|
|
Cuki
Hagyatéka
Cookie's
Fortune 1999
Robert Altman megint egy
jó filmmel örvendeztetett meg minket, ami igazán jókor jött, mivel 1994
óta nem láttunk tőle komoly említésre méltó filmes munkát.
A '94-es Pret-A-Porter után mintha kis pihenőt adott volna magának a most
75 éves filmrendező, mivel a Kansas City c. '96-os filmről még az elszánt
Altman-rajongók is hajlamosak voltak kimenni. Persze érthető, hogy szeretett
volna egy filmet készíteni a szülőföldjéről (Altman Kansas Cityben született),
illetve a fiatalkorában divatos ottani jazz-zenéről, aminek az eredménye
a szintén '96-ban készült Jazz' 34 c. filmje (ez utóbbit nem láthattuk
a hazai mozikban), viszont ezek a filmek már nem tudják annyira lekötni
a nézők figyelmét, mint a korábbi Altman-művek,
mint például a Short Cuts (Rövidre vágva), vagy a Pret-A-Porter, ami a
divatvilágról nyújtott egy nagyon árnyalt és pontos képet. A Short Cuts-nál
honosította meg Altman azt az egyedi filmkészítési stílust, amit egyszerűen
mozaikszerűnek nevezhetnénk: ezekben az Altman-filmekben nincsenek főszereplők
(és kiemelt filmsztárok), csak rengeteg hétköznapi karakter, akikről az
események fényében kiderül, hogy valamilyen kapcsolat mindenki között
van. Már magában az is élvezetes, ahogy a nézők átlátják ezt a rejtett
kapcsolati hálót, és akkor még nem beszéltünk a másik
újításról,
miszerint az összes karaktert ismert és befutott színészek játsszák, mindegyik
sztár egyenrangú szerepet kap, és mindenki játéka egyaránt fontos a film
szempontjából, ez pedig külön felszabadító érzés a szupersztárokhoz szokott
nézők számára.
A Cuki Hagyatéka
emlékeztet erre a
"Short Cuts-stílusra",
ez a film is tele van jobbnál jobb színészekkel, akik minden különösebb
hangsúly nélkül képviselik a Holly Springs nevű kisvároska lakóit, és
persze ezen lakók között is jóval több kapcsolat van, mint ahogy azt az
első nekifutásra képzelnénk.
A történet ott
kezdődik, hogy Cookie Orcutt (Patricia Neal),
Holly Springs egyik nagyra becsült, szabadszellemű, idős hölgye, úgy dönt,
hogy itt az ideje, hogy ismét találkozzon elhunyt férjével, és ezért főbe
lövi magát. Ezzel még nem lenne sok baj, mivel Cuki örömmel választotta
ezt a megoldást, ha Camille Dixon (Glenn
Close), Cuki unokahúga bele nem szólna a dolgok menetébe, s mivel úgy
dönt, hogy a családban nem eshet meg egy öngyilkosság, ezért hamar úgy
intézi a dolgokat, hogy gyilkosságnak tűnjön Cuki halála. Ahogy rátalál
a holttestre, első dolga lesz megenni a Cuki búcsúlevelét, és feldúlni
a lakást, mintha rablógyilkosság történt volna. Camille egy hihetetlenül
erőszakos és magabiztos teremtés, aki szeret több embert is irányítani
(ezért is rendez a városka lakóinak szereplésével egy Oscar Wilde-darabot,
a Salomét, amiben szabadon kiélheti uralkodói hajlamait), és húgát, a
kissé fogyatékos Corát (Julianne
Moore)
is teljesen a markában tartja, aki Camille segítőjévé válik a gyilkosság
megrendezésében.
Altman az amerikai kisvárosok életének egyik legnagyobb
ismerője (persze David Lynch mellett), már a Short Cuts-ban is beható
ismereteket szerezhettünk az álmos kisvárosok életéről, most a Cuki Hagyatéka
tovább finomítja az erről szóló ismereteinket: bepillanthatunk a halárus,
a seriff-helyettes, az egyetlen ügyvéd izgalmas Holly Springs-i hétköznapjaiba,
láthatjuk őket Camille színdarabjának esetlen szereplőiként, és teljesen
egyet tudunk érteni a rendőrfőnök gondolkodásával, aki szerint nem lehet
gyilkos az az ember, akivel ő együtt szokott horgászni. Ez a közös horgászat
nagyon hangsúlyos a filmben, ez az időtöltés mélyíti el a kapcsolatokat,
erősíti az emberek közötti kölcsönös bizalmat
és barátságot,
és mellesleg ez védi meg az ártatlanul megvádolt Willis Richland-et (Charles
S.Dutton) a gyilkosság gyanújától. Willis Cuki barátja és házvezetője
volt, aki mindig is szívén viselte az idős hölgy sorsát, és most, hogy
Camille gyilkosságnak állította be Cuki halálát, ráterelődött a gyanú,
miszerint ő ölte meg az özvegyet. Azt a momentumot, hogy Willis fekete,
a film csak humoros megjegyzések formájában hozza szóba, kiderül, hogy
a városban nem divat a rasszizmus, és Willisnek még a börtönben is olyan
jó dolga lesz a sok támogatója révén, hogy bárki szívesen cserélne vele.
|
|
Nem állítjuk, hogy Altman nem teszi némileg próbára a Cuki-val a nézők
türelmét,
az az érzésünk, hogy pontosan kiszámította, meddig mehet el úgy a film,
hogy látszólag nem történik benne semmi érdemleges, csak a szereplőket
ismerjük meg behatóbban, hogy aztán a film utolsó egyharmadára úgy összesűrűsödjenek
a fordulatos cselekmények, hogy a rendező többszörösen is meghálálja a
filmbe fektetett addigi figyelmet, és a legvégén széles
mosollyal az arcunkon távozhatunk a moziból.
Holly Springs-ben
az a legjobb, hogy olyan megbízhatóan telnek a hétköznapok benne, hogy
még egy esetleges gyilkosság sem tudja igazán felforgatni, utána is csak
teszi mindenki a dolgát, és még a rámenős gonoszság sem tud kifogni az
ott lakókon, mivel valamilyen ösztönös módon senki sem a látszat alapján
ítél. Altman több kedvenc
színészét alkalmazta a filmben, ilyen például Lyle Lovett (Julia Roberts
volt férje), aki eddig már nagyon sok Altman-filmben szerepelt (a Játékosban,
a Short Cuts-ban, a Pret-A-Porter-ben), most is kapott egy, az eddigiekhez
hasonló szerepet, a Cuki-ban éppen törpeharcsa-árus, aki eléggé szótlan
(általában szótlan figurákat játszik Altmannál), de nagyon büszke, és
mellesleg reménytelenül szerelmes Cora lányába, Emmába. Emma szerepét
- kicsit meglepő módon - Liv
Tyler játssza,
aki még teljesen új az Altman-csapatban, és eddig leginkább érinthetetlen
szépségeket játszott, úgyhogy első pillantásra meglepetten vesszük tudomásul,
hogy ez a bakancsos, rövidhajú és karakterisztikus egyéniség, aki Emmaként
mozog a filmvásznon, ugyanaz a Liv Tyler, akire sokáig rá sem bírtunk
nézni az Armageddon-beli alakítása után. De a Cuki után minden rossz emléket
elfelejthetünk az ifjú színésznőről, mert láthatóan nagyon tehetséges
lány, aki csak egy megfelelő rendezőt igényel, hogy a rendes formáját
tudja hozni. Emma nagyon ragaszkodik Willishez, és nagyon utálja Camille
nagynénjét, úgyhogy mivel úgyis kétszáznál több büntetőcédulát szedett
már be tilosban parkolásért, ezért önként börtönbe vonul Willis kedvéért,
hogy ezután együtt társasjátékozhassanak, vacsorázhassanak és beszélgethessenek
a közös cellájukban. Tele van kedves és finom humorral a film, abból a
fajtából, ami inkább gyakori mosolyra ingerel, mint nagy kacagásokra,
de ettől még egyedibb a film, és még szórakoztatóbb. Camille testvére,
Cora (Emma anyja) egy kisebbfajta időzített bombaként működik a filmben,
mivel annyira nem a földön, és annyira csak Camille pszichózisa alatt
él, hogy sejthető, hogy ha egyszer valami kizökkenti, akkor váratlan dolgokra
lesz képes. Corát Julianne Moore játssza, aki szintén Altman-kedvenc a
Short Cuts óta, és most is remekül játszott, olyannyira, hogy a következő
filmjéig csak Coraként fogunk tudni emlékezni a színésznőre. Nagyon jól
megírt a film forgatókönyve, mivel olyan sok szálat fon egybe a film végéig
(a jól bevált Altman-módszerrel), hogy a végén meglepő fordulatok tömegével
találjuk magunkat szembe, s addig is, míg a cselekmények fel nem veszik
ezt a sodró lendületüket, addig jól leköti a figyelmünket Holly Springs
lakóinak élete.
Glenn Close valami
miatt gyakran játszik antipatikus személyeket, bármikor hihetően tudja
adni a gonosz női figurát (mint például a Veszedelmes Viszonyokban), de
Camille szerepét kifejezetten jutalomjátékként vehette, mivel a megszokottnál
sokszínűbb és változatosabb karaktert játszott, és a szerepe meg is hálálta
a kivételes játékát: érezhető, hogy Close-nak köszönhetően sokkal közelibb
(és veszélyesebb) személyiség bontakozik ki előttünk Camille alakjában,
mint ahogy ezt a legjobb forgatókönyvíró is meg tudta volna álmodni.
Altman a Cuki
Hagyatékával ismét nagy
kedvet
tudott csinálni a filmjeihez, mivel ez egy kifejezetten jól sikerült alkotás,
így - feledve a Kansas City-t - a nézők érdeklődően fognak beülni a későbbi
Altman-filmekre, amikből csak 2000-re már kettő is be van tervezve.
-lyl-
|