|
|
A Második
Legjobb Dolog
The Next Best Thing 2000
Mielőtt komolyabb találgatásokba
kezdenénk, eláruljuk, felfedjük, lerántjuk a leplet arról, hogy mi az
első legjobb dolog a film szerint: összejönni valakivel.
Madonna teszi fel ezt a kérdést, illetve Abbie, a csaj, akit Madonna alakít
a filmben, Robertnek, (Rupert Everett), hogy mi a második legjobb dolog,
mert hogy van egy jó híre neki, és Robertnek könnyű lesz kitalálni, mert
ez a jó hír maga a második legjobb dolog. Persze Robert nem találja ki,
és persze ez a jó hír nem más, mint hogy Abbie terhes, vagyis babája lesz
neki, és a gyerek apjának.
Abbie
egy harmincas csajt alakít, aki nem igazán intézi jól a pasi-ügyeit, tulajdonképpen
már a film elején kiderül, hogy minden kapcsolata addig tart, amíg ott
nem hagyják. Robert az ő legjobb barátja, és az a vicces, hogy nem is
a második, hanem a legeslegjobb barát ő. Ugyanakkor homoszexuális. Nem
újdonság, mondhatnánk, az Álljon meg a Nászmenet-ben pontosan ugyanezt
a szerepet játszotta Julia Roberts legjobb barátjaként, és úgy látszik,
rajtaragadt. A 41 éves színész, aki korábban modell volt, (és tavaly az
MTV-hez hasonlóan Viacom tulajdont képező VH1 megválasztotta a legdivatosabb
sztárnak) igaziból is homoszexuális, és mellesleg az ő tanácsára készítette
el Madonna az American Pie c. szám eme új verzióját, amit az utóbbi hónapokban
elegendően sokszor láthattunk, hallhattunk mint a film soundtrack-jét.
A homoszexuális
rétegek tetszése egészen komoly tényező tud lenni a szórakoztató iparban,
lásd, pl. Kylie Minogue-ot valami miatt kipécézte ez a réteg, és ennek
megfelelően jó komoly lemezeladási eredményeket ért el, Whitney Huston
sem véletlenül csinált egy számot nem régiben George Michael-lel, mint
ahogyan Madonna Justify My Love c. száma, illetve az egész Erotica c.
albuma, melyről a "Bad Girl" klipjében Udo Kier szerepel, szintén nem
keveset köszön a világ homoszexuálisai tetszésének.
Adva van tehát
egy sztori,
amiben központi szerepet játszik egy homoszexuális férfi apasága,
akit a legmegfelelőbb férfiszínész alakít, valamint adva van Madonna,
(egyszerűen érezhető, hogy a film ötlete eleve így vetődött fel, hogy
Madonnára van írva, és nem úgy, hogy meg volt már a sztori, és rájöttek,
hogy Madonnának kellene eljátszani, ami a film legnagyobb hiányosságát
jelenti), így elviekben szinte minden adott egy kasszasikerhez, de az
öröm elmaradt, és a viszonylag alacsony költségvetésű (25 m) film nem
is biztos, hogy null szaldósra ki tudja hozni a mérlegét.
Ezzel együtt egy olyan filmről van szó, ami "nem is annyira rossz". Teljesen
fura a helyzet, megnézed, és az adott pillanatban, amikor vége van, úgy
érzed, fel vagy dobva, a lányok a papírzsebkendőiket csavargathatják,
(mérsékelten), de ahogy telik, múlik az idő, egyre kevésbé tűnik úgy,
hogy egy figyelemreméltó filmet láttál. Ez talán annak köszönhető, hogy
Madonna szerepel benne, és annak, hogy homoszexualitást ábrázol. Ami madonnát
illeti, tudjuk, milyen az, hogy még a Micsoda Csapat c. tök gyenge bézbollos
filmet is végignéztük, mert Ő szerepelt benne, és noha nem vagyunk Madonna
imádók, mégis direkt élvezetes élmény a vásznon mozogni, sőt színészkedni
látni a nagyszerű művészt.
Ez eltereli,
illetve ébren tartja nézői figyelmünket, csakúgy, mint a homoszexualitás.
A homoszexualitással az az ábra, hogy a filmek általában hetero környezetben
játszódnak, így egy bármilyen szerelmi történetet unatkozva ülünk végig
esetleg, mivel "már sok ilyet láttunk".
|
|
A homoszexualitás
viszont bekavar a megszokott menetbe, és úgy nézzük a történetet, hogy
külön kíváncsiság van bennünk, mivel feltételezzük, hogy itt és most esetleg
más törvények alapján alakul a történet. Például eleve izgalmas kérdés
egy homoszexualitást tartalmazó filmmel kapcsolatban, hogy vajon "AIDS-es
lesz-e a vége", (nem), hiszen az ilyen filmekben ez gyakori elem. Na mindegy,
lényeg, hogy amikor vége a filmnek, ezek a plusz kíváncsiság adagok eltűnnek
a képből, és marad, ami marad.
Egy nagyon egyszerű
film, nagyon egyszerű történet, majdnem, mint egy főiskolás vizsgafilm,
csak elég jók benne a részletek. A legjobb dolog a filmben ismét Madonna,
rögtön második helyen azonban az szerepel, hogy miután Madonna közölte
a jóhírt, nem terhesen mászkálja végig a filmet, hanem rendesen meg is
születik a kissrác, és olyan 6-8 éves formájában szerepli végig a filmet,
és nem is rosszul. Ez azért jó dolog, mert a sima klisék helyett, hogy
most akkor összeházasodunk, vagy nem, rendesen azt láthatjuk, ahogyan
később, évek múlva egy ilyen kapcsolat valójában működik, szóval a hétköznapok.
Ez valami miatt tényleg egy jó dolog, szinte azt vennénk a legszívesebben,
ha a legtöbb film végén, a feliratok alatt végignézhetnénk egy képzeletbeli
fotóalbumot, ami a frissen összejött párocska későbbi életét mutatja be
nekünk, tehát a "boldogan éltek, míg meg nem haltak" periódust.
Meglepő, izgalmas
fordulatokkal nem szolgál a film, gyakorlatilag az van, hogy mindenki
iszonyatosan jó fej, így például Madonna, aki a film elején még direkt
vesztes csaj, olyan simán rábukkan egy végtelenül jó és gazdag csávóra,
hogy öröm nézni. Ez azt adja eredményül, hogy az egész film csak egy egyszerű
gondolatkísérletnek a végigjárása, miszerint mi lenne, ha egy nő szül
egy homoszexuális férfitól egy gyereket, majd az idők során egyszercsak
bepasizik, szóval mi lesz ekkor? Kié lesz a gyerek, és hogy oldódnak meg
a komoly feszültségek. Ez azért nem sok minden, mégis, miközben nézi az
ember a filmet, "nem is olyan rossz", sőt, még talán érdekes is. Jó, amikor
Madonna szülést ad elő, azt ordítja: Adjátok be az összes nyugtatót, meg
mindent, ami kéznél van!", (Gimme all the drogs you have), óhatatlanul
arra gondolunk, hogy az életben Madonna nyilván így szülhetett, (mert
melyik rendező hagyna ki egy ilyen lehetőséget), és a bennünk szunnyadó
paparazzi kicsit felélénkül, hogy "de jó, láthatjuk Madonnát szülni!".
Meg az is jó, ahogy odafekszik a kisfiú mellé, és láthatjuk, milyen jó
anyuka lehet az életben is. Meg az is jó, hogy itt szerepel az a csávó,
(Michael Vartan), aki Natalie Imbruglia partnere volt a Torn c. klipben,
és a Jó Barátokban is felbukkant már egy ízben. Meg az is jó, amikor Madonna
bejelenti, hogy megtartja a gyerekét, "I've made up my mind, I'm keeping
the child", majdnem mint amit a Papa Don't Preach-ben mond. Ami viszont
az American Pie c. számot illeti, sajna, látszik, hogy mintha csak direkt
besuvasztották volna a filmbe.
Ha rosszmájúak
lennénk, azt mondanánk, hogy az a verzió, amit akkor hallottunk, 99-ben,
amikor elkezdték a film gyártását, hogy Madonna megkéri a legjobb barátját,
aki homoszexuális, hogy "csináljon" neki egy gyereket, kicsit jobban hangzott,
mint ez a jófej történet, amiben jóformán Madonna jógaleckéi jelentik
az egyik legjobb jelenetet.
-Bob- |