Cool Túra Road Trip 2000
+ fenék-súly

A film magyar címe kivételesen jól sikerült, most, hogy a Pop, Csajok, Satöbbi még ki sem hűlt, valami kultikus tini-filmre számítanánk, amiben egy túra, vagy utazás révén megmutatnánk nekünk, hogy mi a kultúra, sok zenével, szerelemmel és humorral.
a szakállas narrátor gitározik ..A helyzet azonban korántsem ennyire kedvező, adva van egy fura vészhelyzet, amit úgy lehet megoldani, hogy egy csapat srác a hétvégén leautózik a texasi Austin-ba, amihez elkötnek még egy iskolabuszt is, és amely túra gyakorlatilag a film fő cselekménye is egyben, és mindez elvileg "cool".
Tényleg nehéz megemészteni a film elején a
"Road Trip" feliratot, mert már ez tükrözi, hogy inkább tini-idétlenkedést, mint cool-túrát kaptunk ki magunknak. Aztán jön a második hidegzuhany, mert ahelyett, hogy valami izgis helyen találnánk magunkat, egy eldugott Ithaka-i egyetemen eszmélünk fel, ahol egy lelassult, szakállas csávó kalauzolja körbe a leendő elsősöket. Nem pont az, amire számítottunk, mert hiszen vártuk a folyosói szekrény-nyitogatásokat, a zenéket, a cabriókkal leparkoló fiatalokat, meg valami csajt, aki új az isiben, meg a többi. Ehhez képest teljesen ingerszegény környezetet kapunk ki, és amikor a látogatók kezdenek beszólni a helyre, a szakálas fej, (aki saját bevallása szerint már a nyolcadik évét tapossa ott), hirtelen fellebbenti a fátylat, hogy ez az isi azért különleges, mert itt játszódott le a filmben szereplő fiatal párnak a története, mint minden idők legizgisebb szerelmi románca.

Na jó, hát legyen, mondja a néző, és bár ne mondta volna, mert máris az evolúciónak ellentmondó helyzetet ismertetnek velünk. A srác és a csaj már gyerekkoruktól együtt járnak, sülve és főve is, és egész gimi alatt is ez volt, és most is ezt akarják folytatni, csakhogy köztük van egy-két államnyi távolság, mivel a lány a texasi Austin-ba jár, amíg a fiú valahol az észak-keleti parton. A legutóbbi, egészen jól sikerült tini-filmből, a Pasik és Csajok-ból már megtanultuk, hogy mi a sorsuk a nagy fogadalmaknak, hogy ész nélkül hűségesek maradnak egymáshoz az egyetem alatt, (akkor is, ha nem ugyanabba a városba járnak, és leginkább csak telefonszexre szorítkozhatnak), így egészen meg voltunk lepődve, amikor a huszadik percben kiderült, hogy ebben a filmben mégiscsak egy ilyen szakításra ítélt kapcsolat restaurálása a cél, és hogy erre fel szervezik a túrát, szóval nem lettünk vidámabbak.

a jó csaj és a srác ..Pedig már minden adva volt, volt egy party, ahol egy tök jó csaj direkt felszedte a srácot, aki persze alig akart elmenni, hogy a hűségességét ápolgathassa egyedül a koleszban. Ezek után a lány hirtelen javasolja, hogy vegyék videóra az aktust .. hoppá! Mi lehet a célja egy ilyen kifordított akciónak? Hiszen egy lány biztos nem akarja, hogy egy srác kamerája videóra vegye, hacsak nem a film történetének további előrehaladása érdekében, a forgatókönyvíró agya szerint. Szóval miért kellett ez a kazi? Talán azért, mert előző nap a srác a nagy sietség közepette odaszólt a haverjának, hogy "hé, itt van egy kazi, a barátnőmnek csináltam, add már föl a postán légyszi, köszi ..", és így, hogy most már két kazi is van, "spontán" kis bonyodalmat lehet kerekíteni belőle, például úgy, hogy ezt a szexes kazit küldi el a szobatárs véletlenségből .. Hát igen, lényegében ez a szitu, és ideje útra kelni, hogy mielőtt hétfőn a lány visszaér az isibe, a srác visszaszerezhesse a szexes felvételt.

Maga a túra (is) egy igencsak bénán összepakolt valami, a (szerintünk kivételesen tehetségtelen)a nagy szerelem-csaj és a srác .. forgatókönyvírók, melyek közül az egyik személyében a rendezőt is tisztelhetjük (ha van kedvünk) valahonnan emlékezhettek arra, hogy ha fiatalok elutaznak együtt valahova, akkor az út során mindenféle változásokon mennek keresztül, így a következő két változást sikerült belecsempészniük a döcögős sztoriba. Magukkal visznek egy nagyon béna srácot, aki elvileg jól el van eresztve anyagilag meg autóilag, és ez a srác az út során lefekszik egy nagyon-nagyon kövér fekete csajjal, és úgy megváltozik, hogy a végén még a saját félve-félt apjának is visszabeszél, és "kiáll az igaza mellett". Hú, a mindenit! A másik nagy változás az, hogy hazafelé a srácnak meg kell tanulnia egy vizsgaanyagot, és az egyik fiú, aki nagyon okos, útközben felkészíti, de persze úgy, ahogy a béna amerikai filmekben szokás, hogy a baseballhoz hasonlítanak mindent, jelen esetben a filozófiát. A film, a színvonalának megfelelő módon, szinkronizálva került a mozikba, sőt, mi több, a Platon nevű filozófus nevét úgy ejtik ki, ahogy le van írva, és nem úgy, hogy "plátón", vagyis ahogy kellett volna. További színvonalbeli jellemző, hogy amikor a lefekvős lányt bemutatja nekünk a film, a párbeszéd a következőképpen zajlik: "mi a helyzet?" "Nem sok"- mondja a lány, és, amikor még egyszer találkoznak a sráccal, (hogy bemutassák, hogy egész sokat dumáltak, mielőtt lefeküdtek volna) a párbeszéd megint ugyanígy kezdődik.

Egészen rossz film, mégis nagyon sikeres, 15 millióból készült, és májustól október végéig majdnem 70 millió bevételt csinált. Vajon mi lehet a titka? Nem nagy dobás, egy un. trailer-filmmel van dolgunk, ami azt jelenti, hogy a sok-sok, önmagában uncsi jelenetből egy "színes és fiatalos" keveréket tudtak létrehozni, (naná, hiszen az egészet a trailer kedvéért csinálták), és ezt könnyen beveszi az optimista közönség, hiszen úgy tűnik, "jé, még egy amerikai pite, tök jó", csak hát sajnos nem az.

Fenék-súly -a "disgust war"
Egy dologban azonban tényleg teljesít ez a film, és az a szinte "kötelező" gusztustalanságok terepe. a fiú-csapat, (akik túráznak)A vígjátékok fejlődése során egyszercsak felmerült az igény a gusztustalanságokra, amelyek legnépszerűbb formájukat végül a fenékkel kapcsolatos geg-ekben vették fel. Wc-hangok (mármint hangok odabent), amiben a Dumb és Dumber szinte úttörő volt, csak úgy, mint a fenék elé helyezett öngyújtós "geg" terén. Az Amerikai Pitében is voltak súlyos wc-hangok, plusz maga a pite-geg, amiben az az érdekes, hogy az egész fim a gusztustalanság-geg-jéről kapta a címét. Barátunk, Austin Powers sem bánt fukaron ilyen téren, ott volt a dagadék karakter, akivel a szépséges Heather Graham lefeküdt, valamint a film trailerében is szerepelt fenékbe teniszütő-beütés-geg is, amely persze nem az egyetlen "fenekes" dobása volt a filmnek. A fenék-motívum annyira megvetette a lábát a szórakoztató-iparban, hogy az e téren jeleskedni vágyú fiatalabb Wayans-srácok egyike az idei MTV Video Music Awards-on "spontán" letolta a nadrágját; elmondható tehát, hogy nagy a fenék-őrület a show-bizniszben.
Akár csak verbális formában is, mert ha egy férfi karakterrel valami nagyon férfiasat akarnak mondatni, bizony szájába adják az "ass"-t. Szinte majdnem ugyanilyen népszerű a férfi maszturbáció, amely aranykorát szintén egy Farelli Bros. filmben élhette meg, a Keresd a Nőt!-ben, ahol a végtermék zselét Cameron Diaz a hajára kente. Azóta a Boldogságtól Ordítani is megpróbált hozzátenni a műfajhoz, és a film legdöntőbb pillanatát épen egy kisfiú maszturbációjának csúcspontjára időzítette, na meg konkrétan az ondó látványára. (Nagyszerű!)
A legutóbbi tini vígjátékban ( Pasik és Csajok), ami túlságosan is normálisra sikeredett, be kellett rakniuk egy poént a film trailerébe, hogy a kor szellemének megfelelően vonzó hatást tehessen a leendő nézőkre. Ez a poén (geg) tulajdonképpen leleplezi, hogy egyfajta "disgust war" (gusztustalanság harc) folyik Hollywodban, mivel olyat vetett be láthatóan, amit korábban még nem lehetett látni, szupermodellek "pukiztak" (ahogy a filmben mondták), mindezt együtt, egy próbafülkében Jason Biggs-szel, az Amerikai Pite sztárjával, de az igazi poén az, hogy ez a jelenet a film vége után került csak be a filmbe, és semmi köze nem is volt semmihez, nemhogy a filmhez. Vagyis, csak azért kellett betenniük, mert a trailer-ben használták, és bizonyos fogyasztóvédelmi jogszabályok megkövetelik, hogy egy-egy termék reklámja ne vezesse félre a fogyasztót, vagyis, ami a reklámban szerepel, az szerepeljen a filmben is. Tehát ez az egész geg nyilvánvalóan csak a trailer hatékonysága miatt jött létre, és a film vége után szolidan odacsempészték.
Fel is merül a kérdés, hogy vajon mitől ennyire kelendő a fenekes-gegek összes kategóriája a filmpiacon? Talán mert az emberek szeretnének naturalistább ábrázolásmódokat a szokványosnál? Nem valószínű, hiszen ezeknek a geg-eknek közük nincs a realitáshoz, ha csak nem egy idióta kamasz agyműködéséhez. Esetleg az lehet az ok, hogy az embereknek hirtelen igényük támadt a kamaszos poénokhoz? Ez sem valószínű, mert akkor az összes poén kamaszos lenne, (de nem az). A megoldás úgy tűnik, az lehet, hogy a filmnézők szeretik kényelmetlen helyzetekben látni a színészeket. Szeretik érezni, hogy a színész a film elvállalása előtt egy egész estét izzadt és telefonálgatott, hogy most el merje-e vállalni vagy sem. Mert talán úgy vannak az emberek, hogy a színészek dolgozzanak csak meg a pénzükért, mármint azok az emberek, akik eddig nem vették észre, hogy a színészek valójában hogyan dolgoznak.

A másik lehetséges motívum a fenék-mánia körül az lehet, hogy amikor az emberek zavarban vannak, nevetnek. És ha egy filmet végignevet a közönség, akkor már senki nem meri majd azt mondani,a béna-srác és a dagi fekete lány .. hogy "nekem nem tetszettek a fenekes poénok", mert akkor egyből megtalálja őt egy helyi fenekes poén, például hogy "miért, mi a bajod a fenékkel?". És mindez így megy tovább láncreakció-szerűen, és ahogyan a tini-horroroknál el kell viselni a vért, a "valóságról szóló" filmekben a heroin-fecskendőket, a thrillerekben a nők brutális meggyilkolását, a tévében a reklámokat, úgy a vígjátékokban a feneket kell csatolt termékként "lenyelnünk".
Lényeg a lényeg, a
Cool Túra is megpróbál kitenni magáért a "disgust" mezején, láthatunk gagyi erőlködést, melynek célja a megfelelő gusztustalanság elérése. A szakállas történetmondó például bekap egy egeret és úgy beszél, hogy a szájából kilóg. (Korábban hasonlót a Két Lotti remek újrafeldolgozásában (Apád, Anyád Idejöjjön!) láthattunk, ahol tényleg egy kamaszos humorként a nem kedvelt nőszemély szájába besétált egy gyík, de az digitális trükk volt és műanyag gyík.) Itt az egér valódi. (Pompás!) Persze nem elég csak "disgust" geg-et lenyomni, kell konkrétan fenekes dolog is. Nos, lássuk, a filmben mit sikerült összedobniuk tanult kollégáinknak: az egyik srác felfedezi, hogy a legnagyobb gyönyört az adja neki, ha egy nő gumikesztyűben mélyen belenyúl a fenekébe, és persze a film végén a főpoén az, hogy bemutatják, kiből mi lett a kaland hatására, és ezt a srácot mutatják utoljára. (Egyszerűen briliáns!)
Totál ki vagyunk akadva, hiszen, oké, simán elviseljük, ami szükséges (marketing szempontjából) ahhoz, hogy egy jó vígjátékot végignézhessünk, de ha csak ezeket a "disgust", "maszturb" és fenék-gegeket kapjuk egy unalmas és széteső löttyöt képviselő filmszerűségtől, akkor az gáz. Persze látunk még
aggastyánt pizsamásan, erekció állapotában, de filmet azt nem. És hogy az öröm még nagyobb legyen, az egyik hazai újságban (Figyelő) a következőt olvashattuk a filmről: "az utóbbi idők legeurópaibb amerikai filmje abszolút elérzékenyülés-mentes nosztalgiát és eredeti humort kínál minden korosztálynak". Ehhez is csak gratulálni tudunk, hogy egy újság (akár ingyen, akár nem) átveri a saját olvasóit.
Egy régi fe Lugossy László-film jut az ember eszébe (mármint nem a filmről, hanem a helyzetről), amiben egy az AIDS-nél is veszélyesebb vírus szedi az áldozatait, amelynek a tünetei között egyetlen dolog szerepel: az emberek fokozatos elhülyülése.

-zé-

UIP-DUNA FILM


oldal: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29