Koponyák
The
Skulls
2000
A tini-horror filmek
borzasztó nagy sikerére (és rekordbevételeire) való tekintettel
felbukkanni látszik egy új műfaj a filmiparban: ez a tini-thriller,
aminek a premierdarabja a Koponyák c. film. Ezekben
a thrillerekben is sok fiatalos izgalommal találkozhatunk, srácok
kerülnek bajba, viszont a műfaji enyhítésnek köszönhetően itt a
szereplők esélyesek a túlélésre.
A Koponyákban
Luke McNamara kivételes megtiszteltetésnek érzi, hogy érdemei jutalmául
kiválasztottja lesz az egyetemen működő elit titkos társaságnak,
aztán később ebből a jutalomból adódnak a legnagyobb problémái.
McNamara szerepében Joshua Jackson látható, aki a Kegyetlen
Játékokban a szőke, meleg srác szerepét játszotta, na és aki
a Dawson's Creek tévésororzatban (Dawson és a Haverok) Dawson legjobb
haverját alakítja, mégpedig Josh néven.
Az egyetemi
titkos társságok
komoly amerikai misztikumot jelentenek, vegyük például a Yale egyetemet,
amelyről rendes legendák keringenek, hogy az állam leendő vezetői
ott szőtték szorosra (és titkosra) szövetségüket, amely titkos kapcsolatok
szövevénye láthatatlan hálózatként feszül az államot irányító hatalom
hátterében. Az USA a lehetőségek országa, ami akár csak elviekben
is lehetséges, az biztos, hogy létre is fog jönni. Igazság szerint
maga a film írója (John Pogue, az Életre
Halálra írója) is találkozott már ilyen társasággal, sőt egyszer
taggá
is avatták. Máskor pedig rákérdezett egy tisztviselő mandzsetta
kitűzőjére, hogy az vajon mit szimbolizál, esetleg valamely titkos
társaság jelképe akar lenni? Válaszként pedig csak azt kapta, hogy
az illető látványosan faképnél és válasz nélkül hagyta.
Hogy hogy
működik egy ilyen titkos társaság, fogalmunk sincs, a filmben viszont
azt láthatjuk, hogy a senior tagok vagyonuk
tetemes részét hagyják örökül a társaságra, és ebből tartják fenn
magukat. Mivel az elit elitjéről van szó, ezek a vagyonok horribilis
léptéket képesek ölteni. Így ez az elgondolás akár a valóságban
is működőképes tud lenni, és nyilván az is, csak nincs rá bizonyítékunk,
mivel titkosak ezek a társaságok.
Persze
nem kell megijedni, hogy
ezoterikus
témájánál fogva ez a filmecske nem lesz könnyen átélhető, hiszen
vannak az életben olyan mozzanatok mindenki számára, amik nagyban
analógok a filmben látottakkal.
Amikor
valaki hirtelen bekerül
egy komoly céghez, és "megszalad vele a ló", más sebességbe kapcsol,
és egy elit tagjává lesz, az pont olyan, mint amit ebben a filmben
látni. Felmerülnek egyből a konfliktusok, hogy a régi barátnő már
nem annyira fér bele ebbe a képbe, vagy régi barátok, satöbbi. Példaként
említhetnénk egyből a remek
filmes filmet, a Big
Picture-t, amiben az ex főiskolás filmes, Kevin Bacon hirtelen
bekerül a producerek érdeklődésének középpontjába, felkapják, és
elkezd Porschevel mászkálni, filmes cica-micákkal mozogni, és fő
barátját, akinek a végzős filmje sikerét is köszönhette, mert ő
volt az operatőre, is meglehetősen elhanyagolja, sőt, cserben is
hagyja. Az ilyen miliőváltás
mindig hasonlóan megy végbe, és ezzel együtt mindig nagy érdeklődésre
számíthat a fiatal nézők részéről, hiszen minden fiatal vágya, hogy
egyszercsak miliőt vált. Persze itt elsősorban fiatal amerikai nézőkre
gondolunk, hiszen hazánkban a fiatalok szerencsés és érdekes módon
kicsit visszafogottabbak ebben a kérdésben, és ha egy nagy cég tagjaivá
válnak, azt inkább "szükséges rossznak", mint "szerencsés jónak"
fogják fel, ami miatt pl. az önellentmondásos Harcosok
Klubja sokkal népszerűbb volt nálunk, mint az USA-ban.
Nos, természetesen
a miliőváltást
remekül
megkapjuk ebben a filmben. A titkos társaság neve pedig "Koponyák",
és McNamara barátunkat felveszik ide, és nagyon örül, egyből otthagy
csapot-papot, csakhogy a felvételi próbatételről le ne csússzon.
És nem csúszik le, és fel is veszik, és percek alatt a számláján
megjelenik 20 ezer dollár költőpénz, majd ajándékba kapnak (minden
új koponya) egy komoly és méregdrága autót, mindenki a maga stílusának
megfelelőt, csak úgy mint call-girlöket,
akik szintén gondos válogatás nyomán lettek odarendelve a debütáló
koponya srácokhoz, (a call-girlök már mindent tudtak a srácokról,
plusz nem is néztek ki rosszul). Lényeg, hogy nagy dolog McNamara
számára bekerülni ebbe az elit körbe, eddig bárban dolgozott, és
a jogi kar
csak álom volt a számára, a költségek miatt. Most pedig egyszeriben
zöld utat kapott, szóval komolyabb, mint egy lottó főnyeremény.
A filmnek
ez a része remekül
ki van dolgozva, ott van benne a becsvágy, az ambíció, a fiatal
emberek sikervágya és teljesítés-mámora, meg minden. És mindezek
remek kontrasztot alakítanak "korábbi életével", a szerény, (ám
gazdag családból származó)
régi barátnővel,
a szobatárssal, a közös pizzarendelésekkel.
Ám, amint
az lenni szokott, már az ősidők óta, (lásd a Faust, amelyben az
életben való sikeres működésért cserébe a lelkét ajánlja fel az
ördögnek), az elit társaság nem csupán ad, hanem kapni is szeretne,
mégpedig, érhető módon azt, hogy a társaság elmondhassa, hogy bizonyos
menő, sőt nagymenő pozíciókban az ő embereik vannak, és azt döntik,
amit a társaság elvár tőlük. Vagyis pont ugyanúgy viselkednek, mint
egy komoly nagy multicég, amely normális fizetést
és céges autót ad, cserébe viszont elvárja, és meg is kapja, hogy
egy az egyben lecseréld az életed, és a vállalat, "a cég" egy sejtjévé
válj. A kulcsszó tehát a lojalitás, és hamarjában el is érkezünk
arra a pontra, ahol ez a dolog főszereplővé növi ki magát.
Történik ugyanis
egy gyilkosság,
McNamara régi szobatársa az áldozat, a gyilkos pedig nem is lehetne
más, mint McNamara új barátja, Caleb (Paul Walker) akivel a próbatétel
során kölcsönösen megkedvelik egymást, és a taggá avatás során egymás
lekli-testvéreivé avatják őket. Hoppá-hoppá, máris itt a remek dilemma.
A társaság iránti lojalitás felülírhatja-e a régi baráthoz főződő
érzelmeket, és a veleszületett igazságérzetet? Ha a válasz igen
volna, a film sem tartana másfél óráig.
Ennyit tehát a bonyodalomról
és az alapszituációról, illetve a film első feléről. Idáig tök okés.
Később azonban átmegy az egész film valami fura történetbe, ami
leginkább egy zombi-filmhez hasonlít, ahol mindenki beépített ember,
illetve zombi. McNamara és a barátnője, Chloe
(Leslie Bibb) az egész rendszer ellen küzdenek, és tényleg mindenki
beépített ember, de nem ez a bibi, és nem is az, amire ijon
barátunk felhívta a figyelmet, hogy meglehetősen rasszista a szerepek
leosztása, (az összes két fekete szereplő az ex szobatárs, aki a
film szerint "lop", illetve el akar lopni egy titkot, tehát mint
újságíró sem pozitív fej, a másik pedig a korrupt rendőr), hiszen
valószínűleg azt akarja mondani ezzel a film, hogy a titkos társaságok
elsősorban fehér titkos társaságok.
A gondunk valójában azzal van, hogy az ex szobatárs egy egyszerű
manőverrel lefotózta
a társaság titkos gyülekezőhelyét. Mármost hogy lehetett évszázadokon
keresztül titkos a társaság, ha valaki, aki nem is főszereplő, ennyire
gond nélkül be tud jutni oda, a titkos helyre? A másik probléma
pedig az, hogy annyira nagy hatalommal rendelkezik a társaság, hogy
McNamara és
Chloe
tényleg csak minicserkészek hozzájuk képest, és ha nyernek, az is
kicsit vicces lesz. Ezt a gondot igyekezett a film úgy megkerülni,
hogy egy belső hatalmi viszályt és szövevényes és politikus, sakkjátszma
szerű hatalomátvételt állított az események hátterébe. Az egyik
komoly fejes el akarja távolítani a másikat, (Caleb apját, akinek
sokkal több köze volt a srác halálához, mint Caleb-nek), és ehhez
használja fel a kis McNamara csapatot. Vagyis, ha nyernek is, akkor
is azért nyernek, mert a társaságon belül valaki azt akarta. És
itt már kicsit kezd elhomályosodni az egész, végülis minden részlet
stimmel, de mégsem az igazi.
Ezzel
kapcsolatban a gyanúnk a következő, a film alkotói valószínűleg
igencsak komolyan vették ezt a titkos társaság
problémát, és igyekeztek "korrekten" eljárni, amitől az egész olyan
lett, mint egy kirakós játék. Másrészt a film alkotóit valószínűleg
jobban érdekelte a háttérben folyó intrika, amely persze remek képet
ad a hatalom működéséről, de gyengíti a tini-thriller vonalat. Mondunk
egy példát. Amikor Caleb
azt mondja, hogy ő ölte meg azt a fiút, de véletlen volt, és nem
szándékos, akkor a színész (Paul Walker) remek adottságai miatt,
pl. hogy kicsit Ryan Philippe-es, de benne van James Spader (Két
Nap a Völgyben, Farkas) gonoszsága is, úgy vagyunk vele, hogy "esetleg
elhisszük". Aztán, amikor előkerül a videófelvétel, és láthatjuk,
hogy hogyan történt maga a gyilkosság, mindent várunk, csak azt
nem, hogy pont az legyen, amit Caleb mondott.
Ha Caleb
lett volna
az igazi gyilkos, és előjöhetett volna belőle egy jókora adag hidegvérű
gonoszság, a thriller vonal felélénkült volna. Így azonban a spekuláció
és a hatalom igazi természete került előtérbe. (Az iménti infókkal,
ne izguljatok, semmi komolyat nem árultunk el.) Vagyis végső fokon
úgy tűnik, hogy a film fókusza kicsit lemászott a fiatalokról,
ami mindenképen hátrány, mint az is, hogy Chloe szerepe sem sikerült
igazán gazdagra, (lehetett volna pl. egy nagy lehidegülés köztük,
majd egy nagy közeledés). Mindegy, kezdetnek nem rossz, szívesen
vennénk még egy
tini-thrillert,
ami esetleg rendesebben van megcsinálva, amilyen hamar csak lehet,
hiszen a tavalyi, jól sikerült Drogosztag
emléke lassan kezd elhalványulni.
-skót-
|