Cool
Túra
Road Trip
2000 + fenék-súly
A film magyar címe
kivételesen jól sikerült, most, hogy a Pop, Csajok, Satöbbi még
ki sem hűlt, valami kultikus tini-filmre számítanánk, amiben egy
túra, vagy utazás révén megmutatnánk nekünk, hogy mi a kultúra,
sok zenével, szerelemmel és humorral.
A
helyzet azonban korántsem ennyire kedvező, adva van egy fura
vészhelyzet, amit úgy lehet megoldani, hogy egy csapat srác a hétvégén
leautózik a texasi Austin-ba, amihez elkötnek még egy iskolabuszt
is, és amely túra gyakorlatilag a film fő cselekménye is egyben,
és mindez elvileg "cool".
Tényleg nehéz megemészteni a film elején a "Road
Trip"
feliratot, mert már ez tükrözi, hogy inkább tini-idétlenkedést,
mint cool-túrát kaptunk ki magunknak. Aztán jön a második hidegzuhany,
mert ahelyett, hogy valami izgis helyen találnánk magunkat, egy
eldugott Ithaka-i egyetemen eszmélünk fel, ahol egy lelassult, szakállas
csávó
kalauzolja körbe a leendő elsősöket. Nem pont az, amire számítottunk,
mert hiszen vártuk a folyosói szekrény-nyitogatásokat, a zenéket,
a cabriókkal leparkoló fiatalokat, meg valami csajt, aki új az isiben,
meg a többi. Ehhez képest teljesen ingerszegény környezetet kapunk
ki, és amikor a látogatók kezdenek beszólni a helyre, a szakálas
fej, (aki saját bevallása szerint már a nyolcadik évét tapossa ott),
hirtelen fellebbenti a fátylat, hogy ez az isi azért különleges,
mert itt játszódott le a filmben szereplő fiatal párnak a története,
mint minden idők legizgisebb szerelmi románca.
Na jó,
hát legyen, mondja a néző, és bár ne mondta volna, mert máris az
evolúciónak ellentmondó helyzetet ismertetnek velünk. A
srác és a csaj már gyerekkoruktól együtt járnak, sülve és
főve is, és egész gimi alatt is ez volt, és most is ezt akarják
folytatni, csakhogy köztük van egy-két államnyi távolság, mivel
a lány a texasi Austin-ba jár, amíg a fiú valahol az észak-keleti
parton. A legutóbbi, egészen jól sikerült tini-filmből, a Pasik
és Csajok-ból már megtanultuk, hogy mi a sorsuk a nagy fogadalmaknak,
hogy ész nélkül hűségesek maradnak egymáshoz az egyetem alatt, (akkor
is, ha nem ugyanabba a városba járnak, és leginkább csak telefonszexre
szorítkozhatnak), így egészen meg voltunk lepődve, amikor a huszadik
percben kiderült, hogy ebben a filmben mégiscsak egy ilyen szakításra
ítélt kapcsolat restaurálása a cél, és hogy erre fel szervezik a
túrát, szóval nem lettünk vidámabbak.
Pedig
már minden adva volt, volt
egy party, ahol egy tök jó csaj direkt felszedte
a srácot, aki persze alig akart elmenni, hogy a hűségességét ápolgathassa
egyedül a koleszban. Ezek után a lány hirtelen javasolja, hogy vegyék
videóra az aktust .. hoppá! Mi lehet a célja egy ilyen kifordított
akciónak? Hiszen egy lány biztos nem akarja, hogy egy srác kamerája
videóra vegye, hacsak nem a film történetének további előrehaladása
érdekében, a forgatókönyvíró agya szerint. Szóval miért kellett
ez a kazi? Talán azért, mert előző nap a srác a nagy sietség közepette
odaszólt a haverjának, hogy "hé, itt van egy
kazi, a barátnőmnek csináltam, add már föl a postán légyszi, köszi
..", és így, hogy most már két kazi is van, "spontán" kis
bonyodalmat lehet kerekíteni belőle, például úgy, hogy ezt a szexes
kazit küldi el a szobatárs véletlenségből .. Hát igen, lényegében
ez a szitu, és ideje útra kelni, hogy mielőtt hétfőn a lány visszaér
az isibe, a srác visszaszerezhesse a szexes felvételt.
Maga a
túra
(is) egy igencsak bénán összepakolt valami, a (szerintünk kivételesen
tehetségtelen)
forgatókönyvírók, melyek közül az egyik személyében a rendezőt is
tisztelhetjük (ha van kedvünk) valahonnan emlékezhettek arra, hogy
ha fiatalok elutaznak együtt valahova, akkor az út során mindenféle
változásokon mennek keresztül, így a következő két változást sikerült
belecsempészniük a döcögős sztoriba. Magukkal visznek egy nagyon
béna srácot, aki elvileg jól el van eresztve anyagilag meg autóilag,
és ez a srác az út során lefekszik egy nagyon-nagyon kövér
fekete csajjal, és úgy megváltozik, hogy a végén még a saját félve-félt
apjának is visszabeszél, és "kiáll az igaza mellett". Hú, a mindenit!
A másik nagy változás az, hogy hazafelé a srácnak meg kell tanulnia
egy vizsgaanyagot, és az egyik fiú, aki nagyon okos, útközben felkészíti,
de persze úgy, ahogy a béna amerikai filmekben szokás, hogy a baseballhoz
hasonlítanak mindent, jelen esetben a filozófiát. A film, a színvonalának
megfelelő módon, szinkronizálva került a mozikba, sőt, mi több,
a Platon nevű filozófus nevét úgy ejtik ki, ahogy le van írva, és
nem úgy, hogy
"plátón",
vagyis ahogy kellett volna. További színvonalbeli jellemző, hogy
amikor a lefekvős lányt bemutatja nekünk a film, a párbeszéd a következőképpen
zajlik: "mi a helyzet?" "Nem sok"- mondja a lány, és, amikor még
egyszer találkoznak a sráccal, (hogy bemutassák, hogy egész sokat
dumáltak, mielőtt lefeküdtek volna) a párbeszéd megint ugyanígy
kezdődik.
Egészen
rossz film, mégis nagyon sikeres, 15
millióból készült, és májustól október végéig majdnem 70 millió
bevételt csinált. Vajon mi lehet a titka? Nem nagy dobás, egy un.
trailer-filmmel van dolgunk, ami azt jelenti, hogy a sok-sok, önmagában
uncsi jelenetből egy "színes és fiatalos" keveréket tudtak létrehozni,
(naná, hiszen az egészet a trailer kedvéért csinálták), és ezt könnyen
beveszi az optimista közönség, hiszen úgy tűnik, "jé, még egy amerikai
pite, tök jó", csak hát sajnos nem az.
Fenék-súly
-a "disgust war"
Egy
dologban azonban tényleg teljesít ez a film, és az a szinte "kötelező"
gusztustalanságok terepe.
A
vígjátékok fejlődése során egyszercsak felmerült az igény a gusztustalanságokra,
amelyek legnépszerűbb formájukat végül a fenékkel
kapcsolatos geg-ekben vették fel. Wc-hangok (mármint hangok
odabent), amiben a Dumb és Dumber szinte úttörő volt, csak úgy,
mint a fenék elé helyezett öngyújtós "geg" terén. Az Amerikai
Pitében is voltak súlyos wc-hangok, plusz maga a pite-geg, amiben
az az érdekes, hogy az egész fim a gusztustalanság-geg-jéről kapta
a címét. Barátunk, Austin
Powers sem bánt fukaron ilyen téren, ott volt a dagadék karakter,
akivel a szépséges Heather Graham lefeküdt, valamint a film trailerében
is szerepelt fenékbe teniszütő-beütés-geg is, amely persze nem az
egyetlen "fenekes" dobása volt a filmnek. A fenék-motívum
annyira megvetette a lábát a szórakoztató-iparban,
hogy az e téren jeleskedni vágyú fiatalabb Wayans-srácok egyike
az idei MTV Video Music Awards-on "spontán" letolta a nadrágját;
elmondható tehát, hogy nagy a fenék-őrület a show-bizniszben.
Akár csak verbális formában is, mert ha egy
férfi karakterrel valami nagyon férfiasat akarnak mondatni, bizony
szájába adják az "ass"-t. Szinte majdnem
ugyanilyen népszerű a férfi maszturbáció, amely aranykorát szintén
egy Farelli Bros. filmben élhette meg, a Keresd
a Nőt!-ben, ahol a végtermék zselét Cameron Diaz a hajára kente.
Azóta a Boldogságtól
Ordítani is megpróbált hozzátenni a műfajhoz, és a film legdöntőbb
pillanatát épen egy kisfiú maszturbációjának csúcspontjára időzítette,
na meg konkrétan az ondó látványára. (Nagyszerű!)
A legutóbbi tini vígjátékban ( Pasik
és Csajok), ami túlságosan is
normálisra sikeredett, be kellett rakniuk egy poént a film trailerébe,
hogy a kor szellemének megfelelően vonzó hatást tehessen a leendő
nézőkre. Ez a poén (geg) tulajdonképpen leleplezi, hogy egyfajta
"disgust war" (gusztustalanság harc) folyik Hollywodban, mivel olyat
vetett be láthatóan, amit korábban még nem lehetett látni, szupermodellek
"pukiztak" (ahogy a filmben mondták), mindezt együtt, egy próbafülkében
Jason Biggs-szel, az Amerikai Pite sztárjával, de az igazi poén
az, hogy ez a jelenet a film vége után került csak be a filmbe,
és semmi köze nem is volt semmihez, nemhogy a filmhez. Vagyis, csak
azért kellett betenniük, mert a trailer-ben használták, és bizonyos
fogyasztóvédelmi jogszabályok megkövetelik, hogy egy-egy termék
reklámja ne vezesse félre a fogyasztót, vagyis, ami a reklámban
szerepel, az szerepeljen a filmben is. Tehát ez az egész geg nyilvánvalóan
csak a trailer hatékonysága miatt jött létre, és a film vége után
szolidan odacsempészték.
Fel is merül a kérdés, hogy vajon mitől ennyire kelendő a
fenekes-gegek összes kategóriája a filmpiacon? Talán mert
az emberek szeretnének naturalistább ábrázolásmódokat a szokványosnál?
Nem valószínű, hiszen ezeknek a geg-eknek közük nincs a realitáshoz,
ha csak nem egy idióta kamasz agyműködéséhez. Esetleg az lehet az
ok, hogy az embereknek hirtelen igényük támadt a kamaszos poénokhoz?
Ez sem valószínű, mert akkor az összes poén kamaszos lenne, (de
nem az). A megoldás úgy tűnik, az lehet, hogy a filmnézők szeretik
kényelmetlen helyzetekben látni a színészeket. Szeretik érezni,
hogy a színész a film elvállalása előtt egy egész estét izzadt és
telefonálgatott, hogy most el merje-e vállalni vagy sem. Mert talán
úgy vannak az emberek, hogy a színészek dolgozzanak csak meg a pénzükért,
mármint azok az emberek, akik eddig nem vették észre, hogy a színészek
valójában hogyan dolgoznak.
A másik
lehetséges motívum a fenék-mánia körül
az lehet, hogy amikor az emberek zavarban vannak, nevetnek. És ha
egy filmet végignevet a közönség, akkor már senki nem meri majd
azt mondani,
hogy "nekem nem tetszettek a fenekes poénok",
mert akkor egyből megtalálja őt egy helyi fenekes poén, például
hogy "miért, mi a bajod a fenékkel?".
És mindez így megy tovább láncreakció-szerűen, és ahogyan a tini-horroroknál
el kell viselni a vért, a "valóságról szóló" filmekben a heroin-fecskendőket,
a thrillerekben a nők brutális meggyilkolását, a tévében a reklámokat,
úgy a vígjátékokban a feneket kell csatolt termékként "lenyelnünk".
Lényeg a lényeg, a Cool
Túra
is megpróbál kitenni magáért a "disgust" mezején, láthatunk gagyi
erőlködést, melynek célja a megfelelő gusztustalanság elérése. A
szakállas történetmondó például bekap egy egeret és úgy beszél,
hogy a szájából kilóg. (Korábban hasonlót a Két Lotti remek újrafeldolgozásában
(Apád, Anyád Idejöjjön!) láthattunk, ahol tényleg egy kamaszos humorként
a nem kedvelt nőszemély szájába besétált egy gyík, de az digitális
trükk volt és műanyag gyík.) Itt az egér valódi. (Pompás!) Persze
nem elég csak "disgust" geg-et lenyomni, kell konkrétan fenekes
dolog is. Nos, lássuk, a filmben mit sikerült összedobniuk tanult
kollégáinknak: az egyik srác felfedezi, hogy a legnagyobb gyönyört
az adja neki, ha egy nő gumikesztyűben mélyen belenyúl a fenekébe,
és persze a film végén a főpoén az, hogy bemutatják, kiből mi lett
a kaland hatására, és ezt a srácot mutatják utoljára. (Egyszerűen
briliáns!)
Totál ki vagyunk akadva, hiszen, oké, simán elviseljük, ami szükséges
(marketing szempontjából) ahhoz, hogy egy jó vígjátékot végignézhessünk,
de ha csak ezeket a "disgust", "maszturb"
és fenék-gegeket kapjuk egy unalmas
és széteső löttyöt képviselő filmszerűségtől, akkor az gáz. Persze
látunk még aggastyánt
pizsamásan, erekció állapotában, de filmet azt nem. És hogy az öröm
még nagyobb legyen, az egyik hazai újságban (Figyelő)
a következőt olvashattuk a filmről: "az utóbbi
idők legeurópaibb amerikai filmje abszolút elérzékenyülés-mentes
nosztalgiát és eredeti humort kínál minden korosztálynak".
Ehhez is csak gratulálni tudunk, hogy egy újság (akár ingyen, akár
nem) átveri a saját olvasóit.
Egy régi fe Lugossy László-film jut az ember eszébe (mármint nem
a filmről, hanem a helyzetről), amiben egy az AIDS-nél is veszélyesebb
vírus szedi az áldozatait, amelynek a tünetei között egyetlen dolog
szerepel: az emberek fokozatos elhülyülése.
-zé-
|