A Bevetés Szabályai
Rules of Engagement 2000

Tommy Lee Jones a katonai ügyvéd ..

Amikor a reklámok után elkezdődik egy film, nagyon jó dolog, ha valami meglepi fogadja az embert. Valami, ami kicsit más, mint amire számított, illetve ha nem számított semmi konkrétra, akkor is valami olyan jelenik meg a vásznon, ami emlékeztet minket arra, hogy moziban ülünk, és hogy most valami történni fog velünk. E sorok írójának a minap sikerült korábban beülni a nézőtérre, még a reklámok előtt, amikor csak különféle cd-k szólnak a profi hangrendszeren. Éppen egy olyan cd szólt, amin filmzenék vannak összegyűjtve, és akkor az egyik szám után valami nagyon ismerős, valami nagyon finom zene kúszott be a légtérbe, ami önmagában olyan izgalmas volt, hogy az ember háta beleborsózott. Az egykori Szökevény zenéje volt. Ez a három perc, fehér vászon előtt felért egy egész filmmel. Arra is lehetett gondolni ezekben az izgalmas percekben, hogy ez lesz a jövő műfaja, a hangvetítés, meg arra is, hogy nagyon jó, ha egy film jól kezdődik, és hogy lényegében tényleg minden itt dől el.

A Bevetés Szabályai semmi különös módon kezdődik, mégis valahogy jó. A helyszín Vietnám, és fura módon ez jó is tud lenni, különösen, ha tudni lehet, hogy maga az egész film egyáltalán nem itt fog játszódni. A Tűzparancs c. Steven Seagal film volt hasonló, (ami gyakorlatilag később nézhetetlennek bizonyult, mert a főszereplő, Steven Seagal a huszadik percben meghalt), láthattuk Seagal-t egy bevetésen, csak úgy, hogy lássuk mire képes, és ez jó dolog volt, mint egy plusz film.
Vietnam és vér .. a film elején

A Bevetés Szabályai elég jó kis véres vietnámi résszel kezdődik, majd váltás, és az jön, hogy 28 év múlva. Vannak dolgok, amiket csak szokni kell, és belejön az ember, ilyen lehet a háború is, (már ami a filmeken belüli háborúkat illeti), a következő, 28 évvel későbbi bevetést már direkt élvezni lehet. A jemeni amerikai követségből kell kimentenie Samuel L. Jackson-nak a nagykövetet és a családját, és a vak is látja, hogy itt bizony valami komoly bonyodalomnak kel támadnia, és támad is. A helyiek nemcsak tüntetnek, de lövöldöznek is, rendesen rálőnek a követségre, sőt Samuel L. Jackson három katonáját is megölik, és nemcsak a tetőkön elhelyezett orvlövészek, hanem a tüntető tömeg soraiból is előbukkannak a fegyverek. Vagy nem hiszitek el? Azt gondoljátok talán, hogy Samuel L. Jackson egyszerűen bepöccent, és ezért adott ki tűzparancsot, ami egyet jelentett azzal, hogy 83 embert percek alatt lemészárolt a kis csapat? Azért csak mert régi Vietnámos veterán, és az "ilyenek" a durvaságukról híresek?

Körülbelül ilyen vádakkal találják meg a bevetés után Samuel L.-t, a tét nem is kicsi, ha gyilkosság vádjában is bűnösnek találják, akár halálbüntetés is lehet a vége. Hoppá. Tehát erről van szó. Egy turbó JAG-ről, becsületbeli ügyek. A bírósági tárgyaláson a védőügyvéd Tommy Lee Jones, aki szintén ott volt a film eleji vietnámi csatározásban, csak megsebesült, és utána egy Vonegut-i keresztény gyorsolvasó tanfolyamon elvégezte a jogot, és kicsit piás, kicsit sikertelen ügyvéd vált belőle a hadsereg kötelékein belül, és mi több, éppen Samuel L. ominózus bevetése előtt vonult nyugdíjba.

INTERCOM

Ez a bevetés, elsőre, amikor látjuk, kicsit gagyinak tűnik, hiszen miközben géppisztolyosok tüzelnek az épületre, mégpedig a szemközti tetőkről is, az amerikai katonák ott rohangálnak, fel és alá, szabad célpontot jelentve, és arra gondolunk, hogy ha az Öböl Háborúban így csinálták volna, bizony sok száz áldozat keletkezett volna, ha nem sokezer. De mindegy, inkább az az érdekes, hogy milyen cseles felvételek készültek. Mi nézők ugyanis tényleg csak azt látjuk, hogy a tetőről lőnek, így elsőre, amikor a vádak felmerülnek Samuel L. ellen, nem vennénk rá mérget, hogy egyáltalán normális döntést hozott. De aki végignézte a Bátrak igazságát, (amiben kábé Steven Seagal korai kipurcanásához hasonló módon érintett minket Meg Ryan halála, akkor is ha tudtuk, hogy ez lesz a film alapja), sejthette, hogy különféle egyéb szempontok fognak még felmerülni a film során.
Az ominózus bevetés .. Így is lett, a
biztonsági kamerák szépen rögzítették az eseményeket, így látható volt feketén, fehéren, hogy a tömegből sokan lőttek a katonákra, köztük még egy 6 éves kislány is, meg nők, meg persze a férfiak. Csakhogy, a film negatívhősének éppen az állt érdekében, hogy ezt a kazit eltűntesse, és konkrétan bedobja a kandallójába, amiben az évszakra való tekintet nélkül éppen lobogott a tűz. Így csak mi láttuk, szerencsés nézők, azt, amit Samuel L. , aki a tűzparancsot kiadta, és akit most ki a akarnak csinálni nyilvánosan.

Tommy Lee a film elején azt hazudja nekünk és Samuel L.-nek, hogy rossz ügyvéd, de ennek nyomát sem produkálja, a tiltakozásait folyton elfogadja a bíró, és egyetlen hibát sem vét, de ez végülis nem ok a szomorúságra. Egy örökös, és meglehetősen amerikai dilemmával állít minket szembe a film, azzal, hogy háborúban, illetve ütközetben egy-egy katona mennyire viselkedik úgy, mint egy gyilkológép, és mennyire úgy, mint egy ENSZ békefenntartó, és hogy amikor gyilkológép, azután, hogy a küldetést elvégezte, mennyiben, és milyen szinten és mértékben tartozik felelősséggel, és vonható felelősségre. Ez a jelenség természetesen az USA különleges világhatalmi pozíciójából, valamint a média harctéri jelenlétéből következik, és az Öböl Háború, (az első igazi televíziós háború) óta van igazán divatban. A film vicces része, amikor az ügyész kikérdezi Samuel L.-től a bevetés szabályait, majd megkérdi, hogy tüzelés előtt figyelmeztette-e a tömeget. (Kábé "állj, vagy lövünk").
Az ügyész ..
A másik kiemelkedően vicces rész az, amikor egy egykori vietnámi tisztet hívnak a tanúk padjára, hogy elmondja, Samuel L. Jackson egykor puszta kézzel kivégzett egy embert. Ebben persze nem a gyilkosság a vicces, hanem, hogy ez jogilag hogyan fordulhat elő, polgári jogban ugyanis pl. a feleség nem tanúskodhat a férje ellen, (sem fordítva), és biztos kell, hogy legyen valami hasonló kitétel az egykori ellenség kihallgatása ellen is, különösen az amerikai hadsereg hadbírósága előtt egy saját katonájukkal szemben. Ezzel együtt
a vietnámi bácsi szerepeltetése pont jól sült el, mert a végén még tiszteleghettek is egymásnak, ami azért jó dolog volt. Összességében, ha valaki bírja a JAG-et, ez a film működni fog a számára, viszont nyilván ennek a fordítottja is fennáll.

-joey tribiani-

 

oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22