|
|
|
|
A Lápvidék Gyermekei
A Lápvidék Gyermekei c. film egyike a hazánkba elég ritkán érkező francia filmeknek, s mivel a "művészfilm" titulus néha kicsit visszariasztja a mozilátogatókat, ezért inkább nem hívjuk művészfilmnek, csak egyszerűen egy szép filmnek, ami történetesen francia alkotás, és aminek a cselekménye a 20-as években játszódik. A film helyszíne Marais vidéke, ami ebben az időben még egy nagy összefüggő lápvidék volt. Ezen a környéken hétköznapi vidéki emberek éltek, általában szegénységben, de nagy kiegyensúlyozottságban. A láp meghatározó a hőseink életvitelét illetően, és a film alaphangulatára is rányomja a bélyegét. A történetet egy idős néni meséli el, aki a 20-as években, amikor a történet játszódik, még csak öt éves volt. Az idős hölgy szerepeltetése egy remek dramaturgiai mozzanat, mivel a visszatekintése nemcsak a gyönyörű gyerekkorról szól, hanem egy olyan környezetről is, ami a jelenben már nem létezik, illetve olyan emberekről, akik ma már nem élnek, és akik akkor és ott, a lápvidéken voltak a legboldogabbak, ezáltal a néző még jobban átérezheti az elmúlást. A filmet Georges Montforez azonos című regénye alapján a most 62 éves rendező, Jean Becker készítette, akinek ez a film a kilencedik munkája. A két főhősünk
Garris és Riton,
két átlagos fickó, akik alkalmi munkákból élnek a lápvidéken, Ritonnak
már van családja, Garris viszont még keresi az igazi társát. Alkatilag
és gondolkodásmódban nagyon eltérnek egymástól, mégis a legjobb barátok,
akik mindig számíthatnak egymásra. Ez a gyakorlatban leginkább úgy néz
ki, hogy Garris (Jacques Gamblin) gondolja át a dolgaikat, ő szervezi
a munkákat, Riton (Jacques Villeret) pedig a maga kissé lelassult módján
követi őt. Garris szervezőkészségének és intelligenciájának hála, rendesen
el tudják tartani magukat az alkalmi kereseteikből, és bár egy városban
biztosabb megélhetéshez tudnának jutni, valami mégis ott tartja őket a
lápvidéken.
|
A film fényképezése sokat segít abban, hogy boldog békeidőként lássuk a filmbeli időt, sok napfényes képet látunk, de emellett tartózkodó a film képvilága, mivel az operatőr nem él a nosztalgikus hangulatú szűrők eszközével. A filmet egyébként két kamerával forgatták, egyik közülük Steadicam-re volt felszerelve. A filmben szereplő összes színész remek alakítást nyújt, s a casting (a szerepekre való színész-kiválasztás) is jól sikerült, mivel mielőtt egy szót is kiejtenének a szereplők, már sejtjük, ki milyen karaktert képvisel. Jean Becker rendező szerint a színészeket nem kell rendezni igazából, szerinte az olyan első osztályú színészekkel, mint akik ebben a filmben játszottak csak arra korlátozódik a rendezői munka, hogy megteremti azokat a feltételeket, hogy a színészek kifejthessék különleges képességeiket. A Lápvidék Gyermekei a francia filmgyártásnak azt a vonalát képviseli, amely nem azt várja el a filmjeitől, hogy minden második ember a földön legalább egyszer megnézze, s ezért hajlandó engedményeket tenni a több lövöldözés és akciódús jelenetek felé (ez nem Luc Bessonnak szól, mert ő általában jó -s egyben közönségsiker- filmeket készít), hanem inkább egy érdekes történetet szeretne elmondani, szép képekkel és megfelelően aláhangolt érzelmekkel. Az ilyen filmekre szokták mondani a filmekkel foglalkozó szakemberek, hogy ezek nélkül szegényebb lenne az európai filmgyártás, és hozzátennénk, boldogtalanabbak a nézők. -sharp- |
|
|