Temetetlen
Múlt
What
Lies Beneath
2000
Ismét egy balsejtelmekkel
teli film került a mozikba, a Temetetlen múlt a legújabb olyan pszicho-thriller,
ami igényes és izgalmas kivitelezését nyújtja az emberek folyamatos
rémületben tartásának. A film a hitchcock-i hagyományokon alapul,
műfajilag a "suspence" kategóriába tartozik, ezek azok a filmek,
amelyek a feszültség folytonos
fenntartásával, illetve lassú fokozásával operálnak, és fontos szerepet
játszanak bennük az apró, baljóslatú jelek.
A Temetetlen
múlt Robert Zemeckis rendező munkája,
akinek a legsikeresebb filmje eddig a Forrest Gump volt, de neki
köszönhetjük a Vissza a Jövőbe trilógiát is, viszont kevésbé lehetünk
hálásak olyan filmjeiért, mint A Smaragd Románca, vagy a Jól áll
neki a Halál.
Viszont
ebben a filmben ismét jót alkotott, sikerült neki egy olyan hosszan
(129 percig) elnyújtott izgalmat a vászonra vinnie, ami a totális
idillből indul ki, viszont az első gyanús jelektől kezdve nem hagyja
nyugton a nézők fantáziáját, úgyhogy alig várjuk, hogy a film végén
kiderüljön, a mi nézői verziónk az igazi, és valóban az történt
a múltban a főhőssel, amit gondolunk.
Dr. Norman
Spencer (Harrison Ford)
egy ismert tudós, aki boldog és kiegyensúlyozott életet él szépséges
feleségével, Claire-rel
(Michelle Pfeiffer)
egy New England-i tóparti házban. A nő régebben tehetséges zenész
volt, de
feladta a jól induló karrierjét a házassága után, és inkább a gyereknevelésben
élte ki felesleges energiáit, ami most (a film jelenidejében) éppen
rosszul veszi ki magát, mivel lányuk, Caitlin felnőtt, és elhagyta
a szülői házat, úgyhogy Claire-nek pillanatnyilag kicsit kizökkent
az élete. A filmkészítők talán ezekre a kezdő képekre fordítottak
a legkevesebb energiát, mivel az a pár perc, amivel a szokásos helyzetbemutatás
telik, sajnos, kissé döcögősre sikerült. Mr. És Mrs. Spencer fekszenek
egy ágyon, és ritmusos csókok közepette vázolják a helyzetet, miszerint
most Claire kicsit magára fog maradni a lánya elutazása után. De
ez nem veti vissza sokáig a film menetét, mert Claire hamarosan
fura hangokat kezd el hallani a házában.
Apró jelek,
hangok, titokzatos neszek arra engednek
következtetni, hogy egyrészt valamilyen hívatlan vendég fészkelte
be magát Spencerékhez, másrészt mivel ezeket a furcsaságokat csak
a nő érzékeli, gyanús, hogy előbb-utóbb az idegeire fognak menni.
Claire egyszerre fél és kíváncsi, ráadásul úgy látja, hogy a szomszéd
házban erőszakos dolgok történnek, sőt, egy idő után meg van róla
győződve, hogy a szomszéd nőt eltette a férje láb alól. Claire egyre
többször lát egy halott nőt a házában, már nem mer belenézni a tükörbe
sem, mivel gyakran előfordul, hogy nem csak a saját arca néz vissza
rá. Ezektől a jelenetektől persze a nézők mindig megrémülnek, de
ettől függetlenül nem az ijesztgetés inkább a film sajátja, hanem
a sok baljós motívum felszínre hozása, ez az, amitől egy "suspence"
igazán működőképes tud lenni.
Micheille Pfeiffer nagyon jól játssza a szerepét,
jól tudja érzékeltetni a magára maradt feleség belső lelki vívódásit,
amelyekből a felszínen általában nem látszik semmi, és még Claire
sem szívesen tudatosítja magában, hogy az élete működik ugyan, de
korántsem boldog. Vannak olyan jelenetek, amikor Pfeiffer egy másik
nő képét mutatja, legalább ezekben a percekben kiléphet a színésznő
kicsit a szokásos szerepköréből, és érzékeltetheti, hogy nemcsak
egy megbízható és érzékeny szépséget (legtöbbször feleséget) tud
eljátszani. Harrison
Ford Dr. Spencerként hozza
a rendes formáját, persze nem olyan tökéletes, mint Dr. Richard
Kimble-ként volt a Szökevényben, de nem is olyan komótos, mint a
Zuhanás, vagy a Hat Nap, Hét Éjszaka c. filmekben volt, és ez ismét
csak azt jelenti, hogy Fordnál nem veszi ki túl jól magát, ha egy
kevésbé jó filmben kell játszania. Persze a Temetetlen Múlt-tal
kapcsolatban is biztosan lesznek nézői fenntartások, a legtöbben
talán úgy fogják érezni, hogy láttak már hasonló filmeket, viszont
meggyőződésünk, hogy ez egy kifejezetten jól sikerült alkotás a
maga kategóriájában, és nemcsak a két hatalmas nevű sztár viszi
el a filmet, hanem a történet, illetve a feszültségkeltő képi hatások
is sokat hozzátesznek a minőségéhez. A film meglehetősen nagy költségvetésből
készült, viszont a produkcióra szánt 100 millió dollár nem is tűnik
olyan soknak, ha megtudjuk, hogy Harrison Ford 20 millió, Micheille
Pfeiffer
pedig 10 és fél millió dollárért játszottak a filmben. Az USA-ban
tetszett a nézőknek a Temetetlen Múlt, kevesebb, mint egy hónap
alatt behozta az árát a film, és mostanára már több mint 50 millió
dollár hasznot könyvelhettek el az alkotók, csak az USA-beli jegyeladások
nyomán.
A forgatási
helyszín az egyik New England-i
nemzeti park volt, ahol ugyan található egy tó, ami a film történetéhez
elengedhetetlenül szükséges, ellenben hiányzott a partjáról egy
ház, ami a Spencer-házként szolgálhatott volna, úgyhogy Rick Carter
és Jim Teegarden látványtervezőknek fel kellett építeniük egy
vadonatúj, 325 négyzetméteres házat a parkban. Emellett el
kellett készíteniük egy műtermi változatot is a házról, amiben már
csúsztathatóak voltak a falak, mozdíthatóak a szobák, sőt, a fürdőszobának
öt különböző változatát építették meg benne. A tükrök használata
is problematikus volt a látványtervezők számára, mivel a filmbeli
tükrös jeleneteket úgy kellett megoldani, hogy csak Claire
(vagy a
szellemnő) arca látszódjon a tükörképben, a kamera nem - ehhez az
operatőr 1,2- 4,5 méteres darukat használt, és ezek végére erősítette
a kamerát. A
vizuális effektek felelőse Rob Legato
volt, aki a Titanic-beli munkájáért Oscar-díjat kapott annak idején.
Legato
ebben a filmben arra törekedett, hogy minél észrevétlenebbek legyenek
a vizuális effektek, mivel ez a film kevésbé a látványos képi megoldásokról
szól, mint inkább a történetet eredetien bemutató, a cselekmény
szövetébe ágyazott vizuális hatásokról.
Robert
Zemeckisnek és alkotótársainak sikerült
létrehozniuk egy olyan thrillert, ami bár nem lesz a műfaja legjobbja
(mivel ezt a díjat még mindig a Hatodik Érzék birtokolja), de ettől
függetlenül a történetnek sikerül felébreszteni, illetve sokáig,
majdnem a teljes filmidő alatt ébren tartani a nézők érdeklődését.
Elérte a film azt, hogy a nézőnek bizonyos jeleneteknél nyugtatgatnia
kell magát, hogy a főszereplő mégsem hallhat meg csak úgy, annyira
egyszerűen, ahogy ezt a történet sejtetni akarja, és emellett a
cselekmény fordulatai szabad teret engednek a közönség találgatási-nyomozási
aktivitásának (vajon mi történhetett mégis a múltban a Spencer-családban?),
amitől egy kicsit interaktív-hangulatú lesz a film, és ezzel együtt
szórakoztató.
-lido-
|