Tolvajtempó
Gone In 60 Seconds 2000
Ki tudna ellenállni
egy Nicolas Cage-filmnek, aminek Jerry Bruckheimer a producere,
gyönyörű autók a főszereplők, elvileg két óra teljes száguldásról
szól, és még Angelina Jolie is felbukkan benne néhány percre? Egy
ilyen gyorshajtásos film esetében fel sem tűnik, hogy 117 percig
ülünk a moziban, és ha szerencsénk van, még egy elfogadható sztori
is előbukkan a sok autólopás mögül.
A Tolvajtempó
egy 1974-es, azonos című (Gone in 60 seconds) film remake-je, az
eredeti film a fő üldözéses jelenetéről lett híres, ami negyven
percesre sikerült, ezt a jelenetet a mostani verzió kicsit lerövidítette
és felpörgette,
emellett a 74-es
Tolvajtempó
majdnem összes szereplője a Chase (hajsza) vezetéknévre hallgatott,
míg a legfrissebb kiadásban már csak egy testvérpárról van szó,
Kip és Memphis Raines-ről.
Randall
"Memphis"
Raines (Nicolas Cage) a film elején éppen kis törpéket oktat egy
Go-kart pályán, jól csinálja, de ekkor mi már tudjuk, hogy nem ez
az igazi profilja Memphisnek, mivel ő valójában egy profi autótolvaj,
aki évekkel ezelőtt a legjobb volt a szakmájában, viszont egyik
percről a másikra feladta ezt a fajta életmódot, otthagyott csapot-papot
(öccsét, szerelmét és barátait), és "jó útra tért". A film számára
létfontosságú, hogy ismét akcióban láthassuk Memphist, és ezt úgy
oldja meg a forgatókönyv, hogy a Kip nevű kisöcs (aki Memphis önkéntes
száműzetése alatt szintén autótolvajjá küzdötte fel magát), egy
megbízás során bajba kerül, olyannyira, hogy hirtelen csak az mentheti
meg az életét, ha Memphis ismét munkába áll, és 3
nap leforgása
alatt megszerez 50 speckó kocsit a veszedelmes megrendelőnek. Ennél
a történetcsavarnál kicsit az egyszerűség-sematikusság érzete
csapja meg a nézőt, de ha ezen túljutunk, a további eseményekkel
már jókedvűen meg tudunk barátkozni. Randall beindul, Nicolas Cage
a legelszántabb arcával indítja be az akciót, legelőször is megpróbálja
összehozni a régi kis csapatát, akikkel a hősi időkben olyan sok
szép autót tudott sikeresen ellopni. Felkeresi a mesterét, Ottot
(Robert Duvall), aki hamar felméri a helyzet komolyságát, és rögtön
kötélnek áll. A volt barátnővel, Sway-jel (Angelina Jolie) már nem
megy annyira könnyedén a dolog, de mivel nélküle csakis hímneműek
szerepelnének a filmben, ezért végül egy hatalmas motoron ő is megérkezik,
hogy segítsen Kipen. A volt haverok egy részéből, illetve Kip (Giovanni
Ribisi)
bandájából egy
remek kétgenerációs tolvajcsapat áll össze, úgyhogy kezdődhet a
móka. Akik hátráltatják az ügyet: egy konkurens tolvajbanda, illetve
a rendőrség, élén Castelbeck nyomozóval (Delroy Lindo), akinek már
régen is kavics volt a szandáljában Memphis, de mikor épp el akarta
kapni, akkor lépett le hősünk a pályáról, illetve a városból. Így
végre összeáll egy több oldalról fenyegetett, karitatív célú küldetés,
innentől már csak a kiszemelt autókért kell izgulnunk. A film gazdag
tárházát mutatja be a különböző autótípusok elrablási módjainak,
ebben nagy segítségére voltak az alkotóknak a szakértők, mint rendőrségi
titkos ügynökök, illetve gyakorló profi autótolvajok. Ezek a valódi
autó-specialisták tartottak a stábnak egy gyorstalpaló tanfolyamot,
és a forgatás alatt is végig jelen voltak, hogy ellenőrizzék, a
szereplők tényleg úgy csinálják-e a feltöréseket, mintha azok pofonegyszerű
műveletek lennének. A Memphis-csapat remekül működik, a kisebb fennakadások
is csak inkább jókedvre derítik a nézőket, s bár nem nézzük végig
mind az 50 autó elkötését, azért egy idő után nekünk is kedvünk
támad a mozi után bepattanni valamelyik eszelősen szép járgányba,
és padlógázzal elindulni vele.
A kérdéses
autók
mind női (ál)neveken futnak, és a legkeményebb falatnak egy Eleanor
nevű 1967-es Ford Mustang elrablása tűnik, amely autó egyszer már
kifogott Memphisen, úgyhogy most az utolsó percekre tartogatja ennek
a legtutibb autónak az elkötését. Ez amolyan személyes ügy lesz
Memphis és Eleanor között, és együtt csinálják végig
a leglátványosabb üldözési jelenetet, amiben olyan sok gyors kameramozgás,
képváltás, fékcsikorgás, kaszkadőrmutatvány szerepel, hogy az ember
nem tudja levenni a szemét a filmvászonról.
Nicolas
Cage a magánéletben autógyűjtő,
és emellett valóban remek sofőr, úgyhogy jó pár rázós helyzetben
ő vezette az autót, és ettől még hatásosabb lett ez a hatalmas üldözési
jelenet. A rendező szerint Cage lenyűgözően jól vezet, és mindent
meg tud csinálni az autóval, amit a profi kaszkadőrök. Cage erről
úgy nyilatkozott, hogy bár nem szeret csak úgy önmagában vadulni,
azért nagyon vonzó számára nyílt pályán nagy sebességgel száguldani,
úgyhogy örömmel vette tudomásul, hogy ebben a filmben végre kiélheti
ezt a szenvedélyét. Egyébként a főszereplők (Cage, Ribisi és Jolie)
egy speciális autósiskolában edzették magukat a filmre, sőt, Ribisi
maga építette meg a saját autóját. A Tolvajtempó sokat köszönhet
Jeff Mann látványtervezőnek, aki maga is autóbolond, és aki a film
kedvéért 11 Eleanor-Mustangot készíttetetett, mindegyiket speciális
célra kialakítva. Volt olyan Mustang, amelyik egyenes úton való
nagy sebességre volt beállítva, volt olyan, amit a jobb oldali hátsó
ülésről is lehetett kormányozni, hogy a kaszkadőr segíthessen Cage-nek
a kifejezetten veszélyes részeknél, és voltak olyanok is, amelyek
tartalék-, illetve munkaautóként szerepeltek, ez utóbbiba beszereltek
kamerát is. A film másik két erénye a nagyon szép fényképezés
(olyan, mintha végig a lemenő nap fényében vették volna fel a jeleneteket),
illetve a remek zene, ami nagyon sokat dob a film hangulatán, és
amit Paul Linfordnak és Trevor Rabinnak, illetve a profi zenei stábnak
köszönhetünk. A forgatókönyv Scott Rosenberg munkája, aki már dolgozott
együtt a producer Jerry
Bruckheimer-rel
a Con Air - A Fegyencjárat és az Armageddon c. filmek kapcsán. Rosenberg
már egy kész film alapján dolgozott, és úgy döntött Bruckheimer-rel
együtt, hogy ez a Tolvajtempó abban fog különbözni az előzőtől,
hogy itt a kapcsolatokra, barátságra, testvéri szeretetre fognak
koncentrálni, illetve arra az érzelmi motivációra, ami Memphist
ráveszi az 50 autó ellopására. Ez a törekvés nem üt át annyira a
filmen, mint ahogy szerették volna az alkotók, de ha például arra
gondolunk, hogy
a borzasztó Armageddon, illetve A Leszámolás Denverben is Rosenberg
munkája, akkor még tökéletesen elégedettek lehetünk a Tolvajtempó
belső érzelmi vonalaival.
Bruckheimer
nevéhez a totális kasszasikereken kívül (illetve azokon belül is)
nagyon jó filmek is kötődnek, ilyen például az 1995-ös Bad Boys
- Mire jók a rosszfiúk?, a Top Gun, vagy A Szikla, ami hihetetlenül
sikeres filmnek bizonyult, 350 millió dollár bevételt hozott, és
a videotékák totális kedvencévé vált. Bruckheimer idén készül a
Bad Boys második részének forgatására, amiben ismét Will Smith és
Martin Lawrence játsszák majd a két idétlen zsarut.
A Tolvajtempó
rendezőjéről nem tudunk túl sokat, Dominic Sena a neve, eredetileg
operatőr volt, majd videoklipeket rendezett, és az első filmje a
Kalifornia
- A Halál Nem Jár Egyedül c. majdnem horrorfilm.
Szenteljünk
némi figyelmet a filmünk színészi játékainak is; a tömör végeredmény:
Jolie-n és Ribisin, illetve egy-két mellékszereplőn kívül mindenki
jól szerepelt. Cage ismét nem tagadta meg magát, és üdítően új mimikákat
és gesztusokat tudott bedobni a játékába, emellett remekül áll neki
a kissé kiszőkített haj. Angelina
Jolie-nak viszont annál rosszabbul állt a hosszú szőke lobbonca,
és bár mentségére lehet mondani, hogy elég kis fikarcnyi szerepet
kapott csak a filmben, ezzel együtt egyetlen eredeti, vagy átütő
pillanatot nem kaptunk tőle a 117 perc alatt. Giovanni Ribisi, feltörekvő
fiatal barátunk pedig mintha kicsit kiengedett volna az eddigi sikerei
után (Brókerarcok, Drogosztag, Carla új élete, A Ryan Közlegény
Megmentése), mivel a
Tolvajtempóban egy erőtlen és antipatikus kölyköt formált meg a
Kip személyében, és nagyon
mesterkéltnek tűntek a filmbeli megnyilvánulásai. Sajnáljuk, mivel
Ribisi egy valódi tehetség (emellett pedig a szcientológiai egyház
tagja).
A nem
élő főszereplői
a filmnek a csodaszép autók, amelyek annyira lenyűgözők, hogy még
az autók iránt általában közömbös nézőknek is megdobban a szíve
a látványukon, és persze azon sem csodálkoznánk, ha a film után
ugrásszerűen megnőne az amatőr autótolvajok száma városunkban, akik
még sohasem csináltak hasonlót, de nem tudnak ellenállni egy-egy
különleges
darabnak, és ügyetlenül piszmognának a kiszemelt járgány felett,
míg valaki egy rosszalló pillantással le nem fegyverezné őket.
A Tolvajtempó
alapvetően egy izgalmas film, nem kiegyenlített a ritmusa ( ahogy
haladunk a vége felé, egyre jobban veszi az akadályokat), de látványos
és humoros jelenetek ellensúlyozzák a kisebb unalmas részeket, Nicolas
Cage nagyon jól mutat az Eleanorjában, az üldözéses jelenet igazi
profi munka, látványos és érdekes, a történet kiszámíthatóságát
feledtetik
a száguldások, és végülis erről szól a film: mi mindenre képes egy
szép és jó autó, ha szakértői kezekbe kerül...A film elég nagy költségvetésből
készült (90 millió dollár), persze az amerikai forgalmazásban már
egy hónap alatt behozta az árát, de a
pénzügyi
hasznon túl is megérte elkészíteni a Tolvajtempót, hiszen így a
Ronin és a Taxi c. filmek után kaptunk egy harmadik kellemes autós-száguldozós
filmet, ami igazán jó hír.
-lee-loo-
|