Minden
Szuper Lesz
Her Sey Cok Güzel Olacak 1998
A Minden Szuper Lesz
egy nagyon jó hangulatú cím, és remekül illeszkedik Ömer Vargi török
rendező tavalyelőtti mozisiker filmjéhez, amiben a főszereplő, Altan,
a sorozatos bonyodalmak ellenére is váltig meg van győződve arról,
hogy igenis, nemsokára minden rendbe jön az életével és az anyagi
helyzetével kapcsolatban.
A moziszerető
közönség nagy része bizonyára nem mondana nemet egy török vígjátékra,
és ha valaki tényleg kíváncsi arra, hogyan próbálkozik meg vízen
maradni egy vesztes típusú fiatalember napjaink Törökországában,
illetve, hogy mi a vége, ha valaki hívatlanul drogdíler lesz egyik
napról a másikra, akkor semmiképp sem mulassza el ezt a filmet.
A Minden Szuper Lesz
török-magyar koprodukcióban készült,
a film producerei Mine Vargi és Rózsa János, rendezője Ömer Vargi,
hangmérnöke Sipos István volt, az utómunkálatok az Objektív Filmstúdióban
készültek. Az alkotók nagyon sikeresnek és jól működőnek ítélték
meg a koprodukciós együttműködést, ráadásul a film Törökországban
tavaly az év legnagyobb közönségsikere lett (több mint másfél millió
nézővel), úgyhogy várhatóan a jövőben is születnek majd hasonlóan
jó török-magyar filmek.
A Minden Szuper
Lesz egy harmincas fiatalemberről szól,
Altanról,
aki annyira nem tudja komolyan venni
a saját életét, és annyira felelőtlen mindenben, hogy kezd elcsúszni
az élete, a felesége éppen el akarja hagyni, és egyre messzebb kerül
fő álmának megvalósításától, attól, hogy nyithasson egy saját kávézót
a városban. Altan egyik napról a másikra él, semmi sem érdekli igazán,
mígnem egyik nap össze nem fut a testvérével, Nurival, aki eddig
a múltbeli rossz tapasztalatai miatt megpróbálta magát távoltartani
Altantól. Altant Cem Yilmaz játssza, aki Törökországban befutott
színpadi komikus-színész, és aki egyben a film társ-forgatókönyvírója
is (rajta kívül még Ömer Vargi és Hakan Haksun írták a forgatókönyvet),
Nurit pedig Mazhar Alanson, aki egyben a film zeneszerzője is. Nuri
magyar szinkronhangja Haumann Péter, aki egyrészt valóban nagyon
hasonlít Alansonra, tehát jó választás volt Nuri alakjához, másrészt
viszont Haumann annyira színtelen hangon beszél, hogy csak a film
közepén kezdjük meg megszokni a szinkronját, addig eléggé zavaró.
Altan magyar hangja Gesztesi Károly,
aki általában nagyobb darab gengsztereknek szokta a hangját kölcsönözni,
viszont Altannak jól áll ez a fajta erőteljes hang, mivel benne
van az a magabiztos nemtörődömség, ami annyira jellemzi főhősünket.
Miután összefutnak a testvérek, Nurinak minden erejét be kell vetnie,
hogy a jól berendezett életétől távol tartsa link öccsét, aki folyamatosan
komolytalan üzleti ötletekkel bombázza őt, de Nurinak eddig a hasonló
javaslatokból még nem származott semmi előnye, csak kára. Sajnos
a kiegyensúlyozott báty nem sokáig tudja megtartani függetlenségét,
mivel abban a gyógyszerraktárban, ami az ő felügyeletére van bízva,
Altan véletlenül felfedez egy titkos szekrényt, amiben nagy mennyiségű
erős kábítószer van elrejtve. Mondanunk sem kell, egy nagyon trükkös
akcióval sikerül megszereznie a vagyont érő drogot, és ekkor kezdődnek
igazán a bonyodalmak. Altan el akarja adni a kábítószert, és az
érte kapott pénzből szeretné megnyitni álmai
kávézóját, viszont azzal a ténnyel nem számol, hogy az illegális
kábítószer-kereskedelembe általában nem lehet csak úgy, az utcáról
bekapcsolódni, mint ahogy ezt mi már tudhatjuk egy-két ezzel kapcsolatos
filmből is, mint például Guy Ritchie A Ravasz, Az Agy és a Két Füstölgő
Puskacső, vagy Tony Scott Tiszta Románc c. filmjéből.
Nos, Altan
nem számol a veszélyekkel,
ráadásul bátyját is észrevétlenül bevonja egy utazásba, aminek a
végcélja a drog eladása, és amely út a kalandok sorozatát fogja
jelenteni számukra. Tulajdonképpen ez az utazás a fő tartalmi motívuma
a filmnek, mivel mindkettőjük életére meghatározó lesz az együtt
töltött néhány nap, és amellett, hogy mindketten megváltoznak a
kalandos események során, ráadásul még egymáshoz is közel kerülnek,
ami két ilyen eltérő személyiségű testvér esetében nem kis eredmény.
Nuri, aki ez idáig a világtól elzárt, aprólékos
agglegény életet élt, most kinyílik a világ ismeretlen oldala felé,
szerelmes lesz, gengszterekkel keveredik verekedésbe, és egyáltalán,
csupa olyan dolgot művel az utazás alatt, amiről eddig nem is tudta,
hogy képes lehet rá. Altan nem veszít fáradhatatlan optimizmusából
a veszélyes kalandok során, viszont lassan előbukkannak személyiségének
eddig rejtett tartalékai: kiderül, hogy ő is ugyanannyira erősen
kötődik az apjához, mint Nuri (bár ez idáig nem sok jelét adta ennek),
szeretné rendbe hozni a házasságát, mivel a felesége is nagyon fontos
neki, de az is nyilvánvalóvá válik, hogy a maga bohókás módján ő
a legjobb testvér, akinek fontos a bátyja boldogsága.
A film nagyon jó
ritmusban halad előre,
a vígjátéki, a krimiszerű és az érzelmes jelenetek arányosan keverednek
egymással, a két főszereplő (Cem Yilmaz és Mazhar Alanson) pedig
igazán életszerű alakítást nyújt. A zenei aláfestés hangsúlyos szerepet
kap a film dramaturgiai csomópontjainál, ami azt jelenti, hogy amikor
a cselekmény új fordulatot vesz, akkor egy nagyon jó hangulatú török
zenét hallunk, ami a Nurit játszó színésznek, Alansonnak az érdeme.
Ömer Vargi rendezőnek
ez az első nagy játékfilmes rendezése,
forgatókönyvíróként is ebben a filmben debütál, viszont producerként
már ezelőtt is több filmben dolgozott, feleségével, a szintén producer
Mine Vargival közösen. Mindketten a Filma-Cass nevű produkciós cég
tulajdonosai, az előző közös munkájuk az "Eskiya" (A Bandita) c.
1996-os film volt, amit Törökországban mintegy 3 millióan néztek
meg, és ami nemcsak szülőföldjén, de számos európai országban is
nagy sikert aratott.
A
Minden Szuper Lesz egy olyan vígjáték, amit egy tehetséges török-magyar
koprodukciós stáb színvonalas munkája hozott létre, aminek érdekes
a története, jó a hangulata, és mellesleg szórakoztató másfél órát
nyújt minden néző számára.
-leeloo-
|