|
|
Interjú
Keszég Lászlóval
A
Balra a Nap Nyugszik c. filmben nagyon tetszett Keszég László színészi
munkája, innen jött az ötlet, hogy milyen jó lenne interjút készíteni
a tehetséges színésszel. Elég vicces volt tehát, amikor az első kérdést
feltettük neki, hogy hogyan lett ő színész, mert a riporter számára
ekkor derült ki, hogy Keszég László tulajdonképpen rendező.
cspv:
Hogyan lettél színész, mióta játszol?
K.L.:
Mint színész, ez a második, vagy a harmadik alkalom, hogy részt
veszek egy beszélgetésben, én ugyanis rendező vagyok.
cspv:
Tényleg?
K.L.:
Lényegében mind a két szakot elvégeztem, először a színész szakot,
majd párhuzamosan, harmadik után elkezdtem a rendező szakot is.
És akkor elmentem gyakorlatra színházakba, úgyhogy azt, hogy én
színész vagyok, azt senki nem tudta, csak az osztálytársaim, meg
egy páran ott Kaposváron. A színész szak egyenesen beletorkollott
a rendezőibe, ahol, ugye még plusz három évet ráraktam, szóval valóságos
teológiát végeztem, majdnem az egész kilencvenes éveket a főiskolán
töltöttem. És végül, mint rendező szerződtem le Kaposváron, és azóta
ott rendező vagyok, és más színházakban is rendezőkét dolgozom,
de néha játszom. Játszom a saját csoportomban a Pont Műhelyben,
ott mindig játszom, ott mindig kitalálok magamnak valamit, hogy
kiéljem a színészi vágyaimat, meg Kaposváron is vannak szerepeim.
cspv:
Zseniális, és hány éves vagy mindehhez?
K.L.:
Harminc vagyok ezen a héten ..,
cspv:
Az eléggé fiatalnak számít egy ilyen kreatív szakmában, hát még a
nagymértékű foglalkoztatottságodhoz képest .. szóval elég jól hangzik
.. visszatérve azonban ... mint színésztől azt akartam volna megkérdezni,
hogy milyen filmeket szoktál nézni, meg mik a kedvenceid, meg minden,
de most akkor ezt mint rendezőtől kérdem ..
K.L.:
Elsősorban Kurosava filmjeit szeretem, meg a Truffaut filmeket ..
cspv:
És hogy szoktál filmeket nézni, videón, Örökmozgóban, vagy Duna TV-n
esetleg, az is egy lehetőség ..,
K.L.:
Tévén nem , videó meg mozi ..
cspv:
Nem régi filmeket ..
K.L.:
Mostani, modern filmekre gondolsz ..
cspv:
Igen
K.L.:
A Tágra Zárt Szemek az tetszett, ..
cspv:
Ne, komolyan? Azt tavaly jelöltük a legrosszabb film díjára .., de
oké, tudom, hogy ilyenek a kreatív emberek, olyan dolgok tetszenek
nekik, hogy csak na ..
K.L.:
Tudom, ez nagyon sok embernek nem tetszett, véleményem szerint azonban
fantasztikus a gondolat benne, minden megoldásán érzed, hogy egyik
sem az első, minden végig volt gondolva, és mindig a századik és
legjobb megoldást használta fel. Iszonyatosan sokáig készült a film,
és mint egy partitúrát, úgy kezelte a forgatókönyvet, tehát formailag
nagyon közel áll hozzám.
cspv:
És milyen gondolat tetszett neked ebben a filmben?
K.L.:
A gondolatot az előbb a formára értettem, de a tartalma .., az is
tök jó: egy kapcsolatnak hajnala, a tombolása, és egy ilyen fennsíkra
való felemelkedése ..
cspv:
Sajnos, még nem láttam semmit, amit rendeztél, de amiket mondasz,
azokból most úgy tűnik, mintha egy nagyon kegyetlen vagy radikális
művészfilm- vagy művész-színház rendező lennél .. ez így van?
K.L.:
(mosoly) .. hát nem tudom ...
cspv:
De most tényleg, amikor például ezt a Kubrick filmet nézed, arra gondolsz,
hogy "fú, basszus, én is ilyet akarok", vagy inkább örülsz neki, hogy
ő azt csinálja, amit, nagyon értékeled, de ettől függetlenül, amit
te csinálsz, az egyáltalán nem biztos, hogy .. például olyan idegesítő
zongorazenét fog tartalmazni, mint amilyen a Tágra Zárt Szemekben
volt ..
K.L.:
Nyilván ez a második verzió érvényes ... szeretem Kubrickot, de ez
minden .., ő is egy független személy ..
cspv:
És valami más filmet nem láttál, ami tetszett mostanában, és mondjuk
.., kicsit kiterjedtebb nézőközönsége van, mint az a párezer ember
..
K.L.:
Mainstream filmekre gondolsz?
cspv:
hát igen ..
K.L.:
Legutóbb a Pop Csajok Satöbbi volt az, ami tetszett .., az jó film
volt ..
cspv:
Kösz, hogy elárultad, mert bizonyára ez árul el a legtöbbet valakiről,
hogy milyen filmeket szeret, így legkönnyebb megismerni ..
K.L.:
Nincs mit ..
cspv:
A Partot például láttad?
K.L.:
Nem, nem láttam, nagyon elfoglalt vagyok, és meggondolom, hogy melyik
filmet nézem meg, legeslegutóbb a Mifune Utolsó Táncát láttam, az
is jó volt, és most tervbe van véve a Millió Dolláros Hotel, a barátnőmmel,
csak meg kell, hogy várjam, hogy hazajöjjön külföldről ..
cspv:
Ezt így leleveleztétek, vagy letelefonáltátok ..?
K.L.:
Nem, mielőtt elment megbeszéltük,
és én nem megyek el nélküle ..
cspv:
Amindenit, ez egy tök rendi dolog! Meg kell, hogy kérdezzem, hogy
ki a barátnőd, mert ez nagyon rokonszenvesen hangzik, nem akárkik
beszélik így le, hogy majd együtt megnézik ezt és ezt a filmet ..,
kifejezetten minőségi viszonyulás ..,
K.L.:
Ónodi Eszter ..
cspv:
Amindenit, ő nagyon a kedvencünk, nagyon profi és beindult színésznő,
tök jó pár lehettek ..
K.L.:
A legjobb ..
cspv:
Ez jó, és hogyan néznek ki a napjaid, hogyan vagy elfoglalt, miket
csinálsz?
K.L.:
Folyamatosan dolgozom, most már több, mint egy éve .., és már nagyon
jó lenne egy pici szünet ..
Minden
évben rendezek egyet Kaposváron, ott vagyok szerződésben, játszottam
is kettőt, plusz még rendeztem egyet-kettőt máshol .,
cspv:
Miket?
K.L.:
A Galócát, a Lóvá Tett Lovagokat, ez utóbbit a Víg Színházban, és
a Pont Műhellyel pedig a Hosszú Nap című darabot, ami improvizációk
sorozata, ilyen szerzői színház .. Kaposváron pedig a Háztűznéző
darabot csináltam, és a Merlinben most csinálok egy Mesterdetektív
c. darabot, angolul és magyarul is, ugyanabban a díszletben ..
cspv:
Mint feltételezett színésztől azt szeretem volna megkérdezni, hogy
hogyan tud befutni egy magyar színész, mit lehet csinálni, mik a lehetőségek,
biztos van valami papírforma ..,
K.L.:
Én nem tudom, hogy van-e papírforma, én nem tud, és engem ez nem
érdekel, én jól akarom érezni magam, örülök neki, hogy ilyen jó
szakmám van, szeretem nagyon. Nekem a legfontosabb, hogy jó életem
legyen ..
cspv:
Tényleg? Mit értesz ezen?
K.L.:
Azt, hogy szerelemben, egyetértésben, nyugodtan éljek azzal, akit
imádok, .. hogy meg tudjam venni a lemezeimet, hogy jó sok filmet
meg tudjak nézni, hogy tuti előadásokat hozzak létre, és ha egy
előadás éppen nem óriási közönségsiker, akkor sem halok bele. Hogy
nyomuljak azért, hogy híres legyek, azt nem tudom csinálni, de le
a kalappal azelőtt, aki oda tud erre figyelni, sztárnak lenni, az
is egy komoly szakma ..
cspv:
Elég béna kérdést tettem fel, és cserébe tök jó választ kaptam, köszi
..
K.L.:
Tehát valamit működtetni, vagy valami attól jön létre, hogy én gondoltam
valamit, és esetleg kicsit a háttérben maradok, ez sokkal jobban
érdekel ..,
cspv:
Mint?
K.L.:
Mint az, hogy én fényezzem magam ...
cspv:
Fényezni, ez jó szó ..
K.L.:
Nem pejoratívan mondom, csak valahogy nem működik abban az irányban
az agyam ..
cspv:
Tehát nem véletlen, hogy téged nem látni a tévében, hogy show-műsorokat
vezetsz, vagy tele-regényekben ..
K.L.:
(nevet) Szerintem nem az a típus vagyok ..
cspv:
És milyen típus vagy? Például, ha jól értem, szeretsz
zenét hallgatni ..
K.L.:
Zenét azt nagyon, a világon a legjobban zenét hallgatni szeretek
.. nagy szerencsémnek tartom, hogy Palotai Zsolt a szomszédom, ő
az egyik fő informátorom, a világon a legjobb zenei-barátom pedig
a Nagy András nevű operatőr,
cspv:
Aki a Balra a Nap Nyugszik-ot is fényképezte ..
K.L.:
Igen, és nagyon jó srác,
cspv:
Napster-t használtok?
K.L.:
Nem ..
cspv:
Vajon miért?
K.L.:
bakelit vagy CD, a bakelit a világon a legszebb tárgy, és a cd is
nagyon szép, és ahhoz, hogy a zenét a magaménak tudjam érezni, kell
hogy eredeti legyen, hogy a kezemben legye az a kis műsorfüzetecske,
meg minden. Nem tudom tisztelni a másolt CD-t, az csak arra jó,
hogy a kocsiban hallgasd azt, ami otthon eredeti hanghordozón megvan
neked .. Viszont a Napsterben az lehetne a jó, ha miatta levinnék
a lemezek árát, mert iszonyatosan drágák, mérhetetlenül sok pénzbe
kerülnek. Amúgy is, a Napster egy nagyszerű dolog, ha valaki nem
úgy közelíti meg a zenét, mint az András, meg én, vagy DJ Mangó,
akkor tényleg nagyon tuti ..
cspv:
Ti ezekkel a srácokkal kicsit mintha a felhők fölött élnétek ..,
K.L.:
Viszont azt hiszem, van egy két hibám, például metróval nem nagyon
járok, inkább autózom, mert a metró valahogy túl életszagú .., ezt
azért tudom mondani, mert tegnap egy bizonyos helyen hagytam az
autómat, és ma metróval kellet érte mennem ..
cspv:
És fura volt?
K.L.:
Hát igen, sokan voltunk, (nevetés), mert én egy faluban élek, habár
Budapesten lakom, de nem Budapesttel élek együtt, hanem bizonyos emberekkel
.., és
ez teljes mértékben megfelel és semmi más nem érdekel ...
cspv:
Nyilván fogsz csinálni filmet is, milyen magyar filmeket szeretnél
látni, vagy csinálni?
K.L.:
Szerintem a legjobb magyar film a Megáll az Idő ..
cspv:
oké, de mostanában ..
K.L.:
Mostanában van egy ilyen újfajta urbánus érzés, ami felismerhető
elég sok emberben, és ez teljesen más, mint a 80-as évekbeli pesti
underground. Akkor az annyira lokális volt, annyira csak és kizárólag
az itteni 6-7000 embernek volt érdekes, de ez most egy kicsit szélesebb
réteget is átfog, biztos azért, mert nagyobb a város, több az infó,
jobbak a médiák, a globalizálódás hozta ezt is .., szóval egy újfajta
életmód, gondolkodás, és ehhez egy újfajta kreativitás is tartozik,
.. Én mindenképpen azt szeretem, amikor valamin érződik, hogy olyan
emberek csinálták, akik azt szerették azt csinálni, amit csináltak,
és nagyon szeretik, és tetszik nekik az a dolog, amiről beszélni
akarnak. Tehát az, hogy valami tetsszen, annak, aki csinálja, ez
a legfontosabb kritérium .. És ha ez bármire teljesül, (legyen az
például egy film) akkor annak a dolognak ez nagyon jó, és akkor
az egy jó dolog lesz ..
cspv:
Ámen! köszi az interjút!
K.L.:
Nincs mit ..
|
|