolta el valakinek
a társadalom az életét, még akkor is, ha ezen a bolygón ugyanez a történet
nagy valószínűséggel már nem fog mégegyszer bekövetkezni. Ha hibáztál,
azt kell mondani, hogy "bocs",
ebből tudja majd a másik fél, hogy rájöttél, hogy rosszat tettél vele,
és hogy többet nem áll szándékodban ugyanezt elkövetni.
A
Hurrikán egy ilyen "bocs" film, és ennél több is, mert olyan dolgokat láthatunk
benne, amiket, ha nem a saját szemünkkel látunk, el sem hiszünk. Amíg a
bíróság általában arra törekszik, hogy teljesen objektíven, bizonyítékokra
alapozva bizonyítsák a vádlott bűnösségét, addig a közvélemény akkor elégedett,
ha az illető elítélt személyt fedésbe tudja hozni a bűnténnyel. Tegyük
fel, egy 19 éves szőke lány lelövi az anyukáját az apukája pisztolyával,
és ez a lány a Dartmouth Collage jeles hallgatója, akkor a közvélemény
nem lesz nyugodt, ha ezt a fiatal lányt bűnösnek találják. Az amerikai
jogban az esküdtszék
intézménye éppen azt a célt szolgálja, hogy a bonyolult jogi procedúra
ne bonyolult jogászok között folyjék, hanem a vád és a védelem hétköznapi
emberek számára felfogható módon legyen kénytelen meggyőzni embereket a
vádlott bűnösségéről vagy ártatlanságáról. Ezek a kiválasztott hétköznapi
emberek gyakorlatilag az egész amerikai népet képviselik, és egyben, bevallva,
bevallatlanul azt is biztosítják, hogy ne tátongjon szakadék a közvélemény
és a bíróság döntése között.
Rubin
Hurricane Carter egy
furcsa korban volt fiatal, akkoriban a közvélemény nagyon könnyen fedésbe
tudott hozni egy fekete bokszolót például egy gyilkosság elkövetésével.
Mi több, arra sem fordítottak gondot, hogy az esküdtek között egyetlen
darab fekete esküdt is szerepeljen. A jogban pont az a lényeges, hogy előítélet
nélkül születhessen döntés, és itt nem is feltétlenül "faji előítéletekre"
gondolunk, hiszen már az is előítélet, (és mint olyan az igazságos döntés
akadályozója), ha abból, hogy a házunk előtt a hóban lábnyomok vezetnek
az ajtónkig, és a friss újság le van dobva az
ajtó előtt, arra következtetünk, hogy a postás járt itt, és ő dobta ide.
Lehet, hogy a postás nem jött el az ajtóig, hanem csak úgy odadobta, még
az útról, és az is lehet, hogy egy egészen más személy dobta ide azt a
napilapot. Az előítélet valami olyasmi, amely meggyorsítja az álláspont
kialakulását, ránézünk a lábnyomokra és az újságra, és máris tudjuk, mi
történt. A fehér esküdteknek
sem tartott sokáig összerakni a képet Rubin Hurricane Carter ügyében. Adva
van egy kocsma, amiben megöltek két férfit és egy nőt, Cartert a közelben
letartóztatják, így máris adja magát, hogy ő lehetett a tettes. Az esküdtszék
nem sokat törte a fejét az eseten, így Cartert és a fiatal rajongóját,
akit éppen elvitt az autóján életfogytiglani börtönbüntetésre ítélik. Szinte
meg lehet érteni a korabeli esküdteket, hiszen az egyik tanú elmondta,
hogy látta Carter-t és társát, Artis-t fegyverrel a kezében a helyszínről
menekülni.
Az
persze egy külön kérdés, hogy ez a tárgyalás 66
október 14-én zajlott,
és ezt megelőzően Carter és Artis már két alkalommal is tanúskodott, először
mindjárt a gyilkosság estéjén történő kihallgatásukon, amikor hazugságvizsgálatnak
is alávetették őket. Ekkor még csak fel sem merült a nevük a gyanúsítottak
listáján. Június 29.-én önként tanúskodnak, ahol megintcsak felmentik őket.
Az
októberi tárgyaláson fellépő
döntő tanú, egy helyi bűnöző vallomása volt az a derült égből becsapódó
villám, ami majdnem halálbüntetést vont a két ártatlan férfira. Kellemetlen
eset, mondhatnánk, de a két férfi számára, akinek fejenként összesen egy
darab élet állt a rendelkezésükre, ez több volt, mint kellemetlenség, ez
maga volt az életfogytiglan.
Carter,
aki eddig a testét működtette harci eszközként mint bokszoló, most az intellektusát
kellett, hogy először is kicsiszolja, majd hogy bevesse a harcba. 1974-ben
megjelenik önéletrajza, A
16. Menet címmel, amit
bizony nem szabadlábon, és nem próbaidőn felfüggesztve írt, hanem a nagybetűs
börtönben. Megrázó
és egyben felemelő élmény látni azt, ahogy Carter (Denzel Washington Golden
Globe díjazott és tényleg nagyszerű alakításában) próbálja megőrizni a
méltóságát, a testi erejét és közben az intellektusával
küzd,
hogy ne süllyedjen el, mert ne felejtsük el, olyan terepre keveredet, ahol
csak süllyedni lehet. Megpróbálja úgy tölteni az igazságtalan büntetését,
hogy közben ne alakuljon ki benne gyűlölet, és ami még fontosabb, hogy
ne veszítse el az önbecsülését, ne törjön meg, hanem elékezzen arra, hogy
ő ártatlan. A 16. Menet megjelenését követően az egykori szemtanúk, a helyi
bűnözők (mert ketten is voltak) visszavonták a vallomásukat, elmondták,
hogy a helyi (Paterson-i) rendőrök kényszerítették őket. Egy normális filmben
körülbelül itt jönne a happy
end, mármint a viszonylagos
happy end, de az élet nem ilyen történetet írt Rubin Hurricane Carter számára.
1976-ban
a New Jersey Legfelsőbb
Bíróság egyhangúan visszavonja a bűnösséget, mindez történik márciusban,
és a második tárgyaláson, ami decemberben zajlott, két nappal karácsony
előtt, és ahol a vád az ügy során először vetette be azt a vádat, hogy
Carterék faji okokból gyilkoltak, ismét bűnösnek nyilvánítják őket, és
ismét életfogytiglant kapnak.
A
filmben nagyszerűen van bemutatva, ahogyan Carter elkezdett hinni abban,
hogy ismét kikerülhet, és ahogy a hatalmas pofon után, amit a második ítélet
adott neki, teljesen elvágta magát a világtól. Úgy döntött, hogy csak akkor
bírja ki ép ésszel, (ami számára a legfontosabb volt, hiszen egy élete
lévén, azt az egyet a lehető legemberiebben igyekezett eltölteni), ha nem
is vágyik a szabadságra, ha nem is szeretné, hogy a rácsok eltűnjenek.
Ettől kezdve a levelekre sem válaszol, a feleségét megkéri, hogy váljon
el tőle, Rubin Carter nem indít nem fogad. Ekkor történik, hogy egy kisfiú,
aki persze fekete, mert ott még mindig nem tartott a világ, hogy fehér
legyen, szóval ez a kisfiú, Lesra
elolvassa a könyvet, és levelet ír Carternek. Carter életében egy fénysugarat
jelent ez a levél, és válaszol a fiúnak, és levelezésbe kezdenek, és Carter
ismét elkezd valami nagyon veszélyeset érezni legbelül, azt, hogy vágyik
a szabad életre. A kisfiú kanadai aktivistáknál lakik, akik elkérték őt
otthonról, hogy biztosítsák a számára a tanuláshoz szükséges feltételeket.
Lesra és az aktivisták, akiket a korabeli amerikaiak biztosan csak
baloldali arcoknak neveztek, elmennek Carterhez, és rábeszélik, hogy fussanak
még egy kört az ügy érdekében. Az aktivisták
az életben
kilenc tagot számláltak, együtt laktak, együtt dolgoztak, és folyton a
rendszer igazságtalanságai ellen küzdöttek, a szociális munkások ősei,
őst eredetijei voltak. A filmben, az egyszerűség kedvéért 3 aktivistát
látunk, két férfi egy nő, Lisa. Lisa-t Deborah Unger játssza, akit a Visszavágóból
ismerünk, illetve a Napfény Ízéből. Lisa nagyon jó karakter, nagyon sokat
dohányzik, és nagyon emberi, jól reprezentálja a kis csoport gyakorlatilag
társadalmon felüli és kívüli életmódját.
Lesra
és Lisa és a két férfi-aktivista
aztán elmennek Carter ügyvédi irodájához, hogy elkérjék az anyagokat átnézésre
egy esetleges perújrafelvétel céljából. Nagyon jó jelenet, amikor a két
ügyvéd elmondja, hányan jártak már itt ezügyben, mindenki elvitte mind
a hat tonnányi anyagot, aztán egy idő múlva visszahozták, és azt is jelezték,
hogy nem látják értelmét egy újabb fellángolásnak. De a kis csapat meggyőzi
őket, és teljes erővel belevetik
magukat a munkába. Persze, nem kis dolog egy több, mint tíz évvel azelőtti
ügyön dolgozni, és még ha találnának is valamit, valami döntőt, akkor sem
biztos, hogy pozitív lesz a dolog kimenetele, lásd az előző két tárgyalást.
1981-ben
Artis, Carter "társa"
feltételesen szabadlábra kerül, (15 év börtön után), 1982-ben Carter perújrafelvételi
kérelmét a New Jersey bíróság 4-3 arányban elutasítja. Hát ennyi? Mi marad
még, mit lehet tenni? Talán itt az idő a kis csapat számára, hogy szépen
elkezdjenek a saját életükkel foglalkozni, és hogy beismerjék, nem tehetnek
semmit, most, hogy 16 év után sem jött el a várva
várt happy end. És egyáltalán,
hogy fogja ezt Carter túlélni? Utoljára bízott meg az igazságszolgáltatásban,
utoljára jött elő a maga köré épített szilárd fal mögül, most mi lesz?
Nyilván a börtönben fog meghalni.
De
a kis csapat nemhogy nem adja föl, hanem egyenesen oda költözik Carter
börtönének a közelébe, úgy, hogy az ablakukból láthassák őt, és viszont,
és folytatják tovább a munkát, az ügyet, és megpróbálják a szövetségi
bíróság elé vinni, ami
gyakorlatilag az utolsó lehetőség, és nagy kockázat, mert ha ismét elítélik,
valószínűleg még az utódai sem érik meg, hogy rehabilitálják, és egyáltalán
senki, de leginkább ő nem, Rubin Hurricane Carter.
A
Golden Globe Awards-on mindenesetre élőben és szabadon, csak nyilvánvalósan
öregen megjelent Rubin Hurricane Carter, és miután Denzel Washington megkapta
a legjobb férfiszínésznek járó díjat, beszédet is mondott, tehát várható
a happy end, kérdés, hogy mennyire tud ennyi idő után happy lenni.
-in-
|