Viharzóna
The Perfect Storm 2000
A katasztrófák mindig
lenyűgözik a mozinézőket, olyasmit láthatnak (élvezhetnek) végig,
amit soha senki, mert akinek része van benne, az mindent csinál,
csak nem élvezi.
A
Viharzóna egy hatalmas viharba került halászhajó, az Andrea Gail
tragikus sorsát tárja tágranyílt szemeink elé a vásznon, mégpedig
egy jókora 120
milliós
költségvetésű film formájában, amely film idén július 2.-ától már
mintegy 170
millió
bevételt produkált.
A fedélzeten
George Clooney, Mark Wahlberg, Diane Lane és Mary Elisabeth Mastrantonio,
valamint a Tengeralattjáró rendezője, Wolfgang
Petersen,
és a film alapjául szolgáló bestseller, Sebastian Junger könyve.
A háttérben pedig George Lucas filmtrükk vállalata, az Industrial
Light and Magic,
akik megkíséreltek olyan látványt létrehozni a háborgó óceánról
és hatalmas hullámairól, amilyet eddig még emberi szem nem látott.
Nem rossz
paraméterek! Körülbelül
ezeknek lehet köszönhető a film jelentős anyagi sikere, hiszen ennyi
már elég is, hogy az ember jegyet váltson. Ugyanakkor kérdés, hogy
a gyakorlatban, mármint a film nézése közben milyen történet játszódik
le bennünk, vagyis, hogy mit kapunk a filmtől, hiszen a látvány
önmagában csak olyan dolog, mint egy torta vagy süti egy kirakatban,
amely egyedül attól válik emlékezetessé, hogy az ember beleharap,
és a látványhoz hasonló finomság kerül be a szervezetébe. (Ha nem
kóstoljuk meg, vagy nem ízlik, agyunk két perc alatt a felejtés
lépcsőjén gurítja le a képet, amit a kirakat a szemünk elé tárt).
A tragédiák
megrázzák az embereket, de ha tragédiákra gondolunk, és közben filmekre
is, akkor elsősorban kamerák számára kitenyésztett vagy létrejött
tragédiákra gondolunk, és nem "elégedhetünk meg"
"sima, hétköznapi tragédiákkal", amikből sajnos van elég
bőven. Repülőgépek zuhannak vízbe, pár méterrel landolás előtt,
130 ember ott helyben meghal, gyerekek és felnőttek fulladnak bele
a Balatonba, hogy csak a vízzel kapcsolatos tragédiákat vegyük alapul.
A tragédiák
mindig meglepik az embereket, illetve megdöbbentik, mégis, nagy
általánosságban úgy tűnik, "rendes" részét képezik az életünknek,
(hiszen szinte minden lépten nyomon előfordul egy-egy, illetve minden
esti híradó be tud számolni legalább egyről).
Ahhoz,
hogy egy tragédia
"filmes tragédia"
is lehessen egyben, külön speckókkal kell rendelkeznie. Először
is fontos a megfelelő terjedelem, egy másodpercek alatt felrobbanó,
majd további pár másodperc alatt a levegőbe zuhanó utasszállító
gép tragédiája például nem feldolgozható filmen, hiszen nem nézhetünk
órákig 130 embert, ahogy ugyanazt teszik, mint milliók naponta,
ülnek egy gépen, alszanak, dumcsiznak, videót néznek, aztán egyszercsak
bumm, és kész, a tragédia bekövetkezett. Ez például nem olyan, mint
egy film. Egy filmnek arra van szüksége, hogy a tragédia valahol
emberi sorsok (tragikus) beteljesedése is legyen egyben. Vagyis
fura módon az is fontos, hogy a tragédia nem a véletlen műve legyen,
hanem valami sorsszerű. Kell tehát, hogy legyen benne történet.
Emberi sorsok, akiknek éppen volt valami céljuk, de nem érhették
el a tragédia miatt, amely tragédia pont belőlük fakadt, vagy legalább
is az ő sorsukból.
Emberi sorsok,
akikre a tragédia után gyakorlatilag örökre emlékeznünk kell, mert
egyszerűen nem mennek ki a fejünkből. Legnagyobb és legszebb és
legtragikusabb példa természetesen a Titanic, mégpedig a Cameron
féle filmóriásra gondolunk, és nem "csupán" magára a katasztrófára.
Mellesleg Cameron filmjében pont az a szép, hogy pont annyira emlékezetes,
mint amennyire maga a Titanic katasztrófája. És itt máris felmerül
a kérdés, hogy vajon ez a film, a Viharzóna hogyan aránylik például
a Cameron filmhez? Két szempont mentén érdemes haladni, a történet,
és a tragédia konkrétumai mentén. A
Titanic,
amikor nekiment a jéghegynek, még további egy óra választotta el
az elsüllyedéstől, ez nem kis dolog, és kulcsfontosságú a film szempontjából.
Ami pedig a történetet illeti, a sok-sok mellékszálon felül egyszerűen
a világ egyik legelemibb és legszebb szerelmi történetét szőtte
bele Cameron a filmbe.
Ehhez képest
a Viharzóna
egy "nem annyira szerencsés" tragédián alapul, hiszen egy kis halászhajó
a hatalmas óceán hatalmas hullámai között kisebb pont mint egy muslica
egy fürdőkádban, és egyszerűen semmi esélye sincs, különösen egy
hurrikánnal szemben. Persze vannak a tragédiát megtámogató erőforrások
is, nevezetesen például az, hogy a filmben szereplő kis Massachussettes-i
kisváros, Gloucester lakói az elmúlt 400 évben több, mint 10 000
embert veszítettek el tengeri viharok révén. Egyszer a Spectrum-on
látni lehetett egy filmet a portugál parti halászokról, akik közül
igen sokan meghalnak halászat közben, úgy, hogy a vihar hozzácsapja
a hajóikat a parti sziklákhoz. A dokumentumfilm forgatása közben
is meghalt az
egyik halász,
aki egyik napon még interjút adott, a következő napon máris ugyanarra
a sorsra jutott, mint a többi társuk. Megrázó film volt. Akármilyen
tragikus is a dolog, filmen, mármint katasztrófafilmen "nem néz
ki olyan jól", mivel túl egyszerű, és legfőbbképp túl gyors maga
a tragédia. A Viharzónában, illetve méginkább a film alapjául szolgáló
bestseller-ben pont az a teljesítmény, hogy egy ilyen tömör tragédiából
egy sok oldalon keresztül olvasható, illetve 2 órán keresztül nézhető
történetet bontakoztat ki. A mennyiség tehát már stimmel is, de
minőség nem igazán jön létre, mert ez a történet semmi felemelőt
nem tartalmaz, és ráadásul semmilyen fordulatot sem. Adva van ugyanis
George Clooney,
aki egy kicsit lúzer halász, drasztikusan kevesebb halat fog mindig,
mint például a kolléganője, Mary Elisabeth
Mastrantonio,
aki nemcsak szereti ezt a férfit, (plátói módon), de állandóan arra
buzdítja, hogy hajózzanak mindig ugyanarra, és akkor ő is meg fog
tudni élni, mert neki is lesz halfogás. És akkor Clooney egy ilyen
kudarcos halászat után úgy dönt, hogy 2 nap múlva ismét kihajózik,
ami a normálishoz képest nagyon korai. De aztán nekivágnak mégis,
és az történik, hogy ekkor kialakul egy egész hurrikán. Általában
úgy szokott lenni, (legalább is a Balatonból kiindulva), hogy
ha közeledik a vihar, mindenki igyekszik vissza a parthoz. A Viharzónában
az a találmány, hogy jó messzire elhajóznak, és a vihar mögöttük
jön létre, tehát pont a hazatérés válik problémássá. Persze nem
kellene hazamenniük, ha véletlenül nem döglik be a jégcsináló gép,
ami a zsákmány lehűtéséhez fontos, ha nincs jég,
nincs zsákmány.
És a kis lúzer csapat úgy dönt, hogy a hurrikánjelzés ellenére nekivágnak
hazafelé, bele a közepébe, mondván, hogy meg tudják csinálni. (Eszméletlen.)
Persze tévednek, és gyakorlatilag ez minden, ez a történet. Vannak
benne különféle színezékek, mint például egy háromfős turistahajó,
akik szintén kinnrekednek a tengeren, és helikopterrel mentik ki
őket, vagy a helikopteres mentők, akik megkísérelnek levegőben tankolni,
csak nem jön nekik össze, és utána őket kell kimenteni, és vannak
az Andrea Gail-en
játszódó cselekményszínezékek is. Ilynek, hogy hal helyett cápát
fognak, és majdnem leharapja egyikük lábát, vagy egyikük véletlenül
bezuhan a vízbe, és ki kell menteni, vagy le kell vágni hegesztővel
valamit a vihar közepén, amit maga Clooney hajt végre, (ez az egyetlen
hősies tette a film alatt), de van egy klasszikus belső harc motívum
is, két csávó helyből utálja egymást, és mindig verekedni akarnak.
Amúgy,
az igazat megvallva az ilyen hajós filmeket eleve idegenkedve nézi
az ember, mert ha vihar van, akkor minek mászkálnak a fedélzeten,
amin éppen
50 méteres
hullámok csapnak át? Szóval az ilyen fajta feszültségkeltés kicsit
béna. Ok, persze van okuk rá, hiszen Clooney kiadta, hogy be kell
deszkázni a kormányfülke ablakait, és ezért van, hogy a legénység
ott repked a fedélzeten, deszkákkal együtt, (az összes deszkát elröpíti
a szél, így az utolsóra külön igyekeznek vigyázni, de az is elrepül,
egy emberrel együtt, de az ember persze visszajön). Vagyis, akármilyen
hátborzongatóak
azok a hatalmas hullámok, akármilyen súlyos, valóban megtörtént
tragédiák állnak a történet hátterében, (bár annak leginkább a bestseller
adja a hátterét), az egész olyan, mint egy mondvacsinált minikatasztrófa
film. Ráadásul rossz belegondolni, hogy egy ekkora hurrikán egy
tankhajót egy perc alatt felborít, nemhogy egy minihajót, és rossz
abba is belegondolni, hogy egy ember percek alatt megfullad a vízben
(még a Balatonban is) vihar esetén, mert a szél a vízszemcsékből
egy összefüggő vízfüggönyt kreál, (akár 30-40 cm magasan is a víz
felett), így levegőt venni gyakorlatilag lehetetlen. És abba is
rossz belegondolni, hogy Clooney-ék legénysége egy darab mentőmellényt
nem vett fel, de ez már tényleg elenyészik ahhoz képest, hogy nemhogy
egy viharba, hanem egy egész hurrikánba simán belehajóztak, mégpedig
direkt. Vagyis a halászemberek, mármint a valódiak tapasztaltságát,
illetve ügyességét meghazudtoló ostobaságok tömkelegét követték
el, csakhogy végül sikerüljön a tengeren halálukat lelniük a mozinézők
kedvéért. Ez szerintünk butaság, de hát hogy beszéljen az ember
a Tengeralattjáró
rendezőjével? Kicsit megpróbáltak rájátszani a Titanic-ra, de nyilván
rosszul álltak hozzá, ugyanis a Titanic-ban például van szerelem,
sőt le is fekszenek egymással, itt Clooney és Mastrantonio még csak
nem is úgy néznek ki, mint akiknek van egyáltalán valami jövőjük,
A Titanic kapitánya fennmaradt a hajón, illetve bezárkózott a fülkéjébe,
itt ehhez képest Clooney se ugrik ki a hajóból, de könyörgünk, most
nem mindegy, hogy a már 20-30 méter mélyen lévő elsüllyedt hajóból
kiugrik vagy nem, hiszen ha kiugrik,
akkor is hova jut, az óceán kellős közepére, 50 méteres hullámok
közé, mentőmellény nélkül. Mindenesetre nem ez a film legnagyobb
hibája, hanem az, hogy ha a szemünk megszokja a csodaszép, illetve
félelmetes hullámokat, már nem is értjük, mi került ezen a filmen
ennyibe, és olyan, mint egy low-budget, kevésszereplős film.
-floyd-
|