|
|
A Bevetés Szabályai
Rules of Engagement
2000
Amikor
a reklámok után elkezdődik egy film, nagyon jó dolog, ha valami meglepi
fogadja az embert. Valami, ami kicsit más, mint amire számított, illetve
ha nem számított semmi konkrétra, akkor is valami olyan jelenik meg a
vásznon, ami emlékeztet minket arra, hogy moziban ülünk, és hogy most
valami történni fog velünk. E sorok írójának a minap sikerült korábban
beülni a nézőtérre, még a reklámok előtt, amikor csak különféle cd-k szólnak
a profi hangrendszeren. Éppen egy olyan cd szólt, amin filmzenék vannak
összegyűjtve, és akkor az egyik szám után valami nagyon ismerős, valami
nagyon finom zene kúszott be a légtérbe, ami önmagában olyan izgalmas
volt, hogy az ember háta beleborsózott. Az egykori Szökevény zenéje volt.
Ez a három perc, fehér vászon előtt felért egy egész filmmel. Arra is
lehetett gondolni ezekben az izgalmas percekben, hogy ez lesz a jövő műfaja,
a hangvetítés, meg arra is, hogy nagyon jó, ha egy film jól kezdődik,
és hogy lényegében tényleg minden itt dől el.
A Bevetés Szabályai
semmi különös módon kezdődik, mégis valahogy jó. A helyszín Vietnám, és
fura módon ez jó is tud lenni, különösen, ha tudni lehet, hogy maga az
egész film egyáltalán nem itt fog játszódni. A Tűzparancs c. Steven Seagal
film volt hasonló, (ami gyakorlatilag később nézhetetlennek bizonyult,
mert a főszereplő, Steven Seagal a huszadik percben meghalt), láthattuk
Seagal-t egy bevetésen, csak úgy, hogy lássuk mire képes, és ez jó dolog
volt, mint egy plusz film.
A Bevetés Szabályai
elég jó kis véres vietnámi résszel kezdődik, majd váltás, és az jön, hogy
28 év múlva. Vannak dolgok, amiket csak szokni kell, és belejön az ember,
ilyen lehet a háború is, (már ami a filmeken belüli háborúkat illeti),
a következő, 28 évvel későbbi bevetést már direkt élvezni lehet. A jemeni
amerikai követségből kell kimentenie Samuel
L. Jackson-nak a nagykövetet és a családját, és a vak is látja,
hogy itt bizony valami komoly bonyodalomnak kel támadnia, és támad is.
A helyiek nemcsak tüntetnek, de lövöldöznek is, rendesen rálőnek a követségre,
sőt Samuel L. Jackson három katonáját is megölik, és nemcsak a tetőkön
elhelyezett orvlövészek, hanem a tüntető tömeg soraiból is előbukkannak
a fegyverek. Vagy nem hiszitek el? Azt gondoljátok talán, hogy Samuel
L. Jackson egyszerűen bepöccent, és ezért adott ki tűzparancsot, ami egyet
jelentett azzal, hogy 83 embert percek alatt lemészárolt a kis csapat?
Azért csak mert régi Vietnámos
veterán,
és az "ilyenek" a durvaságukról híresek?
Körülbelül ilyen
vádakkal
találják meg a bevetés után Samuel L.-t, a tét nem is kicsi, ha gyilkosság
vádjában is bűnösnek találják, akár halálbüntetés is lehet a vége. Hoppá.
Tehát erről van szó. Egy turbó JAG-ről,
becsületbeli ügyek. A bírósági tárgyaláson a védőügyvéd Tommy Lee Jones,
aki szintén ott volt a film eleji vietnámi csatározásban, csak megsebesült,
és utána egy Vonegut-i keresztény gyorsolvasó tanfolyamon elvégezte a
jogot, és kicsit piás, kicsit sikertelen ügyvéd vált belőle a hadsereg
kötelékein belül, és mi több, éppen Samuel L. ominózus bevetése előtt
vonult nyugdíjba.
|
|
Ez a bevetés,
elsőre, amikor látjuk, kicsit gagyinak tűnik, hiszen miközben géppisztolyosok
tüzelnek az épületre, mégpedig a szemközti tetőkről is, az amerikai katonák
ott rohangálnak, fel és alá, szabad célpontot jelentve, és arra gondolunk,
hogy ha az Öböl Háborúban így csinálták volna, bizony sok száz áldozat
keletkezett volna, ha nem sokezer. De mindegy, inkább az az érdekes, hogy
milyen cseles felvételek készültek. Mi nézők ugyanis tényleg csak azt
látjuk, hogy a tetőről lőnek, így elsőre, amikor a vádak felmerülnek Samuel
L. ellen, nem vennénk rá mérget, hogy egyáltalán normális döntést hozott.
De aki végignézte a Bátrak igazságát, (amiben kábé Steven Seagal korai
kipurcanásához hasonló módon érintett minket Meg Ryan halála, akkor is
ha tudtuk, hogy ez lesz a film alapja), sejthette, hogy különféle egyéb
szempontok fognak még felmerülni a film során.
Így is lett, a biztonsági
kamerák
szépen rögzítették az eseményeket, így látható volt feketén, fehéren,
hogy a tömegből sokan lőttek a katonákra, köztük még egy 6 éves kislány
is, meg nők, meg persze a férfiak. Csakhogy, a film negatívhősének éppen
az állt érdekében, hogy ezt a kazit eltűntesse, és konkrétan bedobja a
kandallójába, amiben az évszakra való tekintet nélkül éppen lobogott a
tűz. Így csak mi láttuk, szerencsés nézők, azt, amit Samuel L. , aki a
tűzparancsot kiadta, és akit most ki a akarnak csinálni nyilvánosan.
Tommy Lee
a film elején azt hazudja nekünk és Samuel L.-nek, hogy rossz ügyvéd,
de ennek nyomát sem produkálja, a tiltakozásait folyton elfogadja a bíró,
és egyetlen hibát sem vét, de ez végülis nem ok a szomorúságra. Egy örökös,
és meglehetősen amerikai dilemmával állít minket szembe a film, azzal,
hogy háborúban, illetve ütközetben egy-egy katona mennyire viselkedik
úgy, mint egy gyilkológép, és mennyire úgy, mint egy ENSZ békefenntartó,
és hogy amikor gyilkológép, azután, hogy a küldetést elvégezte, mennyiben,
és milyen szinten és mértékben tartozik felelősséggel, és vonható felelősségre.
Ez a jelenség természetesen az USA különleges világhatalmi pozíciójából,
valamint a média harctéri jelenlétéből következik, és az Öböl Háború,
(az első igazi televíziós háború) óta van igazán divatban. A film vicces
része, amikor az ügyész kikérdezi Samuel L.-től a bevetés szabályait,
majd megkérdi, hogy tüzelés előtt figyelmeztette-e a tömeget. (Kábé "állj,
vagy lövünk").
A másik kiemelkedően vicces rész az, amikor egy egykori vietnámi tisztet
hívnak a tanúk padjára, hogy elmondja, Samuel L. Jackson egykor puszta
kézzel kivégzett egy embert. Ebben persze nem a gyilkosság a vicces, hanem,
hogy ez jogilag hogyan fordulhat elő, polgári jogban ugyanis pl. a feleség
nem tanúskodhat a férje ellen, (sem fordítva), és biztos kell, hogy legyen
valami hasonló kitétel az egykori ellenség kihallgatása ellen is, különösen
az amerikai hadsereg hadbírósága előtt egy saját katonájukkal szemben.
Ezzel együtt a vietnámi
bácsi szerepeltetése
pont jól sült el, mert a végén még tiszteleghettek is egymásnak, ami azért
jó dolog volt. Összességében, ha valaki bírja a JAG-et, ez a film működni
fog a számára, viszont nyilván ennek a fordítottja is fennáll.
-joey
tribiani-
|