|
|
Csapás a Múltból
Blast From The Past
1999
Hát ezt az embert meg honnan
menesztették? Az elmúlt 35 évet (egész életét) egy atombunkerben töltötte,
és csak most mászott ki a föld alól.
Lényegében ez a filmben az alaphelyzet, és nem
is hangzik rosszul. Persze nem egy Kő-Bunkó jellegű vígjátékról van szó,
hanem egy annál sokkal vidámabb történetről, egy normis, egész estés szórakozásról,
amit egészen szellemesen megírt forgatókönyv tesz lehetővé.
A film a vidám hatvanas
évek, egészen pontosan 1961 elején kezdődik.
Vidám társaság gyűlt össze a Webber család házában, frissítőket ittak,
és televíziót néztek. Ám ekkor a néhai Kennedy Elnök fontos bejelentést
tett a Disznóöböl-beli válsággal kapcsolatban, hogy felszálltak a bombázók,
meg ilyenek, és a család feje, Christopher Walken cselesen rábeszéli a
társaságot, hogy inkább otthonaiban nézzenek tévét az este további részében,
és ahogy kiteszik a lábukat, rögtön hozzálát a tennivalókhoz. Mármint
a tennivalókhoz, atomháború idején. "Drágám, a vacsit
már odalent fogyasztjuk el".
Bomba -amint
arról a történelemkönyvekből is értesülhettünk- nem hullott, de az egyik
bombázó, mármint nem csaj, hanem repülő üzemanyaghiányban szépen rázuhant
a kertvárosra, mégpedig pont a Webber család rezidenciájára. A robbanás
még akkor érte a leendő bunkerlakókat, amikor az ajtókat még nem zárták
be teljesen, így Christopher Walken teljesen meg van győződve arról, hogy
egy atombomba zuhant L.A.-re. És mint tudós, tisztában volt vele, hogy
a környék 35 évig életveszélyes lesz, így az időzárat ennyire állította.
It kezdjük el kedvelni a filmet, mert a bunker nem olyan, mint ahogy azt
más filmekben szoktuk látni, ez itt tényleg a tartós bentlakásra lett
kifejlesztve. Az égbolttól, az óceántól, a tévétől és más emberek társaságától
eltekintve minden pont ugyanúgy megvolt idelent, mint odafent.
Itt nevelkedett
a kis Adam,
aki a leköltözés idején még a mami hasában volt.
Az apa annyira leleményes volt, hogy a korabeli összes híradót (amiket
akkor még filmen is forgalmaztak) levitte magukkal, és szórakoztató műsorokról
is bőben gondoskodott, ami a 35 év estéit rendes vetítő előtti szórakozássá
tette. Figyelemreméltó mozzanat a forgatókönyvíró részéről, hogy egy amerikai
család túléléséhez az atombunkeren, a sok-sok kaján, levegőn és ivóvízen
kívül a televíziót is alapszükségletként tüntette fel.
|
|
Látjuk, ahogy
szépen cseperedik
a kis Adam, látjuk, ahogy az apja a tanításáról is gondoskodik, és közben
látjuk azt is, hogy mi történik odafent, a felszínen. Kezdetben egy fagyizót
építettek rá a Webber család lerombolt házának a telkére, ami az idők
során egyre mélyebbre és mélyebbre züllött, és végül, a 90-es
évekre egy pokol angyalai motoros banda lepattant krimója formájában állapodott
meg, és az értéke egyenlő volt a nulla dollárral.
És akkor eljön a
nagy nap, és Adam-et elküldik bevásárolni, 35 év után ugyanis ideje ismét
feltölteni a készleteiket.
A bevásárlás során beugrik egy trafikba, hogy egy kis aprót szerezzen
a buszra, és megpróbálja eladni a baseball kártyái valamelyikét. Persze
fogalma sincs, hogy egy ilyen kártya most 4000 dollárt ér. Már majdnem
átveri a trafikos, de az ott dolgozó Éva (Alicia Silverstone) beleszól
az alkuba, és megakadályozza, hogy Adam-et 500 dolcsival átverjék.
Egészen okés
film, a
számtalan apró vicces részlet miatt. Egyszerűen arról van szó, hogy egy
fiatalembert látunk közlekedni napjaink világában, egy fickót, aki a nemcsak
61-ben gyártott fogkrémet használ, de az agyát is az akkori kultúrára
és viselkedésre hangolta rá. Amíg a remek és klasszikus Segítség Felnőttem-ben
a kis Josh hirtelen felnőtté változik, és így Tom Hanks 8 éves aggyal
mászkál felnőttként, addig itt Brendan Fraser körülbelül egy hetvenéves
férfi agyával mászkál, és ez nagyon vicces. Ez a hetven év úgy jön ki,
hogy egy 35 évvel ezelőtti 35 éves férfi fejével gondolkodik.
Mik a szembetűnő különbségek
egy régebbi és egy mai fej között?
Régen az emberek sokkal közvetlenebbek voltak, a buszokon simán megszólították
egymást, és persze roppant hangosan beszéltek. Ha már a buszoknál tartunk,
leszállási szándékukat sem gombnyomással jelezték, hanem odakiáltottak
a sofőrnek. Pontosan így közlekedik Adam is, amivel semmi bajunk nincs,
mert sokat nevetünk rajta. Ráadásul a szórakoztatáson kívül a film tanulmánynak
sem rossz, hiszen egészen finom részletekig terjedően mutatják be nekünk
a 35 évvel ezelőtti stílust. Ezért a stílus-, illetve kor-tanulmány jellegéért
a film külön kiérdemli a dicséretet, és meg kell jegyezni, hogy a témában
korábban jeleskedő Pleasantville c. filmnél még sokkal jobb is, mert a
nosztalgia itt nem társul melankóliával, sőt, ellenkezőleg, teljesen rendesen
humoros.
A mellékszereplők sem utolsó sorban kellemesek:
Eve meleg barátját (Adamnek végig nem esik le, hogy homoszexuális, mert
a szó, hogy "gay" akkoriban azt jelentette, hogy vidám) Dave
Foley alakítja egészen jól, az anya szerepében pedig Sissy Spacek, akit
még nem szoktunk meg idős nők szerepében.
A humorában külön
jó, hogy
mindenki számára (és nemcsak a stílus-tanulmányok iránt érdeklődők részére)
egyaránt élvezhető. Nem a világ legjobb filmje, a tízes skálán sem pont
a tízest üti meg, de azon kívül, hogy a hét legjobb filmje, és hogy általában
és egészében rendben van körülötte minden, még azt is hozzátehetjük, hogy
körülbelül olyan film, mint amilyennek az Én és Én Meg az Irén-t szerettük
volna: egy egészestés, normis mozifilm.
-bob-
|