--
hírek --
A Napster szitu
A Napster,
amely a zenei fájlok interneten keresztüli és tegyük hozzá, nagy
tömegbeni csere-beréjéért felelős, kemény napokat él meg mostanában.
Július 29.-éig fel kellett volna, hogy függessze az olyan zenékhez
való hozzáférés biztosítását, amelyet az Amerikai Lemezkiadók Szövetsége
(RIAA) által tulajdonolt szerzői jogok védenek, tehát tulajdonképpen
magát a tevékenységét. (lásd előző számunkban a hírekben, illetve
a HVG-ben). A határozat jogerőre emelkedése előtt meglehetősen röviddel
azonban a fellebviteli bíróság ezalól a kötelezettség alól felmentette
a Napster Inc.-et. Ami most történik, az a nagy várakozás a gyorsított
eljárás következő tárgyalására, amelyre október 2.-án kerül sor.
A várakozáson kívül azonban ez az ideje a különböző beadványok benyújtásának,
és a Napster 14.-én be is adott egyet, amiben ara hívta fel a figyelmet,
hogy "az RIAA (a felperes) az Otthoni Hangfelvétel Készítés-re vonatkozó
törvényt (Home
Audio Recording Act) szabadon
értelmezi, és nyelvtanilag is lazán, és olyan helyettesítő szavakat
pakolnak bele, amik a céljaiknak jobban megfelelnek".
A Napster
ügyvédje, David Boiest precedens értékű pert lát a 84-es Sony Betamax
videó technológia engedélyezésében. (A Betamax a VHS-nél sokkal
jobb, Home Video Szisztéma volt, csak a VHS gyorsabban terjedt el,
és kiszorította a Betamaxot.) Ott ugyanis a technológia nyilvánvalóan
lehetővé
tette, hogy emberek otthon jogdíjas filmeket vegyenek fel, és akár
másoljanak át mások számára, és ezt a legfelsőbb bíróság (mégis)
engedélyezte.
A Napster
álláspontja lényegében az, hogy a vezető kiadók, akik az RIAA-be
tömörülnek, az új technológiát nem akarják felvenni a promóciós
média fajták listájára, melyen keresztül a zenéket reklámozni és
értékesíteni lehetne, helyette pedig ezt a technológiát első körben
tiltani, második körben pedig uralni szeretnék. Egyszerűen: a Napster
mint egy új promóciós
(ingyen) munkaerő jelentkezik, de munkát nem akarnak adni neki,
sőt, kalózkodással vádolják. Eközben a lemeztársaságok az FTC-vel
(Szövetségi Kereskedelmi Bizottság) megegyeztek, hogy 480 millió
dollárt kifizetnek, akik az utóbbi három évben ennyivel többet kerestek
amiatt, hogy az indokoltnál drágábban árusították a hanghordozókat,
(HVG).
A Napster
pere mindenképp új fejezetet nyit majd a digitális korszakban, (és
remélhetőleg a CD-k ára is drasztikusan csökkenni fog), és a filmipar
már most azon töri a fejét, hogy amikor hamarosan a filmek kerülnek
a mostani zenék helyére az internetes csereberében, (a megnövekedő
sebesség révén).
Hollywood-ban, Silicon Valley-ben és New Yorkban már most azon folynak
a komoly tárgyalások és fejlesztések, hogy hogyan reagáljanak a
technika eme nemcsak iparilag jól kiaknázható, de egyben demokratizáló
hatást is kifejtő jelenségére a filmipar képviselői.
Teszik
mindezt a következő pontok mentén:
- Webes letöltési lehetőségek, szoftverek, melyek digitálisan
menedzselik a szerzői jogokat, a felhasználást és a fizetést is.
- Digitális fájl-cserebere, amit a Napsternél is látunk,
valamint a Scour és a Gnutella rendszereken, kibővítve azzal, hogy
fizetés nélkül ne lehessen lejátszani az adott filmeket.
- Reklám-beépítés, (mint a TV esetében, tehát a filmekben
reklámok lennének elhelyezve, valahogyan, digitálisan arra kényszeríteni
a film-fájlok nézőit, hogy reklámokat nézzenek, miközben ingyen
nézik a filmeket.
-
Előfizetéses szolgáltatások, melyek egy fix havi általánydíj
ellenében lehetővé teszik a felhasználónak a tetszés és keret szerinti
letöltögetéseket.
Mindezekkel
együtt, a Napster, ne feledjük úgy okoz kárt, (és csak akkor és
csak akkorát), hogy ha feltételezzük, hogy egy Napsterező, ha letölt
egy zenét, nem fogja már megvenni ugyanazt CD-n, és hogy ha egy
Napsterező pontosan annyi zenét és pontosan azokat tölti le, amiket
CD-n vett volna meg. Vagyis, ha feltételezzük, hogy egy Napsterező
már nem vesz CD-ket, és ha feltételezzük, vagy kevesebb CD-t vásárol,
mint egy normális fogyasztó. Vagy ha feltételezzük, hogy amit egy
Napsterező megszerzett mp3 formában, azt már nem fogja megvásárolni
CD-n.
Mindenesetre,
ha találgatni kellene, hogy az elmúlt évhez képest a CD eladások
növekedtek-e, vagy csökkentek, nem biztos, hogy mindenki egyből
arra gondolna, ami történt, hogy bizony növekedtek.
2000 első kétharmadában
a tavalyihoz képest a CD eladásból származó bevételei 9.9%-al nőttek,
ami (így 5.7 milliárd dollárt tett ki), az eladott darabszámok pedig
6%-al.
A DVD 71.3%-al, a music video 6.3%-al nőtt, zenei kazetták 31.5%-al
estek, az egyszámos kazik és CD-k pedig egyaránt zuhantak. Totál
értékben 2.4-os visszaesés tapasztalható ugyan, de a CD eladások
(amik az összes médiaformátum 89%-át teszik ki) akkor is növekedtek,
mint ahogy ugyanezen idő alatt a Napster felhasználók száma is drasztikusan
nőtt.
Mondhatnánk,
hogy bocs, hogy ilyen drasztikusan hosszan kellett megemlékezni
erről az "apró" hírről, de amit az október 2.-án folytatódó tárgyalás
eldönt majd, az tényleg a jövő és az internet zenéje lesz.
Ami pedig
ezt a jövőt illeti, az Offspring
éppen a napokban dobja "piacra" teljesen ingyenesen a legújabb számát,
az Original Punkster-t szeptember 9.-étől ingyen tölthetik le a
rajongók a www.offspring.com-ról,
ami mindezidáig a történelem legnagyobb
"free download"-jának
minősül.
És nemcsak, hogy ingyen, de egy szerencsés nyertes még 1 millió
dollárt is nyer majd. Remek reklámfogás, de a Napster pont ezt hangsúlyozza,
hogy ez egy új reklámozási forma. A lemezkiadójuk mindenesetre 100%-ig
ellenezte a döntést.
Meg Ryan és Russell Crow ismét együtt.
A
múltkorival ellentétben augusztus 14.-én úgy tűnt, hogy Dennis Quaid
és Meg Ryan ismét összejöttek, és hogy Miss Ryan szánja-bánja, hogy
megingott. Viszont ehhez képest is új fejlemény, hogy Crowe és Ryan
a Jackson Hole reptéren együtt várakoztak, (közel Ryan és Quaid
Montana-i farmjához), és Crowe szemlátomást úgy cipelte az összes
bőröndöt, mint egy gondoskodó férj, kíváncsian várjuk a folytatást.
Al Pacino
és Beverly D'Angelo
három éve járnak együtt, és most úgy hírlik, gyereket várnak, valamikor
az év végén, mégpedig ikreket. Al Pacino eddig még soha nem házasodott
meg, éppen hatvan éves, vajon feladja-e ezt az állapotát? Beverly
D'Angelo, aki néha 45, néha 48 évesnek szokott lenni titulálva,
legutóbb éppen 11 évig volt férjnél. A pár tehát egy párt vár, és
a pletykalapok azt mondják, egy fiú és egy lány bébire lehet számítani.
Közben Al Pacino második rendezői filmje is bemutatásra kerül, a
Chienese Coffee, az első rendezői filmjét, a Looking For Richard-ot
a Titanic Fesztivál közönsége pár éve megcsodálhatta,
egy kísérleti feldolgozása volt a III. Richard-nak, és remekül sikerült,
bármelyik európai kísérleti filmes büszke lett volna rá.
Most jelenik
meg az Im Juli
c. német film is, (Németországban), amelynek két érdekessége is
van. Az egyik, hogy több országban is játszódik a film, Magyarország,
Németország, Törökország. Így hazánk sem maradt ki a gyártásból,
sem a helyszínek terén. A másik pedig az, hogy a főszereplő fiú,
Moritz Bleibtreu, a Lé Meg a Lola c. film főszereplőjeként már ismerős
számunkra. Reméljük, hamarosan mi is láthatjuk a filmet, feltehetően
a Kinowelt gondozásában.
Lara
Flynn Boyle,
a Twin Peaks, vagy a Beugró, vagy a Boldogságtól Ordítani Sztárja
kiköltözött Jack Nicholson Mullholand Drive-i házából, ezzel pontot
téve a 60 éves színésszel folytatott viszonyának a végére. Átmenetileg
Dylan McDermott és felesége, Shiva házában vendégeskedik, de úgy
tűnik, a szépséges színésznő nem adja tétlenségre a fejét, és új
férfi után néz. A New York Post riporterei eléggé jó kémeknek számítanak,
és az idei Emmy díjkiosztó ünnepségen több mondatot is elcsíptek,
amit Lara mondott. Állítólag azt is mondta, hogy "kell találnom
egy férfit, egy jó embert".
Egy évvel
ezelőtt, az Emmy-n Lara Flynn még a jóöreg Jack Nicholson oldalán
jelent meg, idén azonban egyedül, és így merülhetett fel a férfi-probléma
az ünnepség utáni partin. Lara Flynn állítólag kisétált Bruce Willis-szel
egy hátsó ajtón, hogy egy rövidet sétáljanak együtt, és az említett
Post riporterek hallották azt is, amikor szóltak Lara-nak, hogy
"most menj oda, most egyedül van ..". A közös kis sétát az egyik
tévés stáb zavarta meg végül, és az egész jelenetről egyetlen szó
közölnivalójuk nem volt a színészek sajtósainak, plusz, ne feledjük,
mindez egyetlen parti eseményeinek leírása, mégis felmerül a kérdés,
vajon Bruce Willis-e a következő "jó ember" Lara Flynn Boyle életében.
|