|
|
Gagyi Mami
Big Momma's House 2000
A Gagyi Mami
Martin Lawrence legújabb vígjátéka, amiről valószínűleg a magyar
fordítást készítőknek sem jutott sok jó eszükbe, mivel a "gagyi" kifejezés
nemcsak a filmbeli nagymamára, hanem az egész filmre találó.
Ha nem tudnánk,
mekkora nagy anyagi siker lett belőle, azt gondolnánk, rejtély, hogy mi
alapján kap egy producernél zöld utat egy ilyen semmilyen történet forgatókönyve,
mindenesetre David T. Friendly producer kapva kapott Darryl Quarles írásán,
amikor az író személyesen felkereste az ötleteivel, Friendly úgy találta,
hogy "magával ragadó"
a Gagyi Mami-történet.
Az eredetiség
halvány árnyéka sem borítja be a film sztoriját, nem először
látunk olyasmit filmvásznon, hogy egy férfi-valami kényszerítő oknál fogva-
egy egészen más alkatú személy alakját ölti magára: ilyen történt Dustin
Hoffmannal az 1982-es Aranyoskámban, Eddie
Murphy-vel az 1996-os Bölcsek Kövérében (The
Nutty Professor), és hasonló átváltozásra vetemedett Robin Williams is
az 1993-as Mrs. Doubtfire-ban. A Gagyi Mami
valószínűleg a Bölcsek Kövérének sikerét irigyelte meg (ami összesen 244.3
millió dollárt termelt ki), Martin Lawrence pedig Eddie Murphy átváltozó-képességét,
bár míg Murphy 7 személyiséget formált meg a filmjében, addig Lawrence
mindössze 3 karaktert tudhat magáénak a Gagyi Mamiban.
A befutott vígjátéki színész alapjáratban egy FBI
ügynököt játszik a filmünkben, Malcolm Turnert, aki olyan vehemenciával
végzi a munkáját, hogy ha kell, akár idős ázsiai férfinak, vagy egy 200
kilós fekete nagymamának is kiadja magát. A film nem sokat vesztegel annak
kibontásán, vajon miért is kell mindig durván álcáznia magát ügynökünknek,
lényeg, hogy őt hívják ezekhez a bonyolult helyzetekhez, úgyhogy most
éppen egy nagyon kövér déli nagymamának kell beöltöznie az akció sikere
érdekében. Az akció a következő: meglépett a börtönből egy veszélyes bankrabló,
aki a Gagyi mami unokájának, Sherrynek a volt férje, s mivel tudható,
hogy Sherry
éppen meglátogatni készül a nagymamáját, ezért az FBI belopózik az idős
hölgy házába, hogy a későbbiekben fontos információkat tudhassanak meg
Sherry elejtett megjegyzéseiből, a szökött fegyencre és annak lopott pénzére
vonatkozóan. Izgi alaphelyzet, de persze a nagymami hirtelen elutazik,
és ekkor jön el kedvenc átváltozó-művészünk, Malcolm
ideje, nosza, legyünk mi is nagymamák!
Ekkorra a nézők már tisztán látják, hogy mire megy ki a játék, és csak
annak drukkolhatnak, hogy hamar essünk már túl a helyzet-felvezetésen,
és lássuk végre Martin Lawrence idétlenkedéseit! Malcolm felölti a hevenyészetten
összeállított Gagyi mami-álcáját, és mikor Sherry megérkezik a kisfiával,
Trenttel, már ő nyitja ki nekik az ajtót, és innentől kezdve, ha lehetséges,
még unalmasabb lesz a film.
Ha bármelyik néző behunyná a szemét a film ezen perceinél, és csak haloványan
elképzelné a film további menetét, akkor később nem csalódhatna az elképzelésében,
mivel pontosan olyan poénok és történet-csavarok fognak következni, mint
amelyeket már előre lát mindenki.
|
|
Malcolm többször átöltözik, összeismerkedik Sherryékkel saját formájában
is, kezd beleszeretni a lányba, összebarátkozik Trenttel is, elmennek
együtt horgászni, mindenki boldog, de persze várható a gonosz volt férj
érkezése is, akitől mindenki fél. Nagymamaként süt-főz
az ügynökünk, neki is történik egy hirtelen balesete a maszkjával, mint
Robin Williamsnek Mrs. Doubtfire-ként történt, suta és idétlen mozdulatok
sorát látjuk Lawrence előadásában, csak egy dolog zavaró kicsit: nagyon
egyszerű az egész műsor. Valami egészen egyszerű humor-készségre épít
a film, ebben kicsit emlékeztet a Bölcsek Kövére-féle színvonalra, de
itt annál még direktebb előadásmódban zajlanak az események. Rejtély,
hogy Martin Lawrence-nek miért kellett elvállalnia egy ilyen "gagyi"
szerepet a Bad
Boys és az Állj,
vagy jövök (Blue Streak) sikere után, csak arra tudunk gondolni, hogy
meg akarta mutatni Eddie Murphy-nek, hogy ő is tud dagadékot játszani.
A film rendezője, Raja Gosnell korábban vágó volt (ő vágta például a Mrs.
Doubtfire-t is), viszont rendezőként eddig csak kevésbé jól sikerült filmekben
dolgozott, mint a Bambanő-ben
(Never Been Kissed), vagy a Reszkessetek, betörők 3.-ban (Home Alone 3.).
Gosnell igyekezte egybegyúrni a filmbeli komédiát, szerelmi vonalat és
az akciót, és - tekintettel vágói múltjára - megpróbálta többféleképpen
felvenni a jeleneteket, hogy később, a vágásnál könnyebb legyen a munka.
A Gagyi mami története
egy déli kisvárosban játszódik, ennek megfelelően a filmben egy kivétellel
csak afro-amerikai színészek szerepelnek, ez az egy kivétel Paul Giamatti,
aki Malcolm FBI-os társát alakítja, Johnt, aki a legtöbb jelenetben humorosabb,
mint maga Malcolm. Giamattit eddig még nem láttuk főszerepben, karakterénél
fogva általában "segítő barátként", vagy fontos harmadik szereplőként
szokott felbukkanni filmekben, ezzel együtt tehetséges és jó színész,
aki mindig megbízhatóan jó színvonalon játszik. Sherry szerepében Nia
Long fiatal színésznőt látjuk, aki legutóbb a Brókerarcokban (Boiler Room)
szerepelt nagyon jól Giovanni Ribisi oldalán, ebben a filmben neki sem
adódik komolyabb színészi kihívás, mindenesetre Sherryként tökéletes.
A Gagyi mami
se nem szórakoztató, se nem jó film, ezzel együtt az USA-ban például sokan
megnézték, a 30 millió dolláros költségvetéshez képest hatalmas bevételt
könyvelhettek el a producerek : három hónapos vetítés után több, mint
116 millió dollár folyt be a jegyeladásokból. Persze nem csodálkozhatunk
a nagy érdeklődésen, hiszen Martin Lawrence bebizonyította már, hogy egy
egész estét betöltő komikus, aki például a Bad
Boys-ban feledhetetlenül mókázott Will Smith-szel, kár, hogy egy ilyen
unalmas másolat-filmben is felbukkant, mint a Gagyi mami.
A filmnek természetesen
jó lesz a vége (mármint pozitív lesz a történet befejezése), Malcolm végre
ismét önmaga lehet, a bonyolult krimi-vonal is megoldódik, és még a teljesen
antipatikus eredeti Gagyi mamiról is kiderül, hogy jó lelke van, habár
ez a tény már se nem ront, se nem javít már a filmen.
-junior-
|