Gagyi Mami
Big Momma's House 2000

A Gagyi Mami Martin Lawrence legújabb vígjátéka, amiről valószínűleg a magyar fordítást készítőknek sem jutott sok jó eszükbe, mivel a "gagyi" kifejezés nemcsak a filmbeli nagymamára, hanem az egész filmre találó.

Ha nem tudnánk, mekkora nagy anyagi siker lett belőle, azt gondolnánk, rejtély, hogy mi alapján kap egy producernél zöld utat egy ilyen semmilyen történet forgatókönyve, mindenesetre David T. Friendly producer kapva kapott Darryl Quarles írásán, amikor az író személyesen felkereste az ötleteivel, Friendly úgy találta, hogy "magával ragadó" a Gagyi Mami-történet.

Az eredetiség halvány árnyéka sem borítja be a film sztoriját, nem először látunk olyasmit filmvásznon, hogy egy férfi-valami kényszerítő oknál fogva- egy egészen más alkatú személy alakját ölti magára: ilyen történt Dustin Hoffmannal az 1982-es Aranyoskámban, Eddie Murphy-vel az 1996-os Bölcsek Kövérében (The Nutty Professor), és hasonló átváltozásra vetemedett Robin Williams is az 1993-as Mrs. Doubtfire-ban. A Gagyi Mami valószínűleg a Bölcsek Kövérének sikerét irigyelte meg (ami összesen 244.3 millió dollárt termelt ki), Martin Lawrence pedig Eddie Murphy átváltozó-képességét, bár míg Murphy 7 személyiséget formált meg a filmjében, addig Lawrence mindössze 3 karaktert tudhat magáénak a Gagyi Mamiban.

A befutott vígjátéki színész alapjáratban egy
FBI ügynököt játszik a filmünkben, Malcolm Turnert, aki olyan vehemenciával végzi a munkáját, hogy ha kell, akár idős ázsiai férfinak, vagy egy 200 kilós fekete nagymamának is kiadja magát. A film nem sokat vesztegel annak kibontásán, vajon miért is kell mindig durván álcáznia magát ügynökünknek, lényeg, hogy őt hívják ezekhez a bonyolult helyzetekhez, úgyhogy most éppen egy nagyon kövér déli nagymamának kell beöltöznie az akció sikere érdekében. Az akció a következő: meglépett a börtönből egy veszélyes bankrabló, aki a Gagyi mami unokájának, Sherrynek a volt férje, s mivel tudható, hogy Sherry éppen meglátogatni készül a nagymamáját, ezért az FBI belopózik az idős hölgy házába, hogy a későbbiekben fontos információkat tudhassanak meg Sherry elejtett megjegyzéseiből, a szökött fegyencre és annak lopott pénzére vonatkozóan. Izgi alaphelyzet, de persze a nagymami hirtelen elutazik, és ekkor jön el kedvenc átváltozó-művészünk, Malcolm ideje, nosza, legyünk mi is nagymamák!

Ekkorra a nézők már tisztán látják, hogy mire megy ki a játék, és csak annak drukkolhatnak, hogy hamar essünk már túl a helyzet-felvezetésen, és lássuk végre Martin Lawrence idétlenkedéseit! Malcolm felölti a hevenyészetten összeállított Gagyi mami-álcáját, és mikor Sherry megérkezik a
kisfiával, Trenttel, már ő nyitja ki nekik az ajtót, és innentől kezdve, ha lehetséges, még unalmasabb lesz a film.
Ha bármelyik néző behunyná a szemét a film ezen perceinél, és csak haloványan elképzelné a film további menetét, akkor később nem csalódhatna az elképzelésében, mivel pontosan olyan poénok és történet-csavarok fognak következni, mint amelyeket már előre lát mindenki.

INTERCOM 


Malcolm többször átöltözik
, összeismerkedik Sherryékkel saját formájában is, kezd beleszeretni a lányba, összebarátkozik Trenttel is, elmennek együtt horgászni, mindenki boldog, de persze várható a gonosz volt férj érkezése is, akitől mindenki fél. Nagymamaként
süt-főz az ügynökünk, neki is történik egy hirtelen balesete a maszkjával, mint Robin Williamsnek Mrs. Doubtfire-ként történt, suta és idétlen mozdulatok sorát látjuk Lawrence előadásában, csak egy dolog zavaró kicsit: nagyon egyszerű az egész műsor. Valami egészen egyszerű humor-készségre épít a film, ebben kicsit emlékeztet a Bölcsek Kövére-féle színvonalra, de itt annál még direktebb előadásmódban zajlanak az események. Rejtély, hogy Martin Lawrence-nek miért kellett elvállalnia egy ilyen "gagyi" szerepet a Bad Boys és az Állj, vagy jövök (Blue Streak) sikere után, csak arra tudunk gondolni, hogy meg akarta mutatni Eddie Murphy-nek, hogy ő is tud dagadékot játszani. A film rendezője, Raja Gosnell korábban vágó volt (ő vágta például a Mrs. Doubtfire-t is), viszont rendezőként eddig csak kevésbé jól sikerült filmekben dolgozott, mint a Bambanő-ben (Never Been Kissed), vagy a Reszkessetek, betörők 3.-ban (Home Alone 3.). Gosnell igyekezte egybegyúrni a filmbeli komédiát, szerelmi vonalat és az akciót, és - tekintettel vágói múltjára - megpróbálta többféleképpen felvenni a jeleneteket, hogy később, a vágásnál könnyebb legyen a munka.

A Gagyi mami története egy déli kisvárosban játszódik, ennek megfelelően a filmben egy kivétellel csak afro-amerikai színészek szerepelnek, ez az egy kivétel Paul Giamatti, aki Malcolm FBI-os társát alakítja, Johnt, aki a legtöbb jelenetben humorosabb, mint maga Malcolm. Giamattit eddig még nem láttuk főszerepben, karakterénél fogva általában "segítő barátként", vagy fontos harmadik szereplőként szokott felbukkanni filmekben, ezzel együtt tehetséges és jó színész, aki mindig megbízhatóan jó színvonalon játszik. Sherry szerepében Nia Long fiatal színésznőt látjuk, aki legutóbb a Brókerarcokban (Boiler Room) szerepelt nagyon jól Giovanni Ribisi oldalán, ebben a filmben neki sem adódik komolyabb színészi kihívás, mindenesetre Sherryként tökéletes.


A Gagyi mami
se nem szórakoztató, se nem jó film, ezzel együtt az USA-ban például sokan megnézték, a 30 millió dolláros költségvetéshez képest hatalmas bevételt könyvelhettek el a producerek : három hónapos vetítés után több, mint 116 millió dollár folyt be a jegyeladásokból. Persze nem csodálkozhatunk a nagy érdeklődésen, hiszen Martin Lawrence bebizonyította már, hogy egy egész estét betöltő komikus, aki például a Bad Boys-ban feledhetetlenül mókázott Will Smith-szel, kár, hogy egy ilyen unalmas másolat-filmben is felbukkant, mint a Gagyi mami.

A filmnek természetesen jó lesz a vége (mármint pozitív lesz a történet befejezése), Malcolm végre ismét önmaga lehet, a bonyolult krimi-vonal is megoldódik, és még a teljesen antipatikus eredeti Gagyi mamiról is kiderül, hogy jó lelke van, habár ez a tény már se nem ront, se nem javít már a filmen.

-junior-

 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22