A
szezon egyik legjobban sikerült videója, tulajdonképpen máris klasszikus.
Kaliberét tekintve ott van valahol a Touch and Go tavaly nyári száma,
a "Would You Go to Bed With Me?" környékén, mert könnyű, egyszerű,
de tartalmas és átütő is egyben. A klipje viszont a nagy klasszikus
darabok közé tartozik, a fehér háttérre komponált kategóriában.
Sok ilyen készül, de kevés sikerül kiemelkedően jól. Az Overload-ban
a három csaj jobbról balra úszik a képernyőn, mármint a kamera balról
jobbra utazik. Ezt persze nem feltétlenül úgy vették fel, hogy folyamatosan
fart-sínen futott a kamera, sok esetben a vágóasztalon kezdték el
utaztatni a képet, de mindegy,
az egyszerű és nagyszerű utazásos struktúra akkor is megvalósul.
Utaznak
egyenként, és együtt is, és van olyan is, hogy egyikükből éppen
több, mint egy látható a képernyőn. Vannak olyan részek is, amikor
sziluettes a kép, és a 3 csaj árnyékba borul, és van olyan is, amikor
3-an körbeforognak. A legegyszerűbb mozgások, és mégis a klip verhetetlenül
erős. Megjegyezzük, nagyon szépen van világítva, de hát miért ne
lenne? Az együttesnek még egy darab számát ismerjük, ahhoz nem készült
klip, de nem is baj, mert nem ismerni rájuk abban stílusban, nagyon
lelassult és nagyon rózsaszín. Ez a szám, az Overload, reméljük,
követhető nyomot jelent majd a számukra, amin a jövőben haladhatnak.
Spice
Girls |
HOLLER |
Forever |
A
Spice Girls csapatról már többször azt hittük, hogy felbomlottak,
de időről időre kiderül, hogy még csak most indulnak oszlásnak.
Most is éppen ez van, és nagyon drukkolunk nekik, hogy sikerüljön.
A "Puffancsok" (ahogy idehaza nevezzük őket) a tehetetlenségüknél
fogva haladnak előre. Amíg Mel B és Mel C kezdenek igen sok pénzt
összeszedni, illetve sikert aratni szóló karrierjeikkel, és kezdenek
lazán viszonyulni a Spice-os kötelékhez, addig Victoria, akit arról
lehet megismerni a többi Spice közül, hogy alakja nincs felpuffadva,
sőt, meglehetősen csontos, úgy van vele, hogy jó dolog ez a Spice
formáció, nem lenne okos abbahagyni. Benne lehet eben az is, hogy
a piac nyilván nem bírná el az összes Spice szóló albumait, így
valakinek esetleg tényleg vissza kellene végül vonulni a font-milliókkal
mondjuk lovakat tenyészteni, és lehet, hogy ez a szerep pont Vikire
hárulna.
Mindegy,
csak azért hoztuk szóba őket, mert ez a klipjük tartalmaz néhány
koppintást, elsősorban Aaliyah öltözetét koppintották a Try Again
klipből, amíg a klip végén látható négyes kézfogás dettó a Red Hot
Chili Californication c. klipje végéről származik. Végső fokon nem
maguk a Spice Bigék csórták ezeket a motívumokat, hanem a videó
rendezői, de valahogy mégis jellemző rájuk ez a fajta gátlástalanság.
Samantha
Mumba |
Body
II Body |
Gotta Tell You |
Samantha
Mumba az ír tinilány -nem először- remake-et csinált egy régi számból.
Ashes to Ashes, mondta David Bowie, amiből most Body II Body lett
Samantha Mumba feldolgozásában. Nem hibáztatjuk érte, jó szám volt
az eredeti, de persze magunktól nem hallgatnánk ezekben a hetekben.
Így azonban mindig örülünk, ha meghaljuk valahol. Ilyen egy zene
"következő élete". Mivel mindez a szerző hozzájárulásával történik,
mag anyagi ellenszolgáltatások nyomán, teljesen kóser biznisz. Puff
Daddy volt eddig a legnagyobb "feldolgozó-gép", érdekes módon őt
is jobban kedveltük, mielőtt Jennifer Lopezzel összejött volna,
meg mielőtt belépet volna a divat világába is. Ez a Samantha Mumba
feldolgozás leginkább az egykori Sting szám Puffy feldolgozásához
hasonlítható, mert elég jól sikerült, mintha apuci lemezjátszóját
a kisgyerek bekapcsolta volna, és nagyban és vidáman lejtene és
halandzsázna a felnőtt zenére, aminek igencsak jól kitalált ritmusa
és hangjai vannak. A Kisgyereknek nem sok szöveg jut eszébe, csak
az, hogy "anyuci azt mondja, még mindig túl fiatal vagyok", "de
nem bírok magammal". És ezt a (buta) tini vonalat viszi végig a
klip, ami jól néz ki, de ez minden. A csaj egy benzinkútnál dekkol,
majd beszáll egy idegen srác autójába, (ezen a ponton már érdemes
lene beperelni a kicsikét fiatalok veszélyeztetése címén), és kimegy
a város szélére, egy híd alá, ahol a porban táncolnak, meg minden.
Rossz nézni, reméljük, egyik tizenéves sem vesz példát erről az
elkényeztetet ír kiscsajról, aki feltehetően visítana, ha egy étteremben
a vörösbort fehérboros pohárban kapná véletlenül, de ebben a számban,
ha már kell valami szöveg és történet, elhinti a tiniknek, hogy
felejtsenek el mindent, ha a hormonjaik beindulnak. Fene. Az zene
viszont - Bowie - tök jó, akár 40x is meg lehet hallgatni egy nap.
Meglepően
jó kis videó. Nagyon intenzív, sőt tömény klip, nagyon gyors és
nagyon súlyos reppeléssel tele. A klip fő jellegzetessége az un,
"hue" (árnyalat) trükk, ami úgy néz ki, hogy a fű például átmegy
lilába, anélkül, hogy az összes szín elváltozna.
A gyakorlatban ez úgy működik, hogy van egy gomb, amire a vágók
figyelnek, hogy nehogy elcsavargassák a beindult zenészek, mert
ha valamelyik felfedezi ezt a kis gombot, akkor beindul a játék,
és senki nem csavarhatja ki a kezükből, és megesküsznek bármire,
hogy ragaszkodnak egy-egy ilyen trükkhöz a klipben. Valószínűleg
ez történhetett ennek a nagy volumenű klipnek az utómunkálatainál
is. Vicces, vad és nagyon tarka. Fel van fokozva, fel van tupírozva,
és nem zavar minket az összevisszaság, mert a zene mederben tartja
az egészet. Az elmaradhatatlan fenék- és mellrázás természetesen
nem marad el, noha annyira fel van fokozva ez is, hogy a klip végén
vártunk volna egy feliratot, hogy "no mell was hurt" a forgatás
során. Ez a klip tipikusan az az eset, amikor egy jó reklám készül
egy (nagyon) jó számnak. Rendezte: Dave Meyers.
Nagyon
izgis kis klip bukkant fel nemrégiben, az egykori Blur klip, a Coffe
& TV tejes dobozaira, valamit az Air Playground Love videójánnak
zöld rágógumijára emlékeztet az a kis lény, aki a klip főszereplője.
Nem a kedvencünk, nem is szimpi. A tejesdobozt imádni lehetett,
a rágógumi jófej volt, ez a zöld lény viszont semmi különös, de
hamarosan ráhangolódunk mégis, mert nagyon jó a zene. Ó, igen, a
Ponyvaregény, ha most készülne, ez a szám benne lenne. 60-as, 70-es
éveket idéző zene, mintha egy régi francia krimi zenéje lenne, beindult
és rock & roll-os. Szóval a zene kicsit elcsavarja a Ponyvaregény-rajongó
fejünket, és máris kész a baj, mert ha nem is kedveljük meg, de
legalább megértjük ezt a kis zöld csávót. Rossz napja van, és nem
is fiatal, teljesen ki van fulladva, utálja az egész küldetést,
ide a földre, és utálja, hogy mindenkit igába kell hajtania, és
hogy senki sem hallgat rá. A klip közepén tudjuk meg, hogy miért
van itt, és hogy kitől kapta a küldetését. A hajcsavarós feleségétől,
aki szó szerint elzavarta, hogy "szivem, akarom azt a nyamvadt bolygót".
A zöld csávó ki van tikkadva, és semmi kedve, de a küldetés az küldetés,
a feleség pedig feleség. Végül szerencséje lesz, bekopog egy motelszobába,
és ott talál három megfelelő alanyt, akiket rávesz a szolgatáncra.
A zenekar tagjai ők. A kis zöld lény örül, végre valami siker. Az
idomítás pedig olyan jól sikerül, hogy a mozgássorokból kialakul
a gitározás, meg minden, és színpadon is fellépteti őket. Ez konkrétan
egy koncertnek felel meg egy tornateremben, vagy hol. Tök vidám
az egész. A zöld lény, akit "4"-nek hívnak, megpróbál becsajozni
egy felig bombázó földi nővel, de már nincs sok ideje, mert haza
kell indulnia. Nem a világ legjobb klipje, de a hanyag elegancia,
és az életvidámság, plusz a cool zene mindenkép egy izgis végeredményt
adnak ki. Rendezte: Mike Mills.
Bubble
Gum |
Rád
Gondolok |
Nem
Adlak Kölcsön |
Ebben
a klipben viccesnek szánt vagy tűnő paródiáját, illetve, mivel senki
nem kérte őket, hogy parodizálják, inkább másolatát látjuk az egyik
barbis klipnek, a belga Aqua együttestől. A zenekar azt a barbis
történetet választotta ki, amelyikben barbi a kalózokkal találkozik.
Kár, mert a "come on barbi. let's go party" "még jobb volt", annak
"még szívesebben megnéznénk" egy magyar másolatát.
Harsányi
Levente |
Nem
Kelek Fel |
Hűazannya! |
Harsányi
Levente, abból ítélve, hogy teljesen civil nevén énekel, bizonyára
szólista. Ez természetesen egyetlen fokkal sem kevésbé rokonszenves dolog, mint amikor valaki pl. Steve-nek, vagy DJ. Steakhouse-nak nevezi magát. A Nem Kelek Fel c. szám, hazai reppes hangzást követ,
leginkább a Geszti féle lágy, mikrofonhoz közeli stílusban. A klip
nagyon egyszerű, azt találták ki, hogy üljön a Levente egy autóban,
ami mondjuk egy Porsche. És akkor autózzon, és közben mindig jelenjen
meg legalább egy másik szereplő, például egy szőke modellcsaj. És
akkor ezt lehet nézni, ahogy vezeti a Porsche-t. Jó autó, bár meg
kel jegyezni, a tengeren túli klipekben nem túl gyakran használják,
mert ott valahogy nem szokás felvágni azzal, hogy valaki bunkóautót
vezet. Ha egy zenész, például Nathaie Imbruglia ilyen klipet csinálna,
lehet, hogy elidegenednének tőle a rajongók, mondván, mi nem egy
üzletasszonyt kedvelünk, hanem az olyan fejeket, akik zenélnek.
DJ Darude egy ránézésre szintén elég drága autót vezet, de akkor
is, legalább nem a legkommerszebb darabot, a fekete, nyitott tetős
Porche Carrera-t (?) 1990-ből (?), kb. 7 millió értékben (?). Ez az autó semmiről
nem szól, csak a pénzről, a filmekben a fiatal és buta csávó szoktak
ilyet vezetni, vagy a direkt rossz fejek, szóval nagyon rossz választás.
Ugyanakkor, ha már flancolunk, flancoljunk rendesen, és rakjunk
rá (legközelebb) egy dedikált Harsányi Levente táblát rendszámként.
A klipet videóval készítették, ami még nem volna probléma, (nem
mindenkinek telik filmre, nem mindegyik lemez hozza be a drága nyersanyagot,
ez érthető), de az, hogy a fényerőt automatán hagyták (amikor a
hidak alatt áthalad), az már kicsit amatőr.
-zé-
|