|
|
Bölcsek Kövére
Nutty Professor 2 - A Klamp Család 2000
Az Eddie Murphy
rajongók
most egy nagyadag Eddie Murphy-t kaphatnak cserébe a jegy áráért. Nemcsak
Klamp Professzor nagyadag, hanem a filmben szereplő összes Murphy száma
is, nem kevesebb, mint 8 szerepet alakított egymaga, ami nyilván valamiféle
rekord akar lenni, plusz költségkímélő eljárás.
Az, hogy egy
ember több szerepet játszik egy filmben csak akkor válik érdekessé, ha
több különböző szerep megformálásáról van szó, de persze ekkor sem a "darabszám"
a döntő, mert a színészet nem ennyire egyszerű mutatványosdi. Az Apád
Anyád Idejöjjön (The Parent Trap) feldolgozásban Lindsay Lohan két kislányt
alakított egyszerre, egy egész ikerpárost. Ebben volt is poén, mert sikerült
elhitetni a nézőkkel, hogy nagyon-nagyon hasonlítanak egymásra, miközben
ugyanaz a lány volt mindkettő, ami azt jelenti, hogy ugyanazzal az arccal
is két különböző személyt tudott létrehozni a kis színésznő. Amúgy, például
Eddie Murphy esetében, a több szerep egy filmen belül nem teher, mindössze
arról van szó, hogy időigényesebb a forgatás, hiszen egy-egy jelenetet,
amiben sok darab Murphy szerepel, többször kell felvenni. Ebben a filmben
a több szerep sokkal inkább arra jó, hogy idős nagymamák karakterei iszonyat
undorítóan tudjanak viselkedni, amire egy idős színésznő nem valószínű,
hogy hajlandó lenne, sőt, mérget vehetünk. Így a Murphy bábszínház egyszerűen
kihagyhatja a kínos szerepekre választott színészekkel való bajlódást,
plusz, Murphy nyilván sokkal több pénzt kap a végén.
Természetesen
nem ez a fő baj a Bölcsek Kövérével, és nem is az, hogy nem nézhető, hiszen
nulla darab jó tulajdonsága mellett még nézhető is, csak az a kérdés,
hogy összesen hány darab egészséges agysejtje marad az embernek a film
végére.
A probléma a filmmel ott kezdődik, ahol megvizsgáljuk,
hogy mit tesz le nekünk az asztalra. Úgy értjük, mi a sztori. Egy másodperc
alatt át lehet látni, hogy egy "klasszikus" dögunalom Disney történetről
van szó, amit egyszerűen undorítóságokkal (fenék és wc "humorral") színeztek
ki. Van egy professzor, aki szerelmes a kollégájába. A Kolléga is szereti
őt. Össze kellene már házasodniuk. Jö egy kis bonyodalom: a professzorban
van egy hibás gén, amitől kiszámíthatatlan (vagy nagyon is kiszámítható)
lesz a viselkedése- egyszerűen átmegy atom-bunkóba. Erre azt találja ki,
hogy kioperálja magából a nemkívánatos gént. De ez bonyodalmakkal jár,
és a végére jó lenne visszacsinálni, ha van rá mód.
Láthatóan nem
erőltette meg magát
senki egy ilyen történet kidolgozásán, sőt, valójában pont az ilyen történetek
miatt szokták Európában utálni "Hollywood-ot", mondván, hogy bármelyik
francia film, az is, aminek a végén mindenki elpusztul, kevésbé unalmas,
mint egy ilyen történet. Hát igen, ez van, de mégis ebben van a pénz.
Az emberek, akik nem is sejtik magukról, hogy Murphy rajongók, iszonyatos
nagy tömegekben váltanak jegyet egy ilyen show-ra, amiben a hagyományos
dögunalom jelenetek zaftosan undorító formában vannak előadva.
|
|
A szó, hogy undorító,
eredetileg az jelenti, hogy taszító, de napjainkban leginkább vonzó hatást
fejtenek ki az undorító dolgok. Lásd Rém Rendes Család, Howard Stern,
Fábri Show-der. Lehet, hogy az emberek azért nézik ezeket, mert szeretnek
"a hátuk mögé nézni", látni azt, amit a többi ember néz, nehogy meglepetés
érje őket. Lehet, hogy az undorító dolgok hipnotizálják és lebénítják
az ártatlan nézőt, mint a kígyók látványa a kísérleti patkányokat. De
az is lehet, hogy egy a történelem kezdete óta zajló proletár-forradalomnak,
a demokratizálódásnak a gyümölcsével van dolgunk. Ledőlnek a régi tisztelni
való dolgok, és az emberek nagy tömegben örülnek, hogy "anyuci vagy apuci"
nincs otthon, és kedvükre tehetik, amit addig nem tehettek. Napjainkban
a hangulat és a viselkedés lényege az, hogy mindenki megdolgozott a pénzéért,
és cserébe jogában áll úgy szórakozni, ahogy akar. Lehet, hogy ha 15 éve
valaki hallotta volna, hogy Woody Allen azt mondja a tévében, hogy szereti
Tarkovszkíjt, ennek hatására elment volna egy tékába vagy moziba, hogy
megnézzen egy tarkovszkíjt. Vagyis valaki tisztelte volna Woody Allen-t,
és tisztelte volna azt is, amit Woody Allen tisztelt. Ma már mindenki
a saját szerencséjének a kovácsa. Woody Allen úgy keres pénzt, más pedig
másképp, és amikor beül valaki egy moziba, úgy fizet, mint a közértben,
30 deka sajtért, és senkit nem érdekel Woody Allen, mint háttér, hogy
a példánál maradjunk.
Mindez végeredményként azt adja ki, hogy
miközben bárki egyetért abban, hogy nem nagy dobás, vagy unalmas, vagy
erőltetett, vagy gagyi, vagy béna egy-egy ilyen jellegű film, mint most
a Bölcsek Kövére, ugyanezek az emberek szép számmal váltanak jegyet "ezekre".
Vajon miért van ez?
Egyszerűen azért,
mert az emberek zöme nem tudja, hogy mi a jó neki, vagy esetleg tudja,
de a filmek vagy a filmek hatás-mechanizmusa terén tájékozatlan. Na mindegy,
úgy is egyre több ilyen gagyi film lesz, hiszen a most tájékozatlan szülők
három autóval és négy gyerekkel beülnek egy családi mozi délutánra, és
a gyerekek akik most olyanokon nevetnek, hogy egy dékánt banálisan megerőszakolt
egy óriás hörcsög, meg, hogy a nagymaminak a mellei a fölig lelógnak,
biztosan elviszik majd az ő gyerekeiket (3-4 év múlva) az akkori Bölcsek
Kövérére.
A korhatárok Magyarországon eléggé nem játszanak szerepet. A moziműsorokban
csak egy-két, vagy három csillag jelzi, hogy a film 14, 16 vagy 18 éven
felülieknek szól, persze ez nem derül ki, csak annyit látni, hogy a film
hány csillagos. Ráadásul a szülők és a tévécsatornáknak betelefonálgató
erénycsőszök folyton csak az erőszakra koncentrálnak, így a vígjátékok
simán surrannak keresztül a szűrésen, és kedvükre fejthetik ki hatásukat
a védtelen generációkra.
A
Bölcsek Kövére ugyanakkor egy ártatlan film, nem akar semmi rosszat, csak
bevételt. Megnézed, és el is felejtheted. Ahogy megkapta, amit akart,
le is száll rólad, és mehetsz isten hírével. Csak legalább ilyenkor gondolj
bele egy pillanatra, hogy te mit kaptál .. és akkor legalább papíron lesz
esélyed a túlélésre.
-in-
|