Hibátlanok
Flawless
1999
Kezdjük
a végén, kicsit
béna volt, mármint a film vége, mert Philip Seymour Hoffman és De
Niro ismétlésként hosszú perceken keresztül zongoraleckéket adtak
és vettek a feliratok alatt.
Olyan volt, mint amikor valaki átesik a ló másik oldalára, a rendezőről
itt kiderült, hogy saját meglátása szerint valami hatalmas tettet
hajtott végre, a melegek és a nem melegek frontbarátkoztatása terén.
Pedig örültünk volna, ha nem így van, ha nem egy "ügyről"
szól a film, hanem csak egy történetről. Na mindegy, ez csak öt
(kemény) perc volt, a többi azonban egész rendes kis film benyomását
tette a nézőre.
Legutóbb
Nick Nolte-tól
kellett elájulnunk, hogy a Bajnokok
Reggelijében női ruhába öltözött, most pedig Philip
Seymour Hoffman kellene, hogy legyen az ájuldozás tárgya,
hogy milyen profin alakít egy olyan férfit, aki belülről nőnek érzi
magát. Ilyen szinten azonban egyikük alakítása sem ejt minket ámulatba.
A színészek munkájában ugyanis az a kulcs, hogy "rá kell érezniük"
a szerepre, ami kábé annyit tesz, hogy meg kell érteniük az adott
karaktert. Ez a megértés általában arról szól, hogy az adott szerepet
a teljes komplexitás és a legárnyalatnyibb összefüggések és részletek
terén kell megjeleníteni, tehát például számít az, hogy az adott
karakter a film melyik pontján miért pontosan úgy reagál vagy viselkedik,
ahogyan. Ez a komoly teljesítmény, és nem az, hogy valaki most egy
transzvesztitát, vagy travesztitát alakít, meg, hogy milyen jól
csinálja, "mert tök hihető". Egy színész egyszerűen bármit el tud
játszani, ami a földön létezik. Travesztiták pedig igenis léteznek,
szóval nem egy komolya teljesítmény önmagában ezt tenni, ezért nem
voltunk direkt elájulva. Ezzel együtt, Philip Seymour Hoffman, csak
úgy, mint Nick Nolte, kiemelkedően remek színész, és igen, ebben
a filmben is remekül játszott, uralta szerepét, mint kacsa a nokedlit.
Philip Seymour Hoffman-ra akkor figyeltünk fel, amikor a Tehetséges
Mr. Ripley-ben olyan emlékezetesen alakította a gusztustalan, nagydarab,
kegyetlenül racionális agyú amerikai csávót, de előtte már láttuk
a Boldogságtól Ordítani-ban, később pedig a Magnóliában, ahol szintén
nem volt rossz. Egyik barátunk ekkoriban meg is jegyezte, hogy ezek
az ausztrál színészek olyan sokoldalúak, nem esnek egyetlen típus
csapdájába, pl. Tony Colette egyik filmben Muriel-t játssza, a másikban
Haley Joel Osment anyukáját. Philip Seymour Hoffman is ausztrál,
és sokáig ő is sokoldalúnak tűnt, ám mégis, ezzel a mostani szerepével
kicsit úgy tűnik, megtalálta a profilját, úgy néz ki, mintha ő lenne
a "fura csávók"
típusának alapszínésze, akikből kinézhetjük, hogy tömeggyilkos,
hogy perverz, vagy hogy éppen galamblelkű, lényeg, hogy nem értjük,
mi van a felszín alatt, és ez idegenkedéssel tölt el minket, és
ez az "érthetetlenség" ebben a szerepében abszolút kidomborodik.
A filmnek
voltak igencsak humoros jelenetei is,
melyek Rory
Cochrane
alakításának köszönhetőek, a fura nevű színész fiatalembert a Zenebirodalom
Visszavág-ból ismerjük, ahol a vicces Lucas karakter bőrébe bújt,
(később láttuk az Utolsó Keresztapában, de ott nagyon brutális volt).
Szóval, "Lucas" barátunk egy helyi drog dealer-t alakít, akit egyre
másra hagynak ott a csajai, ő pedig fájdalmát fájdalmas dalokba
önti, melyeket maga kísér gitáron. A fordításnak nem sikerült igazán
visszaadni e számok szövegének nagyon egyszerű stílusát, pedig egyszerű
lett volna, a rímeket pl. teljesen el lehetett volna felejteni.
Pár perce történt mondjuk, hogy a Mr.
Z pénzét a film eleje óta behajtani vágyó bevándorló maffiózók
éppen rá gyanakodtak, mivel az épület gondnoka jelentette Mr. Z-nek,
hogy a srác sokat költ mostanában. Elkezdték tehát jól megverni,
majd "Lucas" elárulta, hogy neki dealer-kedésből van pénze, amire
fel még jobban megverték. Ezek után, amikor a földön volt, a
lány, az akkori barátnője közölte, hogy szakít, mert hogy szó nem
volt drogokról, és még jól bele is rúg. A jelenet után "Lucas" ott
ül a szobájában és penget,
és azt énekli: "És amikor a földön voltam, belém rúgott..". Egyszóval
vicces karakter.
Voltak
a filmnek határozottan szomorú részei is,
amikor pl. Robert De Niro félig (fél oldalára) lebénulva otthon
ül, és nem veszi fel a telefonokat, egy gyógyszeres üveget sem tud
kinyitni, és konkrétan meg is akarja magát ölni
a pisztolyával. Még szomorúbb, amikor az orvosnő meglátogatja, és
kérdi tőle, hogy szeretné-e, ha a fiziko-terapeuta házhoz jönne.
A magány
és a kiszolgáltatottság túlmegy minden ismert szinten. Ugyanakkor
a film nem egészen erről szól, mindez csak körítés.
A nyomor és a szenvedés csak hátteret jelentenek, és a film megpróbál
ezekkel rendesen humorizálni is. Viszonylag kevés sikerrel, mivel
most vagy humoros egy film, vagy Taxisofőr. Az az érzésünk, hogy
ez a "körítés" dolog onnan jön, hogy valami speciális környezetet
akartak teremteni a travesztita férfi bemutatásához, mintegy
"az élet sűrűje"
formájában, és persze abban az értelemben, ahogy De Niro az imént
említett Taxisofőrben az "utcák szemétjéről" beszél.
Adott tehát
egy különleges környezet,
mégpedig abból a célból, hogy az alaptörténet (Robert De Niro énekleckéket
kell, hogy vegyen Philip Seymour Hoffman-tól, mert egyedül ez segíthet
a lebénulásán) hátteréül szolgálhasson. A
lebénulást pedig úgy szerezte, hogy amikor a film elején egy csávó
az elrabolt pénzzel rohangált, keresztül kasul az épületben, (Mr.
Z pénzével), De
Niro,
mint ex. biztonsági őr, fogta szépen a pisztolyát, és igyekezett
a helyszín felé, ahonnan a lövéseket hallotta, de mielőtt bármit
is tehetett volna, kapott egy szívrohamot. A komoly üldözés, meg
az, hogy két embert is lelőnek, mégpedig elég brutálisan, megintcsak
a majdani énekleckék hátteréül szolgál, szóval ideje végre megvizsgálni,
hogy mi olyan különös ezekben az énekleckékben. Ez pedig nem más,
hogy Robert De Niro, fél
oldalára bénán,
esetlenül erőlködik, hogy sikerüljön kiénekelnie egy olyat, hogy
"do-re-mi-fa". És az, hogy ő, mint teljesen melegség-ellenes idős
férfi éppen egy meleg fej segítségére van rászorulva. A segítség
nyújtása és elfogadása ebben a szituban, illetve ebben a filmben
a kulcs dolog, a többi csak háttér. Idáig még felfogható úgy is,
mint egy fajta tanmese, az viszont szinte érthetetlen, hogy miért
kell ennek a segítség-dolognak az előterébe helyezni egy meleg szépség-királynő
választással járó felvonulást, aminek a neve az, hogy "Hibátlanok".
Talán csak a cím kedvéért? Vagy hogy a filmnek sikerüljön bemutatni
egy igazi meleg környezet-ábrázolást? Habár, hogy pontosabbak legyünk,
nem is a melegség a lényeg, hanem a "cross-dressing", a nőnek-öltözés.
Talán éppen ezt hivatott kihangsúlyozni a meleg republikánusok bemutatása,
akik férfiruhába öltöznek, (és napközben dolgoznak), akikről Philip
Seymour Hoffman karaktere jól meg is mondja a véleményét, hogy (finomítva)
"álszentek". Ha egy felvonulásról van szó, akkor ám legyen, legyen
Philip Seymour Hoffman karakterének igaza, hogy nem feltétlenül
fontos rendes férfiruhában, öltönyben felvonulniuk, ugyanakkor,
fura, hogy miközben a világban a melegek és leszbikusok (ugyanúgy,
mint a heteroszexuális fejek)
elsősorban dolgoznak, és élnek, másodsorban pedig azok, amik, illetve
szexuálisan csak másodsorban nyilvánulnak meg, ebben a filmben a
nőnek öltöző férfiak gyakorlatilag semmi mást nem csinálnak, mint
nőnek öltöznek,
és ruhavarrásokból, énekleckékből tarják el magukat. Mindezzel kapcsolatban
máris két kérdés merül fel. Vajon
ezért van szüksége ennek a filmnek egy abszolút lepattant szociális
környezet háttér gyanánt, hogy ne is tűnjön fel, hogy nőnek öltözött
karaktereink gyakorlatilag semmit nem csinálnak? A válasz: "valószínűleg
igen". A másik kérdés pedig az, hogy vajon
ez a nőnek öltözés úgy akar-e megjelenni, mint a melegség ultra
radikális vonala? Úgy értve, arról lenne szó, hogy "amíg a melegek
normális hétköznapi életet élnek", illetve normálisan beilleszkednek
a társadalomba, addig a travesztiták nem alkusznak, és napközben
is nyíltan vállalják, azt, amik, illetve aminek magukat tartják,
hogy "nők"? Mert ha igen, akkor tényleg eléggé érdekes problémáról
volna (illetve esetleg van is) szó, mivel az összes ember úgy öltözik,
ahogy a munkaadójának illetve a munkahelyének megfelelő, és nem
úgy, ahogy "jól esik nekik", ráadásul szinte az első rendű szempont,
hogy semmi szexuális töltete ne legyen, helyette max. esztétikai
élmény. Vagyis, ha egyszerűen közelítjük meg a kérdést, hamarabb
lesz lehetséges, hogy bárki bármilyen cuccban megjelenhessen a munkahelyén,
mint az, hogy bárki ellenkező neműnek öltözhessen be ugyanott. (Egyébként,
ez csak úgy eszünkbejut fura, hogy egyetlenegy nőt sem láttunk férfinak
beöltözve.) Márpedig dolgozni mindenkinek érdeke, és ha egy mozgalom,
pl. a nőnek öltözés mozgalma társadalmi elismerést akar kivívni
magának, fontos lehet, hogy tagjai a társadalom perifériájáról elinduljanak
befelé, amihez persze megintcsak fontos a "megfelelő"
megjelenés. Egy régebbi, valóságban megtörtént eset jut az eszünkbe,
ami korántsem veszítette aktualitását, egy fiatal férfi első munkanapján,
Londonban
egy Bankban, megjelenik a méregdrága öltönyében, és az első munkanap
elég jól is sikerül neki, mint ahogy ezt a főnöke közli is vele.
De azt is hozzáteszi, hogy reméli, hogy megfigyelte, hogy itt mindenki
a barna sötétebb árnyalataiból választ magának öltönyt, és reméli,
hogy amilyen hamar ez lehetséges, ő is ezt fogja tenni, mondjuk
már holnap.
Visszatérve
a filmhez, látható, hogy Robert De Niro lebénulása és a lepattant
környezet miért szükséges, ez levon a film dramaturgiai színvonalából,
de azzal együtt egy abszolút kellemesen
nézhető film, (a feliratokat nem szükséges végigszenvedni). Az pedig,
hogy drámai elemek össze vissza keverednek illetve szeretnének keveredni
a viccesekkel, (hogy csak a két legdurvábbat említsük, amikor a
brutálisan meggyilkolt lány hamvait a gengszterek kiszórják Philip
Seymour Hoffman nylon zacsijából, majdnem nevetünk, ami súlyos,
amikor pedig a portás anyjának protézisét a földre dobják ugyanezek
a fejek, az megintcsak nem egy átgondolt jelenet) a film történetében
rejlő dramaturgiai ellentmondásokból adódhat, amiket közvetlenül
magától a témától örökölt.
-bob-
|