A L�pvid�k Gyermekei
Les Enfants Du Marais, 1999.

A L�pvid�k Gyermekei c. film egyike a haz�nkba el�g ritk�n �rkez� francia filmeknek, s mivel a "m�v�szfilm" titulus n�ha kicsit visszariasztja a mozil�togat�kat, ez�rt ink�bb nem h�vjuk m�v�szfilmnek, csak egyszer�en egy sz�p filmnek, ami t�rt�netesen francia alkot�s, �s aminek a cselekm�nye a 20-as �vekben j�tsz�dik.

A film helysz�ne Marais vid�ke, ami ebben az id�ben m�g egy nagy �sszef�gg� l�pvid�k volt. Ezen a k�rny�ken h�tk�znapi vid�ki emberek �ltek, �ltal�ban szeg�nys�gben, de nagy kiegyens�lyozotts�gban. A l�p meghat�roz� a h�seink �letvitel�t illet�en, �s a film alaphangulat�ra is r�nyomja a b�lyeg�t. A t�rt�netet egy id�s n�ni mes�li el, aki a 20-as �vekben, amikor a t�rt�net j�tsz�dik, m�g csak �t �ves volt. Az id�s h�lgy szerepeltet�se egy remek dramaturgiai mozzanat, mivel a visszatekint�se nemcsak a gy�ny�r� gyerekkorr�l sz�l, hanem egy olyan k�rnyezetr�l is, ami a jelenben m�r nem l�tezik, illetve olyan emberekr�l, akik ma m�r nem �lnek, �s akik akkor �s ott, a l�pvid�ken voltak a legboldogabbak, ez�ltal a n�z� m�g jobban �t�rezheti az elm�l�st.

A filmet Georges Montforez azonos c�m� reg�nye alapj�n a most 62 �ves rendez�, Jean Becker k�sz�tette, akinek ez a film a kilencedik munk�ja.

A k�t f�h�s�nk Garris �s Riton, k�t �tlagos fick�, akik alkalmi munk�kb�l �lnek a l�pvid�ken, Ritonnak m�r van csal�dja, Garris viszont m�g keresi az igazi t�rs�t. Alkatilag �s gondolkod�sm�dban nagyon elt�rnek egym�st�l, m�gis a legjobb bar�tok, akik mindig sz�m�thatnak egym�sra. Ez a gyakorlatban legink�bb �gy n�z ki, hogy Garris (Jacques Gamblin) gondolja �t a dolgaikat, � szervezi a munk�kat, Riton (Jacques Villeret) pedig a maga kiss� lelassult m�dj�n k�veti �t. Garris szervez�k�szs�g�nek �s intelligenci�j�nak h�la, rendesen el tudj�k tartani magukat az alkalmi kereseteikb�l, �s b�r egy v�rosban biztosabb meg�lhet�shez tudn�nak jutni, valami m�gis ott tartja �ket a l�pvid�ken.
Joe Sardi �s Riton
Ez a k�l�n�s k�t�d�s a mocs�r vil�g�hoz egyes v�roslak�kban is felbukkan, �gymint Amad�e-ben, a gazdag k�z�pkor� arisztokrat�ban, �s Pep�ben, a nagyon gazdag vasgy�rosban. Vel�k bar�tkozik �ssze a k�t mocs�rlak�, Garris �s Riton, �s a t�rsadalmi k�l�nbs�gek semmiv� foszlanak a k�z�s l�p-szeretetben.
Amad�e nagyon boldog, hogy �j bar�tokra tett szert Riton�k szem�ly�ben, mivel el�gg� elszigetel�dve �l v�rosi kast�ly�ban, ahol tipikus arisztokrata �letm�dra rendezkedett be, olvasgat, zen�t hallgat, �s t�vol tartja mag�t a l�tfenntart�s egyszer�bb eszk�zeit�l - ha fogyt�n van a p�nze, elad egy festm�nyt, �s folytatja tov�bb kultur�lis elfoglalts�gait. Egy�bk�nt az apj�val �l egy�tt, akivel t�bb �ve nem besz�lnek egym�ssal (egy �rdekh�zass�gi vita miatt), �ppen ez�rt Amad�e-nak k�l�n�s kalandot jelent Garris�kkal egy�tt l�gni, m�g �k dolgoznak, � vid�man ismerkedik az �let sz�m�ra egzotikus oldal�val, ahol az emberek kor�n �brednek, fizikai munk�t v�geznek, �s er�s szolidarit�ssal teli f�rfibar�ts�gban �lnek.
A L�pvid�k Gyermekeinek az a k�l�n�s hat�sa van, hogy a n�z� �gy �rzi, mintha elvar�zsolt�k volna egy r�pke id�re, s egy olyan vil�g megfigyel�je lenne, aminek ismer�sek az elemei, de az eg�sz m�r nagyon t�volinak t�nik, s mintha a n�z� kapna egy k�t �r�s akt�v medit�ci�s id�t, ami alatt csak a lelk�t kell �p�tenie, s olyan �rz�sekkel foglalkoznia, amivel maximum elalv�s el�tt szokott tal�lkozni.

 MOK�P

Garis �s Marie a legszebb perceikben ..
A film szerepl�i
nem sietnek el semmit, s maga a rendez� sem (aki 85 ezer m�ter (kb. 51 �ra) filmet forgatott le, s v�g�l 1500 snittb�l �ll�totta �ssze a filmet), mivel sok t�rt�n�s zajlik a filmben, de emellett ami igaz�n fontos, az a szerepl�k k�zti kapcsolatok rendszere, az �t�lhet� viszonyul�sok egym�s fel�, az egy�ni �lett�rt�netek, �s ezek tal�lkoz�sa egy r�vid id�szak alatt. Pepe, a gazdag gy�ros egy csal�di kisv�llalkoz�ssal kezdte a p�ly�j�t fiatalkor�ban, akkor, amikor m�g a l�pvid�ken lakott feles�g�vel. A "Z�ldb�ka" becenevet kapta meg, mivel senki nem tudott annyi b�k�t kifogni a mocs�rb�l abban az id�ben, mint �. Id�vel technikai �j�t�sokat eszk�z�lt a gy�rt�sban, egyre jobban ment az �zlet, a v�rosba kellett k�lt�znie, s mostanra m�r a veje vette �t az ir�ny�t�st, aki a feles�g�vel (Pepe l�ny�val) egy�tt m�r csak a p�nzben �s a t�rsadalmi kapcsolatokban hisz, �gyhogy Pep�nek egyed�l a fi�unok�j�val ad�dnak sz�p percei, aki mellesleg nagyon vonz�dik Riton kisl�ny�hoz, Cri-Crihez, akinek a visszaeml�kez�s�t l�tjuk a filmben. Pepe az �j bar�tai �ltal visszatal�l az eredeti �let�hez, megmutatja nekik, hogy kell sz�z�val fogni a b�k�kat, �s a bar�tai�rt gondolkod�s n�lk�l elindul egy h�viharban, hogy figyelmeztesse �ket egy k�zelg� vesz�lyre. K�t csapatra oszlanak a filmben szerepl� karakterek, egyesek a fel�letes dolgokkal tudnak csak foglalkozni (pl. Cri-Cri mam�ja, Pepe l�nya), m�g a t�bbiek egyszer�en �lik az �let�ket, de �gy, hogy ebben legink�bb olyan dolgok kapnak hangs�lyt, mint egym�s k�lcs�n�s tisztelete, az egy�tt t�lt�tt bar�ti percek megbecs�l�se, �s hasonl� olyan mot�vumok, amik a mocs�r felt�lt�s�vel egy�tt m�r el is t�ntek az emberi kapcsolatokb�l.

A film f�nyk�pez�se sokat seg�t abban, hogy boldog b�keid�k�nt l�ssuk a filmbeli id�t, sok napf�nyes k�pet l�tunk, de emellett tart�zkod� a film k�pvil�ga, mivel az operat�r nem �l a nosztalgikus hangulat� sz�r�k eszk�z�vel. A filmet egy�bk�nt k�t kamer�val forgatt�k, egyik k�z�l�k Steadicam-re volt felszerelve.

A filmben szerepl� �sszes sz�n�sz remek alak�t�st ny�jt, s a casting (a szerepekre val� sz�n�sz-kiv�laszt�s) is j�l siker�lt, mivel miel�tt egy sz�t is kiejten�nek a szerepl�k, m�r sejtj�k, ki milyen karaktert k�pvisel. Jean Becker rendez� szerint a sz�n�szeket nem kell rendezni igaz�b�l, szerinte az olyan els� oszt�ly� sz�n�szekkel, mint akik ebben a filmben j�tszottak csak arra korl�toz�dik a rendez�i munka, hogy megteremti azokat a felt�teleket, hogy a sz�n�szek kifejthess�k k�l�nleges k�pess�geiket.

A L�pvid�k Gyermekei a francia filmgy�rt�snak azt a vonal�t k�pviseli, amely nem azt v�rja el a filmjeit�l, hogy minden m�sodik ember a f�ld�n legal�bb egyszer megn�zze, s ez�rt hajland� engedm�nyeket tenni a t�bb l�v�ld�z�s �s akci�d�s jelenetek fel� (ez nem Luc Bessonnak sz�l, mert � �ltal�ban j� -s egyben k�z�ns�gsiker- filmeket k�sz�t), hanem ink�bb egy �rdekes t�rt�netet szeretne elmondani, sz�p k�pekkel �s megfelel�en al�hangolt �rzelmekkel. Az ilyen filmekre szokt�k mondani a filmekkel foglalkoz� szakemberek, hogy ezek n�lk�l szeg�nyebb lenne az eur�pai filmgy�rt�s, �s hozz�tenn�nk, boldogtalanabbak a n�z�k.

-sharp-

 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22