DJ
Darude |
Feel
The Beat |
Before
The Storm |
A
DJ-zenék eléggé hálásak, ha autót vezet az ember, és az is nyilván
igaz, hogy a legvezetősebb zenéket a vezető DJ-k dobják piacra.
Ez a videó egyszerűen ezt az autózás dolgot hangsúlyozza ki. Szinte
nem is értjük, hogy miért nem csinál mindenki ilyen zenét és ilyen
klipeket, mert annyira magától értetődőnek tűnik. Maga a klip kicsit
nyilván drágább a
külsős felvételek miatt, másrészt pedig az ilyen DJ zenék (Fatboy
Slim nem ilyen) leginkább attól jók, hogy befutottak, ez adja az
erejüket. Egy Fatboy Slim ehhez képest nyilván akkor is falhoz vágna
bárkit, ha úgy tudnánk, hogy a kissrác dobta össze a szomszéd garázsában.
Egy ilyen klip a DJ-knél státusszimbólum is egyben, nem csupán marketing.
Az előző Darude klip még normis kis zene-népszerűsítő, hagyományos
zenei videó volt, ez azonban már DJ klip. Itt már
alig történik valami, és a DJ már mint saját maga szerepel, nem
mint egy karakter a klipben. Legutóbb talán az tapéta-zenét gyártó
Sash! nevű német DJ-konfigurációnak a klipjeiben "csodálhattuk"
meg ezt a stílust. Például a La Primavera esetében DJ Sash! mint
egy másik bolygón felnőtt, nagyon gazdag és érdeklődő gyerek tesz
látogatást földünkön. Mindennel elégedett, csak néha elfogy az út
és akkor járművet kell cserélni, átváltani helikopterre. DJ Darude
eljátssza nekünk ugyanezt, már csak presztízsből is, nehogy már
a szomszéd klipje zöldebb legyen. A klip lényege, hogy az autóra
rá vannak fényképezve táncoló fiatalok, akikhez végül helikopteren
ér oda a sztár DJ, Mr. Darude.
Fatboy
Slim |
Sunset
(Bird Of Prey) |
Halfway
Between the Gutter & The Stars |
A
Bird of Prey , mint "ragadozó madár" klipje egy vadászbombázó pilóta
és nem utolsó sorban a gépe utolsó útját kíséri végig. Ellentétben
DJ Darude-dal, Fatboy Slim nem presztízs-videókat csinál, amelyek
az image-ét építik, hanem szinte ellenkezőleg, majdhogynem inkognitó
videókat. Arra gondolunk, ugye, hogy nem saját maga szerepel a klipekben,
és így a klipek élből nem az arcát reklámozzák, sőt. Ha valaki például
megnézte teljesen szűzen pl. a Right Here Right Now klipet, azt
hihette, hogy Fatboy Slim egy Fat Boy, ha a Praise You-t nézte,
azt hihette, hogy Fatboy Slim az az idiótán ugráló fickó, (a Torrens
Csoport táncosa).
A Bird
Of Prey egy fura módon extatikus klip, amit
nemcsak a remek felvételek (repülés, ejtőernyőzés, felhők, stb)
hoznak létre, hanem a klip sztorija is, amit általában "koncepciónak"
neveznek. Adva van egy berepülő pilóta a 60-as években, éppen a
tévét nézi, és nagyon hidegháborús hangulatú választási hirdetést
lát Lyndon B Johnson "akkori" elnökjelölt részéről. A kis filmecskében
egy atombomba robbantása adja a képi anyagot, miközben a szöveg
szeretetről és túlélésről beszél.
A zene akkor indul el, és meglehetősen Doors-ra emlékeztető hangú
ének-sávot hallhatunk, amire
rájön a Fatboy zene. A pilóta bemegy a hangárba, rábámul a gépére,
az szinte hipnotikusan vonzza őt, mint a hatalom és a kötelesség
szimbóluma, és mint az előző hirdetési reklám szövegének konkrét
megvalósulása. A pilóta közel hajol a gép orrához, és az van ráírva,
hogy "bombázz le mindent". A fegyverek a béke megteremtésének eszközei,
mondják katonáéknál, és a pilóta örül is neki, hogy milyen jó, hogy
egy a "bird of prey" nevű gép ilyen remek béketeremtő eszköz, amely
segítségével a választási reklám is megvalósulhat. És ekkor indul
be a trip. Felszállás, suhanás, felhők, sebesség, meg minden. Aztán
egyszercsak kitágul a pupillája, és megkezdődik a bombázás, mégpedig
visszafelé. A robbanástól pereg visszafelé a kilövés pillanatáig
minden bomba története. Fogalmunk sincs, hogy miért visszafelé megy,
de jól néz ki. Talán azért, mert egy trip. Ahelyett tehát, hogy
robbantana, visszaszippantja a robbanásokat, és végül nagyon magasra
repül, ahol egyszercsak elhagyja a gépet, katapultál. Tök esetlenül
zuhan lefelé, ejtőernyője kinyitása előtt. Mintha a Torrens csoport
egyik tagja lenne. És akkor földet ér, esetlen és emberi formában,
és a végén a hangár talaján találja magát, és furán nevet. Ekkor
jövünk rá, hogy bekattant, és talán azt történt, hogy ránézett erre
a "bombázz le mindent" feliratra, és lepergett előtte az egész,
és tehetetlenül és nevetve esett össze a hangár talaján. Eléggé
buddhisztikus klip, remek felvételekkel, és a szokásos, Fatboy Slim-es
feledhetetlenséggel, amit itt nagyban köszönhetünk például a pilóta
korabeli fényes bakancsának, ami kicsit különös és hátborzongató
módon belénk ivódik.
Madonna |
Don't
Tell Me |
Music |
Madonna
második videója a Music c. albumról. A zenét az új be-DJ-sített
hangzás, a képeket nemes egyszerűség
jellemzi. Első ránézésre az REM Man On The Moon c. videója jut az
eszünkbe (nem a Great Beyond, amely az Ember A Holdon c. film zenéje
volt). Eben a Man on The Moon-ban Michael Stipe cowboy kalapban
sétál az országúton, valahol délen, és felveszi egy kamion, de csak
futólag, be sem száll, ott kapaszkodik az oldalán, és a visszapillantóban
mindenféle képeket látni.
Igen, Madonna
is pont ilyen helyen közlekedik, pont ilyen kamion húz el mögötte,
de ez mind semmi a következő (végső fokon megdöbbentő) hasonlósághoz
képest: Madonna dettó úgy néz ki, mint Britney Spears. Hoppá, ez
most mit akar jelenteni? Hajszál pontosan úgy van belőve a haja,
bárki azt hihetné, hogy ő Britney, miért csinálna ilyet Madonna,
de tényleg?
A válasz
egyszerű, tulajdonképpen Britney kezdte. A lucky c. videóban nagyon
rájátszott Madonnára, mármint az image-ére, beleértve a szépségpöttyöt,
meg a sztárság szerepeltetését a klipekben, hogy a "lucky és a star"
szavak egymáshoz igen közeli szerepeltetését (She's so lucky, she's
a star), amely madonna Lucky Star c. korai dalcímének a konkrét
beutánzása. Emögött a provokáció mögött persze az van, hogy Madonna
trónja előbb-utóbb felvételt hirdet trónörökösi címre. Persze nem
a kora miatt, vagy mert a kisfilmes Guy Ritchie (ha nem is árulják
el soha, hogy mikor) egyszer esetleg oltár elé vezeti a nagy Őt,
hanem csak mert ilyen az élet. Előbb utóbb felbukkannak a versenytársak,
Madonnát ez annyira nem lepheti meg, hiszen már Whitney Huston is
úgy kezdte a pályáját, hogy direkt lekoppintotta a "Like a Virgin"-es
Madonna image-et, és a "Papa Don't Preach"-eset is, és így várta,
hogy mellészegődjön
a szerencse. Britney esete más, ő már befutott, neki csak a kihívás
az érdekes. ez az ambiciózus kiscsaj, le akarta már nyúlni Brad
Pitt-et Jennifer Aniston-tól, amiből egy gyermek-pszichiáter arra
következtetne, hogy szeretethiánya van, a felnőttek meg azt mondanák,
Britney-nerk "a világ nem elég" betegsége van. Mindent el akar érni,
amit lehet. Nos, nyilván azt csinál, amit jónak lát, Madonna viszont
ezzel a klippel most kicsit helyre teszi tanult kollégáját.
Az van
ugyanis, hogy Madonna nem utánozhatja Britney-t, mert az utánzásban
benne van az, hogy "után", Madonna azonban Britney előtt van. Mindig
izgis, ha valaki, akit üldöznek, egy hirtelen mozdulattal átmegy
támadásba, és megfordítja a meccs menetét. Nos ezt tette most Madonna,
mert ha ő most úgy néz ki, mint Britney, akkor ezt mindenki úgy
látja, és csak is úgy mondhatja ki, hogy "Britney tök úgy néz ki,
mint Madonna", vagy esetleg: "Britney tök úgy akar kinézni, mint
Madonna".
A kis Britney-re rápirítottak tehát, de nem kell sírnia, mert azzal,
hogy Madonna szépen visszaküldte őt a képletes második helyre, ezzel
jót is tett neki, mert az, hogy "csak én utánam" azért félig meddig
egy engedély is.
Britney
Spears |
Stronger |
Oops..
I Did It Again! |
Britney
közben nem tétlenkedik, és ebben a legújabb klipjében most a képi
világ révén idéz meg egy korai Madonna számot. Nevezetesen az Open
Your Heart-ot. Ez egy 86-os klip, Jean Babtiste Mondino rendezte,
és az van benne, hogy Madonna egy peep-show-ban táncol (szék segítségével)
és egy (olasz-amerikai)
kisfiú megnézi, és megkedvelik egymást, és együtt táncolnak haza.
Lényeg a szék, amit most Britney totál előtérbe helyez. És itt ne
felejtsük el, hogy Britney sem egy buta liba, sőt, valójában egy
meglehetősen tehetséges művész, és a videóit maga találja ki, amely
privilégiumot nem adják ingyen a lemezkiadók, Britney már az első
(két) klipjével bebizonyította, hogy jobban teszik, ha rá hallgatnak,
mind a megklipesítendő szám kiválasztásában, mind a klip sztorijának
(koncepció) kiötlésében. vagyis, ha azt írjuk, hogy Britney előtérbe
helyez egy széket, akkor azt tényleg vehetjük úgy, hogy ő, tette
ezt és nem egy rendező.
PJ
Harvey |
Good
Fortune |
Stories
From The City Stories From The Sea |
PJ Harvey
a nagyon extrém, nagyon súlyos, nagyon vámpírszerű, nagyon kísérteties
nőalak és iszonyat profi zenész most beújított. Eddigi zenéit is
nagyon kedveltük, kezdődött mindez a csodás Strange Days c. Kathryn
Bigelow filmmel, amelyben az I Can Hardly Wait c. számát Juliette
Lewis énekelte el "élőben". Amúgy minden száma mint valami ballada
jelentkezet, vízbefulladt csajról, meg ilyenekről énekelt, elég
szigorú piros rúzst raktak rá mindig, amitől inkább félelmetes volt,
mint vonzó. Ő volt tehát a "furcsa" lány, aki kinézete alapján esetleg
felrobbanthat egy egész épületet, mint Carrie.
Ehhez képest tavaly egy fél évet NY-ban töltött, és újszerű város-élménnyel
töltötte fel magát. Kicsi pont volt a nagy városban, és ahova csak
nézett mindenütt emberek. Nem arcok, hanem emberek. Ennek az új
élménynek a terméke az új album, a Stories from the City, Stories
From The Sea, és ezen belül ez a szám is.
A videó
nagyon bájos, elsőre csak nézzük, ki ez az ismerős nő. Aztán a hangjáról
felismerjük, PJ Harvey. Arca szerencsés módon kicsit meghízott (így
most pont normális) és egészében vidámabb, mint valaha. A zenéje
is derűsebb lett, illetve derűs. A videó pedig nagyon játékos és
nagyon bézik. PJ NY utcáin rohangál és énekel, és mindezt éjszaka.
Na jó, nem rohangál, csak mászkál és pörög, pont azt teszi, amit
nem szokás az életben. Nagyon .. (mi is lenne a megfelelő szó?)
.. felszabadult darab. A videóklipek egyik legelemibb típusa. Látni
valahol az előadót, és ő leénekli a számot,
és közben mozog. Persze nem mindenki tud ilyen nagy energiával megtölteni
egy képernyőt, mint PJ Harvey. Ránézésre úgy tűnik, csak egyszerűen
kimentek az utcára és nyomták. Ezt nem tartjuk elképzelhetőnek,
mert valószínűleg NY-ban vették fel. Nem vicc, az is lehetett volna,
hogy NY, csak nem ott veszik föl, Torontó is például egy kedvelt
"filmes NY". De ha ez tényleg NY, (és PJ Harvey-t ismerve, ez az,
akkor tudni lehet, hogy NY-ban engedély nélkül nem lehet forgatni.
Bár az is igaz, hogy a forgatás a kamera-állvány használatára vonatkozik,
ez a klip viszont szigorúan Steadicam-mel készült. Másrészt egy-egy
felvételt, különösen amiben egy sztár szerepel, nem igen szokás
a véletlenre bízni, szükséges a helyszín biztosítása, stb. Mindezekkel
együtt nagyon improvizatív az egész anyag. Kétszer belóg a stáb
egyik felismerhető tagja (arról ismerni fel, hogy megpróbál elbújni),
meg látjuk, ahogy PJ Harvey int a kamerának, hogy most akkor abba
az irányba mennek, meg minden. És az is látszik, hogy teljesen felpörgött
a hangulat. Egyszóval egy jól sikerült videó, a szokásos stúdiófelvételek,
és 3-4 nap forgatás helyett egyetlen nap alatt, külsőben. A zene
elsőre kicsit emlékeztet egy Hole számra, de ki lehet heverni.
|