Reklámok
Az
idény új remekműve feltétlenül a
Fanta
ufós filmje. Fiatalok buliznak .. - ez idáig világos, csak kérdés,
hogy hol? A nagy bulizás hevében valahol a sivatagban, talán Huston
környékén, a rádiócsillagászati teleszkópok környékén kötnek ki.
Sőt, nem is csak a környéken, hanem egyenesen egy ilyen
teleszkóp ernyőjében, mert az olyan, mint egy remek napozó placc,
ami ráadásul napraforgó módján mozog is, szóval jó kis hely. A bulizás
az egy hatalmas misztikum, leginkább filmekben lehet látni, hogy
effektíve mit csinálnak a fiatalok, amikor buliznak, legalább is
eddig ez volt, de most a Fanta egy hatalmas zseblámpaként végképp
utat vágott a nézők számára ebben a sötétségben. Szóval úgy buliznak,
hogy büfiznek, és közben azt kell mondaniuk, hogy "helló!".
Nem is olyan könnyű, de ha sikerül, nehéz leszokni róla, mármint
erről a "hellózásról".
A bonyodalmat
viszont az jelenti, hogy nincsenek egyedül, a bázison, már vagy
40-50 éve folyamatosan figyelik az égből érkező üzeneteket a tudósok,
és most eljött a nagy áttörés, a képernyőn a remekül is remekül
látható hangminták bizony az évszázad nagy fogásának minősülnek,
és a tudósok valahányszor meghallják a bűvös szót, hogy "helló",
ujjongva tapsikolnak. Ráadásul ezek a tudósok
nem is rossz fejek, és nem titkolják el a nyilvánosság elől a nagy
felfedezést, a
világűrből
érkező üzenetet, így a sivatagban egyből megjelennek a közvetítő
kocsik, hogy hírül adják, hogy üzenetet fogtak a rádióteleszkópok
az űrből. Üzenetek persze az adás ideje alatt is folyamatosa érkeznek,
hiszen a bulizós Fantások nem szűnnek meg élvezni új találmányukat,
a "hellózást". Külön szépsége a filmnek, hogy noha egy srác kezdi
a sort, és a lányok csak dőlnek a nevetéstől, utána egy Liv Tyler
jellegű szépség is becsatlakozik, és kockás kalapjában, fülig érő
szájával vidáman mondja, hogy "helló". Remekbeszabott film, nem
lehet megunni.
Egy
másik reklám, amiről sajna, nem is gondolhatjuk, hogy előbb utóbb
látható lesz majd a hazai
csatornák képernyőin, viszont mindenképp áttörést képvisel, így
"megemlékezünk" róla.
Bankreklám, és hozzá kell tenni, hogy az
MTV-n fut, mivel valószínűleg más tévécsatornákon más filmet ad
le ugyanennek a banknak a reklámképviselete. Szóval a direkt MTV-s
verzió a következőképpen néz ki. Egy ősmajmot, illetve előembert
látunk, (angolul az egyik monkey a másik ape, és nemcsak az egykori
előember
"ape", hanem a mai gorillák és a csimpánzok is), és akkor a majom
elindul az úton, az időben, és közben a változásról hallunk szövegeket,
mint változtasd a háborút életté, az utálatot szeretetté, satöbbi.
És akkor hátulról látjuk, ahogy felegyenesedik a majom,
ruhát ölt, páncélt, majd mostani cuccokat, és közben a környezet
is cserélődik, "change", mint ahogy végig ez a szó hallatszik ki
a szövegből is. És akkor ott sétál, keresztül egy mai téren, konkrétan
egy bank felé, kapucnis felsőben. Megjelenik a felirat: Fortris
Bank és az is kiderül, hogy ez egy nagyon régi bank. Ezt követi
egy plusz bejátszás, a kapucnis alak megfordul, ott a téren, és
látjuk, hogy az arca (még mindig) egy majomé, és ezalatt hangban
azt
halljuk: "don't
change".
Nagyon jó poén, és nagyon meredek és merész is, mert melyik bank
reklámozná magát úgy, hogy a kliensei majomarcúak? Ráadásul a szöveg
is stimmel, hiszen azt mondja, "mi hiszünk a változásban", változtass
meg mindent, bla-bla, majd a végén, hogy "don't change" azt mondja,
te ne változz meg. Nincs itt semmi ellentmondás, csak viccesen,
és csak formailag. Ráadásul minden reklám egy-egy új fajta életmódot
kínál, azzal teszi vonzóvá a terméket, ez a film azonban azt mondja,
"ne változz meg". Ha nem lenne MTV, bizony ez a reklám nem jöhetett
volna létre.
Elég sok
Always
reklámot látni mostanában, nálunk elsősorban az az Always Tanga
látható, amikor a zoknis lábát asztalra felrakó srác gyönyörködik
az alakjában, mármint a csaja betétjének az alakjában, ami egyáltalán
nem lóg ki a tanga alsója alól.
Egy
másik, szintén tanga-alwayst
reklámozó film úgy néz ki, hogy egy hatalmas
partin játszódik, van egy DJ, és van a táncoló tömeg, és van egy
táncos csaj egy dobogón, és a tömeg az ő táncát követi, majd egyszercsak
elcsúszik a betétje, ezért a kezével "odakap", és megpróbál korrigálni,
és megpróbál úgy tenni, mintha ez a tánc része lenne, és a tömeg
ezeket a foxtrottosba hajló mozdulatokat is átveszi. A zavart a
kivetítőn megjelenő scientifikus Always Tanga ábra oldja fel a végén.
Ennél még jobb az
az Always reklám, amely egy forgalmas téren játszódik egy európai
város "főterén". Csajok jönnek mennek, mindenki siet, és mindenkinek
elég jó alakja van. A kamera általában csípőmagasságból fényképezi
őket. Majd a narráció felteszi a kérdést, hogy vajon mi a közös
vonás a képen látható csajokban. Talán, hogy a táskájukban van egy
óvszer? Vagy hogy karatéznak, vagy van náluk sminkkészlet? A válasz
természetesen az, hogy mindannyian Always-t használnak. Ez a film
a legjobb, nagyon laza és nagyon lendületes és nagyon jól van fényképezve.
A végén például van egy jó kis snitt, a teret látjuk először pár
járókelő
lánnyal, majd egyre többen jönnek, és a kamera felemelkedik, helyet
biztosítva az Always feliratnak. A reklámfilmek snittjeit mindig
nagyon sokszor veszik fel, de ennek nem mindig van meg az értelme,
illetve az eredménye. Itt azonban abszolúte összejött, hiszen a
fent említett snitt nem 10 másodperc, és nem is öt, körülbelül kettő
és fél, amelyen belül elég nehéz megvalósítani, hogy egy tér benépesüljön,
anélkül, hogy a téren mászkáló szereplők rohannának, szóval jól
sikerült.
A filmecske másik érdeme, hogy "betekintést ad". Mindenki szereti
magát kívülről látni, illetve kíváncsi arra, hogy ha egy semleges
nézőpont kívülről nézi, akkor mi jön le, ezért vannak a tükreink
és az Olimpiai Játékok is. Másrészt egész jó dolog tud leni a böngészés,
hogy belekukkantunk a táskájukba, az életstílusukba, stb, leköti
a figyelmet, és ezzel szabad utat biztosít a reklám üzenetének,
hogy célbajusson.
A táncolós film ugyanígy azért jó, mert egy olyan intim
élményt jelenít meg, amit addig a képernyőkön nem láttunk, sem filmen,
sem reklámokban, leszámítva természetesen az egy darab Betty Blue
zenéjét használó repteres (emlékezetünk szerint Libresse) reklámot,
aminek, (ha az tényleg Libresse volt) ez most visszavág. Abban,
mint ismeretes egy lány otthagyja a kissé béna csávót, lekopik,
a srác szomorúan bámul utána, mindaddig, amíg a lány elkezd furán
járni, mert elcsúszott a betétje. A srác egyből kiábrándul, és anélkül,
hogy a lány tudna erről, már nem is fáj neki a szakítás.
Szakításról jut eszünkbe a
Heineken
remek reklámfilm sorozata, amely tulajdonképpen még a nyár elején
kezdődött, és arra ment ki a játék, hogy "ez csak Heineken lehet".
Először egy focimeccsen a gólnál való lökdösődésben kellett izgulni,
hogy nehogy egy csepp is kiömöljön, majd jött a "maximalista" film,
amikor egy arc perceken keresztül figyelte, hogy az üvegből az utolsó
csepp is átkerüljön a poharába. Ezt követte később két sokkal jobb
film. Az egyik a Pulp Fiction zenéjével indult, a srác egy szőke
csajjal flörtölt, és a háttérben megjelent a csaja, aki barna. Dühösen
igyekezett a srác felé, aki gyorsan kicserélte az előtte lévő pohár
sört egy pohár coca-cola-ra, (elvette egy másik vendégét). Azt hittük
volna, hogy a csaja nem bírja, ha iszik. De aztán a csaj odajött,
és ráborította
az italát, mármint a srác italát, mármint a rác vélt italát, a cola-t,
aztán mint aki jól végezte dolgát, diadalmasan elvonult. A srác
aztán megkönnyebbülten sóhajtott, és visszarakta maga elé a sörét.
Nem zavarta, hogy lekopott a csaja, nem zavarta, hogy tiszta lé
volt a feje meg az inge, elégedett volt, mert megmaradt a söre,
ami "csak Heineken lehet".
A másik remek Heineken film pedig úgy nézett ki, hogy egy fekete
csaj és pasi egy drága étteremben söröznek. Kihozzák a söröket,
a srác zavarba jön, egy pillanatra kényelmetlenül érzi magát, majd
amikor a lány nem néz oda, gyorsan kicseréli
a két poharat, hogy előtte legyen az, amelyikben egy milliméterrel
több van. Majd minden mehet tovább, és megfogja a lány kezét. Nagyon
profi és meglepő film.
A Replay
egész nyáron egy nagyon jó kis film-párossal igyekezet minket eltalálni,
nagyon jó kis gitáros zenét használtak, és hol egy
félmeztelen,
és természetesen Replay farmert viselő srácot, hol egy ugyanolyan
csajt utazott végig a kamera, ráadásul úgy, hogy mindig a végén
derüljön csak ki, hogy most melyikükről van szó. Az zene önmagában
is telitalálat, pont az ellenkezője annak, amit a hazai csatornákhoz
szokott fülünk a leggyakrabban hall, tehát pl. a "Knorr, minden
nap új varázslat", vagy méginkább a Silan-os "ooh, Silan!" végződésű
stúdió-reklámdalocska ellentétei. Olyan jó kis zene, hogy egy filmprodukciós
vállalat, vagy egy tévécsatorna vagy műsor is szívesen alkalmazná
szignálnak, mivel másodpercek alatt lezajlik egy egész szép kis
ívű történés ebben a zenében. Mindenesetre most ugyanez a szám egy
új, "happy-end"-es
filmet kísér, a srác és a csaj most egymást átölelve ücsörögnek,
two-in-one.
|