28
Nap
28 Days 2000
Néha a vártnál is
jobban sikerül egy film, és akkor minden okunk megvan, hogy örüljünk
neki. Ilyen kellemes meglepetés most a 28 Nap, "az új Sandra Bullock-os
film".
28
nap, a cím kevésbé
izgat fel minket, mint az a tény, hogy Sandra Bullock ismét a színen
van és mi láthatjuk őt. A Hálózat Csapdájában egy életre a fő kedvenceink
közé emelte őt, és a jól sikerült Féktelenül 1. után még a sokkal
kevésbé sikerült a Féktelenül 2. sem tűnt unalmasnak. Aztán jött
a Majd Elválik, ami szinte egy külön öröm volt, mert végül is egy
egészséges kis filmecske volt, majd jött Ő és Ben Affleck, Mint
Hurrikán, és annyira örültünk neki, mármint Sandrának, hogy ez meg
is látszik a filmről írt akkori kritikánkon. Lényeg, hogy ebben
a filmben végre ismét az eredeti Sandra-t üdvözölhetjük, illetve
végre egy film, amiben Sandra ismét egy igazi, neki való tartalmas
és komplex és nehezen sem felejthető szerepben tűnik föl.
A 28 Nap
(legalább is a papírforma szerint), egy alkoholistás film. Két konkrét
elődje van, a Ha A Férfi Igazán Szeret,
Andy Garcia-val és Meg Ryan-nel, amely film határozottan jó volt,
mi több, sok ember könyvespolcán ott sorakozik VHS kazettán. A másik
nagy előd, a Las Vegas, Végállomás,
amelyben Nicolas Cage egyenes vonalban halálra alkoholizálja magát,
és amely egyáltalán nem volt egy üdítő film, sőt, direkt kellemetlen
emlékeket hagyott akkori nézőiben.
A
28 Nap, szerencsénkre, egészen más, nemcsak komoly, de üdítő,
vicces, vidám, ráadásul direkt tartalmas is, és mindezek egyszerre
teljesülnek. Mindezt úgy éri el, hogy (ellentétben a Las Vegas,
Végállomással) nem veszi adottnak a film elejétől kezdve, hogy a
főszereplője alkoholista és kész. A film egyszerűen a 28 napos elvonó
kúrát mutatja be, hogy hogyan ment rajta keresztül Gwen
Cummings,
New York-i írónő (Sandra Bullock).
Persze így megint nem hangzik valami lélekemelően, pedig a film
az. Ez most a legnagyobb "gyógyulás film", Steven Seagal Ölve Vagy
Halva c. filmje óta, amiben 7 évig tartó kómából küzdötte vissza
magát.
Kezdetben ott mászkál az
intézet kertjében, és még aki soha nem szívott el egy szál cigarettát
sem, az is átérzi, mennyire szeretne rágyújtani. Ott kóvályog, mint
egy partra vetett hal, mert a trafikban elfogyott a cigi, és amikor
azt mondja, hogy "de sok embernek nagyon is fontos a cigi", a trafikosnő
azzal érvel, hogy talán éppen ezért fogyhatott el.
Később fekete cuccaiban lejön
a csoport többi tagjai közé, akik öt dolláros alapon fogadást kötöttek
rá (ahogy az újakra mindig), hogy milyen drogokat használ. Legfőképp
alkoholt, ami ezen a helyen persze nem enyhítő körülmény, de szokott
tablettákat is beszedegetni, és egyszerűen elképesztő az a jelenet,
amikor egy hirtelen elhatározással kidobja a becsempészett tablettáit,
majd kisvártatva, a vihar kellős közepén mégis elkezd leereszkedni
a ház falán, meg egy fa ágán, hogy összeszedje az elpazarolt kincsét.
A film vége felé pedig érkezik egy új nő, és Gwen megnyeri a fogadást,
és mellesleg ez a nő pontosan úgy viselkedik, mint kezdetben Gwen,
és így olyan, mintha kívülről látná magát. A Trainspotting óta nem
láthattunk ehhez foghatót. És ugyanúgy, ahogy a Trainspotting,
ez a film is egy olyan túrát kínál, amiből mindent megkapsz, amit
az illető drog "tud", anélkül azonban, hogy károsulnál, és így persze
mindenki jól jár.
Gwen kezdetben
utálja a csoportját, és mindent és mindenkit,
és Sandra Bullock ezt (is) nagyon jól játssza. Éjszakánként nem
tud aludni, de ez részben annak is köszönhető, hogy szobatársa,
Andrea lámpaoltás után folyton csokit kajál,
mint ex heroinista, és a legfurább, hogy mindezért nem sajnáljuk,
nem komoly és megrázott arccal nézzük a film jeleneteit, hanem jókat
nevetünk, de anélkül, hogy direkt vígjátékról volna szó. A film
műfaja inkább az, hogy "rendes film", mégpedig sok humorral, de
élet is van benne, illetve szomorúság is, de ez sem elvesz a filmtől,
hanem csak hozzáad.
Gwen ott
szorong összegubózva, és azon "mozizik", hogy mi mindent csinált
úgy, hogy nem is emlékszik rá.
A filmben mindez remekül van megvalósítva, az emlékképeket sima
videóval vették fel, és már ezért a húzásért a Director of Photography
(Declan Quinn)
külön dicséretet érdemel, persze nem az ötletért, hanem azért, hogy
ilyen profin és hatásosan csinálta meg. Ahogy az alkohol távozik
Gwen szervezetéből, úgy ugranak be neki az emlékei, beleértve a
gyerekkorát, és amit látunk az nem vidám. Mégsem szomorkodunk, hanem
izgulunk, testvérével, Lily-vel és anyjukkal szánkóznak, és az anyjuk
iszonyatosan részeg. Tök gyorsan siklanak, kivágódnak az útra, majdnem
elüti az egész családot egy autó, a néző haja az égnek áll. És persze
nemcsak a gyermekkori képek, de
a film elejét képező esküvő képei is beugranak neki. Nővére, Lily
esküvője, és Gwen olyan pohárköszöntőt mond, mintha ő lenne miszter
Waczak, elképesztő és egyben szánalmas, mégis mit csinálunk, mi,
nézők? A széksorok alá nevetjük magunkat, de anélkül, hogy a film
egy kicsit is veszítene komolyságából, dicséret a női rendezőnek,
Betty Thomas-nak,
de miért is rendezte volna férfi a filmet, amit eleve két nő írt,
Amy Pascal, (aki mellékállásban a Columbia
Pictures elnöke) és Susannah Grant.
Gwen Cummings, már a neve is jól el van találva,
és ha egy ilyen népszerű színésznőnek, mint Sandra Bullock ilyen
jó új nevet sikerül adni, az valahol arról árulkodik, hogy a forgatókönyv
tényleg rendesen el van találva. Bullock persze előadhatja a már
szinte hozzánőtt legjobb magánszámát, hogy ott lóg a telefon végén,
és segítséget kér, és egyedül van, mint valakinek az ujja. A Hálózat
Csapdájában-ban az anyját hívta fel végső kétségbeesésében, hogy
igazolja őt a digitális személyazonosság-manipuláció kellős közepén,
de az anyja, mint akut Altzheimer-kóros személy, persze aligha segíthetett.
Most is egyedül van, és a nővérét hívogatja, aki, azok után, amit
Gwen az esküvőjén művelt, aligha sanszos, hogy megteszi neki, amit
kér, bár ő is átmehet egy fejlődésen. Gwen tényleg teljesen egyedül
van, saját magával, és ez a legrosszabb, de egyben a legjobb is,
mert láthatjuk, ahogy a semmiből építi fel (újra) az életét, izgalmakon
és humorokon, na és persze fájdalmakon keresztül, és mi nézők nagyon
jól járunk. A kényelmes székeinken ülve a kisujjunkat sem mozgatjuk,
és mégis akkora utazáson vehetünk részt, hogy magunk is meglepődünk.
Ez az utazás ott kezdődik,
hogy Gwen az elrontott esküvőről egy limuzinnal távozott, amit csak
úgy elkötött, és a
vezetési stílusában nem volt semmi sikkes, és amikor vérző fejjel
kiszállt az autóból, amellyel egy egész kertet romba döntött, nemcsak
a Director of Photography teljesítménye kápráztat el minket (egy
gyönyörű telefoto felvétellel), de egy olyan mélyre lecsúszott embert
látunk, hogy azt gondoljuk, innen aztán nehéz lesz feljutni, ebből
aztán nehéz lesz kimászni, ha egyáltalán lehetséges. Végül a roncs
nő, a vérző fejű Gwen a földre zuhan (színész ennyire kínos szerepet
talán még nem játszott el, legalább is nem ennyire élethűen), és
innen indul a film, a 28 nap. Érdemes belegondolni, hogy ha ez egy
magyar film lenne, mennyire egyhangúan lehangoló jelenetek töltenék
ki a következő másfél órát. De itt nem így történik, sőt!
Amikor kijövünk
a moziból
esetleg az a fura érzésünk is támadhat, hogy szeretnénk visszamenni,
hogy megnézzük mégegyszer, de még jobb lenne oda visszamenni, ahol
Gwen volt, és végigcsinálni az egészet újra. A jó filmekbe a néző
szívesen beleképzeli magát, de ez mégiscsak egy alkohol elvonó kúráról
szól, hogy lehet hát ez?
Először
is úgy,
hogy ez egy nagyon jó film, másrészt rájövünk a filmből, hogy nem
létezik egészséges ember, mindenki valamilyen drog rabja, legyen
az munka (innen jön a szó, hogy workaholic), autó, telefon, vagy
egy szappanopera, vagy bármi, de tényleg bármi, (a Csapnivaló és
Olvasói például minden bizonnyal film-függőek). Mindenki függő,
mindenki egy súlyosan lebetonozott vágányon halad, és csak képzeli,
hogy képes lenne valamin is változtatni, lásd Gwen barátja, akit
jobban lehet sajnálni, mint Gwen-t. Gwen és társai (buta módon)
olyan függőséget választottak, amiből kénytelenek kilépni, de amikor
kilépnek, és még nem szerezték be a következő kötelező függőségüket,
egy időre olyan tiszta állapotba kerülnek, hogy mindenki csak irigyelheti
őket, a föld összes lakója, mert olyanok ezek az emberek, mint akik
kiszabadultak a Mátrixból és most nagyon jó nekik.
-skót-
|