Luna Papa
Luna Papa 1999
A Luna Papa c. német,
üzbég, orosz, japán és francia kooprodukcióban készült film a "pihentető
filmek" kategóriájába tartozna, ha lenne ilyen kategória, mivel
a gyönyörű közép-ázsiai helyszinek képei nyugtatják a szemet, a
film különös, kicsit meseszerű cselekménye pedig jót tesz a léleknek.
Ritkán
fordul elő napjainkban,
hogy öt ország filmeseinek kellene összeállniuk egy film kedvéért,
a Luna Papa esetében ez nagyon jól működik, a színészek orosz, német
és tadzsik művészek, a stáb abszolut nemzetközi, az eredmény: egy
üzbég hangulatú film, igényes kivitelezésben. A film kezdőképei
alatt úgy érzi magát a néző, mintha egy igazán egzotikus és különös
tájra került volna, a helyszín olyan, mintha sivatag és sztyeppe
lenne együtt (tengerrel a háttérben), a színek visszafogottak és
szépek, a szereplők ruhái (üzbég-tadzsik összeállításban) pedig
csak fokozzák ezt a mesebeli hatást. Lehet, hogy leginkább azért
különleges ez a helyszín számunkra, mert ritkán látunk Közép-Ázsiában
játszódó filmeket, ettől függetlenül már azelőtt kellemes hatást
tesznek a film képei a nézőkre, mielőtt még bármi lényeges dolog
is történne a vásznon. Aztán a cselekmény is beindul, egy 17 éves,
örökmozgó lányt látunk a kietlenségben, a neve Mamlakat, és ő viseli
gondját az apjának, illetve szellemi fogyatékos bátyjának, Naszreggyinnek.
Mamlakat (Chulpan Khamatova, 25 éves tatár színésznő) közszeretetnek
örvend a falujában, a hagyományőrző közösség értékeli, hogy két
férfiről is gondoskodik egyszerre, ráadásul a lány a helyi kis táncos
csapatnak is a lelkes tagja. Mamlakat megszállottja a színháznak,
ő maga is színésznő szeretne lenni, bár (mi, nézők) nem nagyon látjuk
a lelki szemeink előtt, hogy egy ilyen kis eldugott faluból hogyan
kerülhetne ki egy leendő színésznő, őt mindenesetre nem zavarják
a beszűkült lehetőségei, Shakespeare-színésznő szeretne lenni, és
kész.
Naszreggyin
egy háborús sérülés miatt lett szellemileg sérült,
és Mamlakat az egyetlen, akivel tökéletesen megérti magát, a testvérek
erős érzelmi kötődése egymás iránt a film egyik legjobb vonalát
adja. Minden remekül működne, ha a lány nem lenne annyira oda mindenért,
ami a színházzal kapcsolatos, és egy álomszerű éjszakán nem ejtené
teherbe egy ismeretlen, aki Tom Cruise ismerősének vallja magát.
A filmet végig kommentálja egy hang, amire kis idő múlva ráismerünk:
Mamlakat leendő gyereke értelmezi a történteket a lány hasából.
Nem tudjuk biztosan, hogy a valóságban vagy egy mesében közlekednek-e
éppen hőseink, ezt a kettősséget a rendező (Khudojnazarov) fantasztikus
realizmusnak nevezi, és ennek legjellemzőbb eleme az, hogy amikor
már minden elrendeződni látszik Mamlakat sorsát illetően (sikerül
végül apát szerezni a gyermekének), akkor a levegőből lezuhan
egy bika, és tönkretesz mindent. A levegőből alászálló bika történetét
egy terhes lánytól hallotta a rendező, aki egyetlen túlélője volt
egy ilyen balesetnek, mikor az egyik helyi légitársaság gépéről
elszabadult egy bika, a Kaszpi-tengerbe zuhant, és pont eltalált
egy halászcsónakot, megölve ezzel a lány férjét, fivérét és apját.
A hihetetlennek
tetsző történet jól illeszkedett a készülő film hangulatához,
úgyhogy Khudojnazarov nem habozott berakni egy ilyen jelenetet a
filmjébe. A Luna Papában azok a jelenetek a legszórakoztatóbbak
és humorosak, amelyekben Mamlakat apja megpróbálja megtalálni azt
az állítólagos színészt, aki teherbe ejtette a lányát. A család
férfitagjai egy rendes hajtóvadászatot intéznek a környék elismert
színészei ellen, premierekre rontanak be, apajelölt színészeket
hurcolnak el az előadásról zsákokban, szóval bonyodalmakból bonyodalmakba
keverednek, és persze nem járnak sikerrel: a film szerint nem jó
erőltetni a dolgokat, inkább a véletlen találkozások járhatnak sikerrel.
Mamlakat a nagy zűrzavarban bekeveredik egy véradó kisbuszba, amivel
egy szimpatikus szerencsejátékos-orvos menekül egy gengszterbanda
elől, egymásba szeretnek, de aztán jön a repülő bika-motívum, és
megváltozik minden. A film vége felé, közvetlenül a bika becsapódása
után, a történet kezdi elveszíteni a biztos talajt a lába alól,
a meseszerűség próbálja elvenni az élét a szomorú eseménynek, a
kommentátor gyerekhang egyre többet beszél, és a film legvégén,
amikor Mamlakat egy repülő háztetőn hagyja el a faluját, már végképp
nem vagyunk biztosak benne, hogy valóban csak egy filmet láttunk-e,
vagy esetleg kettőt, egy fantasztikus és egy falusi vígjátékot egyben.
A Luna Papát Tadzsikisztán,
Üzbegisztán és Kirgízia határán forgatták,
4 és fél millió márkás költségvetésből. A forgatási helyszín káprázatos
képekkel szolgált a készülő film számára, viszont technikailag rengeteg
nehézséget állított a nemzetközi stáb elé. Az időjárás szélsőséges
volt, nyáron negyven fokos melegben, télen kemény fagyokban kellett
forgatni, az eszköz-ellátás akadozott a műszaki bázis és a forgatási
helyszín között, ráadásul akkoriban még egy etnikai válság is kitört
az ottlakók között, úgyhogy a Vörös Kereszt egy időre le is állítatta
a forgatást, és minden külföldi stábot evakuált a helyszínről. Végül
a producer Baumgartner meggyőzte a taskenti német konzult, hogy
a veszély ellenére is folytatniuk kell a munkát. A főszereplőnő,
Chulpan Khamatova, ezidőtájt dolgozott Veit Helmer "Tuvalu: Az Álomsziget"
c. filmjében is, úgyhogy miatta is le kellett néha állítani a
forgatást. Chulpan eddig leginkább szinpadi színésznőként volt ismert,
számos moszkvai színházban szerepelt, legutóbbi színházi ajánlatát
(Ophélia szerepét) épp a Luna Papa miatt mondta le. A rendező, Khudojnazarov
"kis Belmondo"-nak becézte a színésznőt a forgatás alatt, mivel
egyrészt több nyelven beszél, másrészt minden kaszkadőrt igénylő
feladatot maga akart megcsinálni. Chulpannak a Luna Papa a negyedik
filmje. Moritz Bleibtreu szerepeltetése Naszreggyinként először
Baumgartnernek jutott eszébe, de eleinte túl direktnek, művinek
tartotta őt szerződtetni a félnótás fivér szerepére. Aztán minél
inkább árnyalódott Naszreggyin figurája a rendező és a producerek
elképzeléseiben, úgy választódott ki Bleibtreu az egyetlen lehetséges
főszereplőként, akit, amikor megjelent a forgatáson, a legtöbben
tadzsik színésznek hittek. A 29 éves német fiú a "Lé Meg a Lola"
c. film Mannijaként vált leginkább ismertté az európai nézők előtt.
A Luna Papa az alkotók
reményei szerint folytatódni fog,
ez a film egy tervezett trilógiának az első része csupán. A következő
rész is abban a közép-ázsiai faluban indul, ahol a Luna Papa játszódik,
de a terv szerint a harmadik rész már átköltözik Nyugat-Európába.
Mindegyiket a Luna Papa rendezője, Khudojnazarov fogja rendezni.
Akárhol is zajlik tovább Mamlakat és Naszreggyin története, valószínűleg
hasonlóan meseszerű és szokatlan világot fogunk látni a következő
részekben, mint a Luna Papában, remélhetően ugyanolyan jól sikerült
formában.
-monica-
|