|
|
Vatel
Vatel francia-angol film 2000
A legújabb Gérard Depardieu-film,
ami a hazai mozikba került, a Vatel, ami egy 17-ik századbeli francia
intéző (konyhamester) egyik dolgos hétvégéjét mutatja be nekünk.
A címszereplő,
Vatel (Gérard
Depardieu) -a források alapján egy valóban létezett személy- a Napkirály
(XIV. Lajos) idején élt, és Condé herceg udvartartását felügyelte. A film
azt a három napot mutatja be nekünk kimerítő részletességgel, amikor (a
fikció szerint) a király ellátogatott a herceghez, és politikailag fontos
volt, hogy tökéletes pompa és kényeztetés fogadja őt a hercegségben, úgyhogy
Vatel intézőre nagy felelősség nehezedett.
Nagy szabású
filmprodukcióról van szó, dollárban 36 milliót költöttek rá, de ezt nem
is lehetett volna megúszni olcsóbban, elvégre mégiscsak a fényűzéséről
ismert XIV. Lajosról szól a film, és ehhez pazar kosztümök és látványos
lakomák szükségesek.
A film cselekménye
meglehetősen
egyszerű, a hangsúly mindvégig Vatel személyének bemutatásán nyugszik,
úgyhogy csak apró kis fordulatokkal próbálja meg a film - mérsékelt sikerrel
- fenntartani a nézői érdeklődést. Condé herceg várja a királyt, bár a
film végéig nem derül ki, hogy politikailag miért jelentős esemény a királyi
látogatás, mindenesetre Vatel és csapata lázban ég, és káprázatos ételkülönlegességekkel
készülnek a fogadásra. Depardieu az egyetlen a férfi szereplők közül,
aki paróka nélkül mászkál a filmben, rövid tüsi haja van, és így nagyon
furcsán mutat a 17-ik századi alakok között, persze ezzel is alátámasztható
Vatel kívülállása és "a szegény sorból a tehetségével magasra jutott"-lényegű
figurája.
Amúgy a francia színészkirály
a szokásos mackós formáját hozza, meg is lepődünk kissé, amikor úgy tűnik,
hogy az Uma Thurman által alakított Anne de Montausier (a király egyik
ágyasa) beleszeret Vatelbe. Ebben a filmben nem kell túlságosan aktivizálnia
Depardieu-nek a színészi képességeit, elég az, hogy Vatelként a konyha-és
látványművészetben járatos, felvilágosult és demokratikus szellemű szereplőt
játszik, aki becsületesen teszi a dolgát, és nem esik hasra a társadalmi
rangoktól. A történet szerint e miatt az egyenes jelleme és finomsága
miatt szeret bele a gyönyörű Anne de Montausier is. Mivel a francia történelem
utólag nem nagyon rajongott az abszolutikus uralkodókért, ezért - értelemszerűen
- a film is negatív képet fest a Napkirályról, az önkényes politikájáról
és a fellengzős mindennapjairól.
|
|
XIV. Lajos (Julian Sands)
egy gyenge és hiú uralkodó, akinek pompázatos környezetét az egyszerű
emberek nélkülözése teszi lehetővé, ez az, amit Vatel nem állhat. A király
öccse homoszexuális, s miután ezt megtudjuk, majdnem a film végéig perverzként
és gátlástalanként mutatja be a film a homoszexuálisokat, a király öccsét,
és a barátait. Vatel
és Anne de Montausier
képviseli a filmben az erkölcsi jót, mindenki más üres, idétlen vagy csak
buta figura, a fő intrikus, Le Marquis de Lauzun (Tim Roth) viszont még
gonosz is, az ő mesterkedései elvileg veszélyt jelenthetnek a két főszereplő
számára, gyakorlatilag azonban Lauzun is csak egy unalmas alak a filmben.
Tim Roth hajlamos elvállalni olyan szerepeket is, amelyek - a külső megfigyelő
szemével nézve - nem tesznek jót a karrierjének. Ezt
a Lauzun-szerepet
is kihagyhatta volna, de aztán később arra gondolunk, valószínűleg Tom
Stoppardnak köszönhető Roth filmbeli szereplése: Stoppard rendezte a "Rosencrantz
és Guildenstern halott" c. 1990-es angol filmet, amiben Tim Roth volt
az egyik címszereplő, a Vatelben pedig Stoppard volt az egyik forgatókönyvíró,
szóval olyan, mintha a "Rosencrantz"-ból
került volna át egyenesen Roth, ugyanabból a korból, ugyanolyan parókával,
és ez eléggé lehangoló érzés. A Vatelnek nincsenek nagyon erényei, hacsak
az nem, hogy majdnem két órán keresztül gyönyörködhetünk Uma Thurman-ben,
akinek kifejezetten jól állnak a középkori ruhák, ezen kívül nem sok mindennel
kápráztat el minket a film, a cselekmény lassan folydogál, a mellékszereplők
érdektelenek, az intrikák unalmasak, és akkor még nem szóltunk a film
végéről, aminek nincs nagyon sok értelme.
Ha valakit érdekel a 17-ik
századi látványkonyha-művészet, ne mulassza el a Vatelt, ha valaki rajongója
Depardieu-nek, az úgysem fogja kihagyni ezt a filmet, ezen kívül ne várjunk
fordulatos cselekményt, erős szerelmi szálat, izgalmat, vagy ilyesféléket:
Depardieu játékát fogjuk látni, szép képeket és kosztümöket, és nagyon
jól kinéző ételeket, királyi látványosságokat. Végülis, lehet, hogy egy
történelmi filmnek ilyennek kell lennie, mert például a film korhűségébe
nem lehet belekötni, nagy figyelmet fordítottak a korabeli környezet,
ruhák és
ennivalók történelmileg hiteles bemutatására, és még néhány középkori
mesterfogást is elleshetünk a piskótakészítést illetően.
A
Vatel volt az 53.-ik Cannes-i fesztivál nyitófilmje.
-junior-
|