Interjú
Mine Vargi producer és Ömer Vargi rendező-producerrel, a "Minden
Szuper Lesz" c. török film alkotóival.
Ömer
Vargi 47 éves, isztambuli születésű filmrendező, aki egyetemi tanulmányait
az ankarai Közel-Keleti Műszaki Egyetem fizika szakán végezte. A
"Minden Szuper Lesz" c. filmben rendezőként, producerként és vágóként
dolgozott, feleségével, Mine Vargival közösen. Mine Vargi az Ankarai
Egyetem politológia és média szakán végzett, majd divatmodellként
dolgozott 1968-1978-ig. 1976-77-től kezdve mindketten a reklámszakmában
dolgoztak, 1979-ben létrehoztak egy saját produkciós céget, a Filma-Cass-t,
ami elsősorban reklámfilmeket gyárt. 1982-től mindketten társtulajdonosai
a Filma-Cassnak, 1996-ban az Eskiya (A bandita) c. filmet készítették
közösen, ami nagy közönségsikert ért el Törökországban és szerte
Európában. A filmes házaspárral a Puskin mozi büféjében beszélgettünk.
Cspv:
Vargi úr, ön eredetileg fizikusnak készült, hogy került végülis
a filmszakmába?
Ö. V: Úgy kezdődött, hogy 11
évesen fotóztam a barátaimmal. De komolyan 1974-ben gondoltam rá,
hogy a filmmel foglalkozzak, amikor Törökország egyik híres rendezőjével,
Serif Görenren dolgoztam - asszisztensként -, 3 évig, az Endise
(A gyanúsított) c. filmben.
1977-ben
elkezdtem reklámfilmeket csinálni, én voltam a legfiatalabb reklámfilm-rendező
akkoriban
Törökországban, és mellesleg én készítettem a legtöbb TV-reklámot
is, több, mint
1000-et.
A "Minden Szuper Lesz" az első film, amit rendeztem, viszont több
filmben
dolgoztam
producerként, cégünk, a Filma-Cass kereteiben, ami mára az egyik
legnagyobb
produkciós
cég lett, 45 alkalmazottal.
Cspv:
Mondana valamit az Eskiya c. filmükről?
Ö. V:
Az Eskiyának Mine volt a főproducere, én a producere. Ez a film
lett a valaha
legnépszerűbb
film Törökországban, 2 millió 700 ezren látták csak nálunk, és még
400 ezren
a világ
több pontján, Hollandiában, Németországban, Svájcban, Kanadában
és még sok
helyen.
Cspv:
Melyik korosztályt célozzák meg leginkább a filmjei?
Ö. V:
Azt hiszem, nálunk, ugyanúgy, mint Európa más országaiban, nincsenek
korosztálybeli
megkötöttségek,
azt szeretnénk, ha mindenkit érdekelnének a filmjeink. Ha egy speciális
filmet csinálsz,
mondjuk egy politikai, vagy egy futballról szóló filmet, vagy egy
csak a
fiataloknak
szólót, akkor a potenciális közönségnek csak egy részét nyered meg
magadnak,
ezért próbálunk
meg mi bárki számára érdekes filmeket csinálni.
Cspv:
Úgy érezzük, hogy az érzelmeknek nagy jelentőségük van a filmjeiben,
legalábbis a
"Minden
szuper lesz" nyomán így érezzük. Igazunk van?
Ö.V.
:
Mivel egy nagyvárosban nőttem fel (Isztambulban), ismerem a nagyvárosok
életét, és erről egy nagyon egyszerű és valóságos filmet akartam
készíteni. A filmbeli karakterek, még a mellékszereplők is valódiak,
a nagy maffiózók, a drogdílerek valóságos személyek, akik persze
rosszak, de mi a dolgok problematikus oldalát is be akartuk mutatni,
hiszen ezeknek a maffiózóknak is meg kell élniük valamiből. Mint
ahogy a főszereplő testvérek is borzasztó emberek az életben, de
te, mint néző szereted őket, tulajdonképpen egyik szereplőt sem
tudod rossz szemmel nézni a filmben, hiszen az életük az, amiről
szól a film.
Cspv:
Hogyan viszonyul ön, mint török rendező, az amerikai filmekhez?
Ö. V:
Nem viszonyulok sehogy sem hozzájuk. Az amerikai filmek nagyon sikeresek,
mivel ezek uralják a világot. Nálunk - leginkább az értelmiségi
körökben - sokan támadják az amerikai filmeket. Úgy látják, hogy
a legtöbb közülük csak "szemét", nem foglalkoznak a művészi megközelítéssel,
olcsó és rossz filmek. De én nem értek velük egyet ebben. Igen,
lehet, hogy olcsók, és nincs bennük művészi érték, de a művészet
szerintem azt jelenti, hogy valami hatni tud az emberekre. Az amerikai
rendezők és producerek nem abból a célból készítik a filmjeiket,
hogy leigázzák velük Isztambult vagy Budapestet. Egyszerűen csak
jó filmeket akarnak csinálni, és ezekből nagy bevételekre akarnak
szert tenni. És ha ez az amerikai film jó, akkor a budapesti néző
inkább azt fogja megnézni, mint egy magyar filmet. Ezek a filmek
tanítanak is: ha egyszer New York-ban jársz, tudni fogod, hogy hogyan
ints le egy taxit, ismerni fogod az utcákat, az épületeket, és tudni
fogod, kiktől
kell félned egy sötét utcán gyalogolva. Szóval ezek a filmek az
életre tanítanak, és ez az, amit én művészetnek nevezek. Szerintem
nekünk, európai filmeseknek tanulnunk kell az amerikai filmektől,
és utána meg kell csinálnunk a saját filmjeinket. Nem olyanokat,
amelyek hasonlítanak az amerikai filmekre, hanem olyanokat, amelyekből
a magyar, vagy a török életet ismerhetik meg a nézők, és ha sikeres
filmeket akarunk készíteni, eltanulhatjuk az amerikai filmkészítési
technikát. Szerintem csak akkor merül fel az a kérdés, hogy egy
film jó-e, vagy rossz, miután már sokan megnézték. Ha egy filmet
senki nem néz meg, kit érdekel, hogy jó film volt-e, vagy sem? Hiszek
benne, hogy elsősorban olyan filmet kell csinálni, amit megért a
közönség.
Ha egy
filmre csak kétezren váltanak jegyet, akkor szerintem az nem képvisel
művészi értéket. Szóval, úgy gondolom, még sok mindent tanulhatunk
az amerikaiaktól, és a film 50%-ban üzlet és 50%-ban művészet. Ez
az arány változhat, de a két rész ugyanaz lesz.
Cspv:
Mit gondol, van valami különbség a török, illetve a magyar nézők
között?
Ö. V:
Szerintem a közönség a világ minden pontján egyforma. Csak a társadalmi
háttér az, ami különböző, az emberek érzései nagyon hasonlóak.
Cspv:
A "Minden Szuper Lesz" török-magyar koprodukcióban készült. Milyen
volt a magyar partnerekkel együtt dolgozni?
M. V:
Nagyon
jól működött, először Rózsa Jánossal ismerkedtünk meg, aki a magyar
producere volt a filmnek, később vele jó barátságba is kerültünk.
Rózsa János tökéletesen szervezte a magyarországi munkálatokat és
a kommunkációt az itteni partnereinkkel. Később Sipos Istvánnal
dolgoztunk együtt, aki a hangmérnökünk volt, vele egy nagyon jól
felszerelt hangstúdióban végezhettük az utómunkálatokat. Örültünk
a közös munkának, és meg kell, hogy mondjam, a magyar partnereink
nagyon keményen dolgoztak. 39 nap alatt forgattuk le a filmet, és
átlagosan napi 15 órát dolgoztunk, úgyhogy senki sem tudta kialudni
magát, Ömer 8 kilót fogyott ezidő alatt, és a magyar barátaink,
mint Sipos István, sem tudtak pihenni rendesen, de remekül bírták
ezt a megfeszített tempót.
Cspv:
Mit gondol az európai filmgyártás jövőjéről, vagy kifejezetten a
török filmkészítés jövőjéről?
Ö. V:
Nehéz kérdés. A filmkészítés kezd olyan nagy üzletté válni, mint
a futball. Szerintem a kettő nagyon hasonlít egymásra, mivel a film
és a futball az a két dolog, amihez mindenki ért, vagy legalábbis,
amiről mindenki úgy érzi, hogy joga van állást foglalni róla. A
filmkészítés nehéz dolog, mert komoly szervezést igényel, aminek
például az USA-ban meg van a megfelelő háttere, úgyhogy nagyon nehéz
ezzel az európai filmeseknek versenyezni. De például nekünk Törökországban
meg van az az előnyünk, hogy nagy a népességünk, és így sok ember
megnézheti a filmjeinket.
Cspv:
Hány embert jelent ez pontosan?
Ö. V:
60 millió embert. Tehát úgy gondolom, nekünk, török filmeseknek
könnyebb jó filmeket, sokat jövedelmező filmeket készítenünk, mint
Önöknek például, már csak a népesség mérete miatt is. Az USA-ban
egy filmnek több, mint 3000 kópiája készül el, amelyek a világ több
pontjára elküldhetőek, de már eleve megvan az a kezdeti előnye az
ottani filmgyártásnak, hogy nagyobb népességgel, vagyis közönséggel
számolhatnak. Mi alapvetően a saját lakosságunknak készítjük a filmjeinket,
de már így is előnyösebb helyzetben vagyunk a kisebb országok filmeseinél.
Cspv:
Beszélnének néhány szót közös produkciós cégükről, a Filma-Cassról?
Ö.V,
M.V.: Egy meglehetősen nagy cég a miénk, az egyik legrégebben
működő produkciós cég Törökországban, 45 alkalmazottunk van, és
átlagosan 50-70 reklámfilmet készítünk évente. Van egy nagy kamera-parkunk,
9 kamerával, vannak utómunkálatokhoz szükséges felszereléseink,
digitális stúdiónk, ezeket bérbe is adjuk rendszeresen. Jó, hogy
van a Film-Cass, mert lehetőséget ad a "túléléshez".
Cspv:
Köszönjük szépen az interjút, és reméljük, hamarosan megint találkozhatunk
egyik filmjük magyarországi bemutatója kapcsán.
|