VIDEÓK
/ 2
All Saints
Black Coffee
- Saints and Sinners
Az
All Saints nem különösebben a gyenge minőségű klipjeiről híres,
és őszintén megvallva még az Under The Bridge c. RHCP szám átdolgozása
is tetszett, hát még a beszakadt padlós klip, ami hozzá járult.
Legutóbb a Part c. filmhez tartozó William Orbit-tel közösen írt
számuk volt a kedvencünk,
és ha már itt tartunk, a Black
Coffee
c. számuk még hangzásban is, nemcsak hangulatban követi ezt a vonalat.
A képek azonban még jobbak, mivel a Pure Shores-ban elég sok volt
a Part-ból átvett anyag. Itt gyönyörű, sötétkék és fekete színekkel
operálnak, a legmeghatározóbb kép pedig úgy néz ki, hogy a csajok
éjszakai, kicsit ipari nagyvárossal a háttérben énekelnek. A klip
tele van "foto-fártokkal",
(a
mátrixos trükk, lásd. Korábbi számunkban Interjú Révész Balázzsal),
és ettől a meg-megjelenő All Saints lányok olyanok, mint az angyalok,
akik egy fiatal pár életét kísérik figyelemmel. A Szám maga arról
szól, hogy "nem szeretnének máshol lenni, mint ahol vannak", ehhez
képest egy fiatal pár egyre súlyosabb veszekedését követhetjük figyelemmel,
melynek a végkifejlete az, hogy a lány totál ki van borulva, a srác
pedig tombol, vázákat zúz szét, satöbbi. A zenének külön érdeme,
hogy a végén átmegy egy "B"-témába, aminek a DJ-k különösen örülnek,
hiszen jól lehet átkeverni a következő számba. Egészen jó minőségű
klip (a kedvencünk).
Madonna
Music
- Music
Madonna
music - arany és fehér ..">egy
eléggé új számmal rukkolt elő most szeptemberben megjelenő CD-jéről,
aminek a címe eléggé bézik:
Music. A több klipjéből (pl. a Ray of Light albumról is volt ilyen,
A Substitute For Love, amikor autóban ül és paparazzik követik)
megszokott sztárolással kezdődik, éppen egy arany limuzinba száll
be, egy fekete és egy fekete hajú csajjal, (Debi
Mazar),
akit a Zenebirodalom Visszavágból ismerünk, de a Levesben-ben is
szerepelt, legelső filmje pedig a Scorsese féle Nagymenők (GoodFellas)
volt. Madonna, miután beszálltak a limóba, berakatja a cd-jét, és
elkezdenek bulizni. Ide-oda mászkálnak a városban, és iszonyatosan
nagymenők, végül pedig bejön egy animációs rész,
amiben a rajzfilm-Madonna, mint az őrült, ki letépte láncát, vagy
mint Margarita a Mester és Margaritában, (aki kalapáccsal a kezében
repül végig a városon, betörve az összes ellenséges ablakot) repked
egy képzeletbeli város felett, ahol olyan feliratok díszítik a rajz-felhőkarcolókat,
mint Vogue, Material Girl, Like a Virgin is van bizonyára. Lényeg,
hogy Madonna sorra rúgja le ezeket az "emblémákat". George Michael
csinált ilyesmit a Freedom c. klipjében, (amiben Linda Evangelista,
Naomi Campbell, Cindy Crawford, Christy Thurlingon, Tatiana Patitz
ingyen szerepeltek), látványosan elégette azokat a jelképeket, amik
az idők során hozzátapadtak a személyéhez, és amiktől akkor meg
akart szabadulni, bőrdzseki, gitár, meg volt még pár dolog. Egyszóval
a Music Madonna Freedom-ja akar lenni.
Miután összetörte az említett "emblémákat", bevágódik egy DJ
pultba
és elkezdi pakolgatni a lemezeket. Sokak szerint ez a szám a DJ-k
hatalmáról akar szólni, különösen a klippel együtt. Madonna, (nem
kell bemutatni), egy igazán tudatos alkotó, nyilván zavarta, hogy
klubokban esetleg keveset játszották a zenéit, vagy hogy esetleg
a kedvenc DJ-i nem annyira sokszor válogattak be Madonna számokat
amikor játszottak, és megelégelte a helyzetet, és igyekezett kitenyészteni
a leg-partysabb zenét, amit csak lehet, és ha már ez megtörtént,
a klipben a rajzfilm
Madonna
azt csinálja, amit Madonna feltehetően legszívesebben csinált volna,
berontott a klubokba, és felrakta a saját zenéjét, "hogy fogyjon".
Jó zene és jó klip, a Jonas Akerlund-tól megszokott csodás fényképezéssel,
bár az animációs rész kicsit levesz belőle, és bár eléggé rövid,
van olyan jó, mint az All Saints klip.
Britney
Spears
Lucky
- Oops! I Did It Again
Britney Spears új klipje a Lucky olyan, mint egy szándéknyilatkozat.
Azon felül, hogy egy normálisan dallamos, rendesen koreografált
Britney klipről van szó, (ami kicsit mind a klip, mind a zene tekintetében
az Oops! I Did It Again alatt marad), Britney
elkövetett két olyan dolgot benne, ami poptörténeti jelentőségű.
Világos, hogy Britney csak az énekesnő, és hogy általában a lemezkiadó
pályáztat, vagy kér fel rendezőket, akik ötletekkel, ill. "koncepciókkal"
állnak elő, hogy mi legyen a videóban, de Britney már a Crazy-nél
rendesen belekavart a dolgok szokásos menetébe. Ugyanis már ennél
az első klipjénél előadta, hogy ő nem úgy képzeli, hanem .. , és
végül is az lett, amit ő talált ki. Szóval, a Lucky tekintetében
két dolgot követett el maga Britney. "A": szépségpöttyöt
nyomott az arcára, "B": azt énekli, hogy "She's so lucky, she's
a star" - vagyis elővette a két darab bűvös korai Madonna szót,
a "Lucky Star-t",
melyek egy szépségpöttyel kiegészítve nyilvánvalóvá teszik, Britney
úgy gondol magára, mint Madonna jogutódjára.
Egyébként
megemlítenénk, hogy Moby Porcelain c. klipje,
amiről előző számunkban írtunk, új verziót élt meg, úgy látszik,
az általunk, (és nyilván Moby által) dicsőített minimalizmus kevés
volt a kiadónak, és készített egy új klipet is. Ebben is dominál
a kék szín, de már egy kihalt tájon való autózás köti le a nézők
figyelmét, a korábbi minimalista "szemes
dolog"
helyett. Nem rossz, de az előző volt az igazi, ez a klip pedig csak
egy az egy millió közül, amit egy ilyen jó zenére csinálni lehet.
Deadly
Drawn Boy
Disillusion
- The Hour of the Bewilderbeast
Van
még egy klip, ami elég érdekes, nem olyan jó, mint pl. a Blur Coffe
& TV-je, de elmesélve mindenképp vicces. A srác taxizik, mégpedig
lábtaxizik,
van rajta egy póló, rá van írva, hogy taxi, az utasokat pedig a
hátán szállítja. Van neki brifkója is, és számlát is tud adni, a
cipője orrán jön ki a blokk. Felvesz
egy csajt, (a hátán) elfuvarozza egy hangszerboltba, a csaj bemegy,
és kéri, hogy várjon. Ezalatt, mivel éppen tilosban parkol, a rendőrség
rárak egy kerék-bilincset
a lábára. A Csaj a boltban gitárok közt válogat, így a gitárszólót
a képen ő adhatja elő. Kijön, és látja, hogy ez a taxi nem működik
a továbbiakban, ezért fog
egy másikat. Barátunk kétségbeesetten küzd, majd végül sikerül lerázni
a kerékbilincset, és a nő nyomába ered, és nem is bosszúból, hanem
lelkiismeretességből.
A nő egy
igazi taxiban ül, és lelkiismeret furdalása van, hogy miatta került
bajba az embertaxis srác.
A srác nem éri utol, és szerencsétlenségére egy tűzoltókislány megnyit
egy utcai tűzcsapot, ami barátunkat egyenesen arcon találja, és
ezzel padlóra kerül. Ott fekszik a vízben és úszik el a pénze is.
A klip végén azonban látunk egy fordulatos utójátékot, tehát vágás,
és azt látjuk, hogy a srác arca mozog, majd tágul a kép, és kiderül,
hogy a nő szállítja őt, mégpedig a
hátán,
és ... így élnek boldogan, amíg csak lehet. Vicces történet, ha valaki
véletlenül tudja a szám címét, kérjük, írja meg ..
De La Soul
Oooh!
Látványos
klippel rukkolt elő a De La Soul - sok-sok év hallgatás után. (Egy
régi albumoknál, a "3 feet high and rising"-nál
valahogy megakadtak,
de most, hogy újra látni és hallani őket, úgy tűnik, nem sokat változtak,
és ez előnyükre szolgál. A klip nagyon egyszerű, egy hatalmas Óz
a Nagy Varázsló
adaptációról van szó, mindenki iszonyatosan be van öltözve, a díszletek
is nagyban emlékeztetnek arra a helyre, ahova a kis Dorothy megérkezik.
Persze minden nagyon viccesre van véve, és nagyban uralkodik a ghetto
hangulat. A szám címe egyébként "OooH!". Van benne párbeszéd, sőt,
fekete-fehér részek is, eklektika, meg ami kell egy jól sikerült
soul-os Óz adaptációhoz. Az egésznek a lényege természetesen az,
hogy őket nem hatja meg ez a történet, lepereg róluk, inkább úgy
fogják fel, mint egy tripet. De mindez nem azt jelenti, hogy utálják,
csak kellőképp modern környezetbe helyezve elveszíti eredeti érdekességét,
és ez a kellőképp modern környezet az, hogy egy nem szigorúan fehér
világban játszódik, hanem abban, amelyikben a De
La Soul is lakik. |