Tuvalu,
az Álomsziget Tuvalu
- 1999
Ha valaki a kikapcsolódáshoz
képest is kikapcsolódásra vágyik, egy különleges filmre, amit biztos,
hogy nem fognak tömegek megnézni, mégis egyöntetű tetszést arat,
akkor bizony érdemes bevetni az év meglepi-filmjét, a Tuvalu-t.
A
Tuvalu
az idei MédiaWave-en bukkant fel, és ha már ott volt, meg is nyerte
a fődíjat, plusz mindenki kedvencévé vált. Minden megvan benne,
amit az ember egy igazán különleges és fantáziadús filmtől elvárna.
Egy hangos némafilm, feketefehér, illetve színezett képekkel, leginkább
David Lynch Radirfej c. filmjére hasonlít, ha egyáltalán hasonlít
valamire.
Veit Helmer
német elsőfilmes (de korántsem) kezdő rendező Bulgáriában
forgatta le a filmjét, fura (balkáni) körülmények között, amitől
saját bevallása szerint a film csak még sokkal gazdagabb lett, és
általában is nagyon pozitívan gondol Bulgáriára.
A film néma, de a
lehető legprofibb formában, egyrészt
folyamatosan van alatta hang, mégpedig Dolby Dgital Stereo, hang
és zene és zörejek abszolút vannak, a film attól néma, hogy a szereplők
nem nagyon beszélnek. Persze, ha megszólalnak, az ő hangjukat is
tisztán lehet hallani, de általában tömör kis egyszavas közlésekre
szorítkoznak, mégpedig egy nagyon basic internacionális nyelven.
Nem komorak, nem visszafogottak, sokkal inkább olyanok, mint egy
felpörgetett burleszkben a szereplők, a nagy sietség miatt nem tudnak
mindet elmondani szépen sorban, és csak annyi jön ki a szájukon,
hogy "Anton! Anton!" a másik meg mondjuk visszakérdez, hogy "Anton?",
amire a válasz nem az lesz, hogy "Igen", hanem, hogy "Anton!". Imádnivaló,
ahogyan kommunikálnak.
A
némafilmekben sajátos, hogy mindenki gyorsan mozog, az akkori 17
kocka/másodperces filmsebesség miatt. Ezt a filmet normális sebességgel
rögzítették, viszont a színészek direkt furán mozognak, és így hamísítatlan
némafilm élményünk lesz. Leginkább a film sztárnője, a gyönyörű
és félelmetesen profi Chulpan
Khamatova
pörgeti maximális sebességre a színészi játékot. Jim Carrey tud
visszajátszva beszélni és mozogni, ami nem semmi, Chulpan Khamatova
viszont tud némafilmet játszani, mégpedig nem is akárhogy. Ahogy
jön-megy, tesz-vesz, ahogy forgatja a fejét, a szemét, meg minden,
hihetetlen, mint egy ötéves kisgyerek a hatalmas szemeivel.
A film
az első percétől olyan, hogy azt sem tudja a néző, hogy hol van,
mert ez egy teljesen más világ. Nem kicsit más, vagy kicsit hasonló,
hanem teljesen más és teljesen külön világ, és ilyen szempontból
pont olyan, mint egy Chaplin film, érinthetetlenül eredeti. Erre
jön rá a tökéletesen komplex
történet. Komplex, mert képi, tárgyi és érzelmi motívumok
teljesen összefüggő rendszerét alkotja, és komplex, mert egyszerre
kerek és egész és részletes történet, minden benne van, ami egy
filmben szokás.
Van egy
fürdő.
Egy régi fürdő, amely maga a paradicsom. Itt dolgozik Anton, és
ide jár fürdőzni a környék apraja-nagyja. A pénztáros-néninél gombbal
fizetnek, egy magnetofonról folyamatos gyerekzsivaj és strandolás
hangok töltik ki a teret. Az épület roskatag, tele van lyukakkal,
bármikor előfordul, hogy valaki a lába alá néz, és az alatta lévő
szintet látja. Anton ezzel szemben az alá a kabin alá hatolt be,
ahol Eva öltözködött. Onnan nézte a lányt, és ellopta a melltartóját
is, emlékbe. A medence feletti mennyezet is ugyanúgy tele van lyukakkal,
és minden pontja totál omlásveszélyes. Emiatt hálókat feszítenek
ki (leginkább Anton, mert ő a mindenes), hogy ha valami zuhan, ne
a fürdőzők fejére essen. Egy ízben Eva megkéri Antont, hogy lepkehálóval
kövesse az úszását, Eva feje felett, és ez is nagyon idilli jelenet.
Vannak filmek, amiken látszik, hogy egy álomnak a megfilmesítései.
Ilyenek például a Radírfej, a Rablóhal, és abszolút ilyen a Tuvalu
is, egy külön kis egzotikus világ, tele izgi részletekkel.
A
Tuvalu világa nosztalgikus és
a szocializmuson alapul, mint egy cseh film világa. Ezt az eredeti
idillt készül megtámadni a "tőke", a negatívhős, Gregor személyében.
Amikor Gregor először színre lép, akkor éppen egy épületet robbant
fel, építkezés és telekmanipulációk okából. Eva apja odaláncolja
magát az épületen belül egy ajtóhoz, jó erősen, odakint pedig kis
csapat tüntet a kapitalizmus előrehaladása ellen. Ez az egyetlen
jelenet is többszörösen megéri az egész mozijegy árát. A ház aztán
a levegőbe repül, de ez csak a kezdet. Gregor komoly városátrendezési
manőverének a következő állomása a fürdő lebontása lesz.
Ezt szintén a cseh filmek stílusában, a hivatali úton próbálja meg
kivitelezni. Rászabadít a fürdőre egy ellenőrzést. Tetőtől talpig
átvizsgálják az épületet és az összes berendezést, és ha megbukik,
valószínűleg lebontásra kerül.
Nagy az izgalom,
de ez is csak a kezdet. Anton ugyanis már teljesen beleszeretett
Eva-ba, és arról álmodik, hogy együtt elutaznak Tuvalu-ra, az Álomszigetre,
hajóval. A filmben úgy lehet valakinek az álmát leolvasni, hogy
a szeme elé tartjuk a kezünket, amikor alszik, Anton rá kell, hogy
döbbenjen, hogy Eva másról álmodik. Ő Gregorral képzeli el az életét,
szintén Tuvalun, és Antont csak kazánfűtőként látja maga előtt.
És
még ez sem elég
a konfliktusokból, ugyanis Eva és Anton között még egy óriási érdekellentét
bontakozik ki. Eva hajójába ugyanis hiányzik egy főalkatrész, ami
olyan, mint valami dugattyú, mindenesetre úgy hívják, hogy imperial,
és ez a cucc már nem kapható egyetlen boltban sem, és összesen egy
darab van belőle, a fürdőt üzemeltető kazánban. Eva először el is
lopja, és egyben ez a film mélypontja, ahol bőven van okunk izgulni,
hogy mi lesz a film végkifejlete.
Lenyűgöző film,
csodaszép képekkel, minden szinten le a kalappal. Egy nagyon szépen
áramló álomfolyam, aminek a közepén a Rablóhalhoz hasonló módon
Eva színesben fürdik a vízben, meztelenül, egy akváriummal, amiben
a hal van. Izgalmas, akciódús, érzelmes és humoros, és mindenek
előtt elvetemülten művészi film. Mindenkinek ajánljuk, aki valami
különlegeset keres.
-floyd-
|