Az Óceánjáró
Zongorista Legendája
- The
Legend of 1900
1998
Klasszikus kosztümös
filmre időnként mindenkinek szüksége van. Ilyen alkalmakra kínálja
magát a Óceánjáró Zongorista Legendája, legalább is a papírforma
szerint.
A
történet rém-egyszerű,
adva van egy zongorista, aki egy hajón él, soha nem hagyta el, és
ott is született. Ehhez a rém-egyszerű szituációhoz azonban nem
is olyan könnyű eljutni, jókora körítésre van szükség, mert ha csak
úgy, direktbe innen indulna, azt hinné az ember, hogy valami elalvás
előtti mesét néz, hogy volt egyszer egy zongorista, aki egész végig
egy hajón élt.
Így tehát
látjuk, amint egy fekete hajófűtő munkás eldobott csikkek után kutat
a hajó szalonjában, és talál is egy két darabot, plusz, talál egy
csecsemőt is, akit valaki ott hagyott bömbölni (valószínűleg egy
nő lehetett). És látjuk, amint a kis csecsemő elkezd felcseperedni,
ott él a hajó gyomrában, és egészében nagyon giccses és eltúlzott
és hiteltelen az egész. Az van ugyanis, hogy cumisüvegként egy olajozó
kanna lóg a fémbölcsője felett, (olyan kanna, amilyet az autók műszerfalán
látni, és a motorolaj nyomását méri).
Totál erőltetett, mintha valami expresszionista
víziót próbált volna valaki, a maga egyszerű módján, mondjuk a húszas
években filmre vinni. A fém gyermeke, az olajos koszban felcseperedő
csecsemő, akinek a családja és a barátai az izzó mélyben dolgozó
elkenődött arcú munkások. Mindez nagyon rosszul veszi ki magát,
mert taszítja egymást az elnagyolt történet-mesélés, és a történet
egyszerűnaturalizmusa. Olyan, mintha egy cseh
mesefilm
elejét látnánk, (és bárcsak így volna, és a csecsemő pedig olajfaló
lenne), de aztán simán továbbhalad az egész, és nagy nehezen eljutunk
oda, hogy az apja, aki elnevezte a kölyköt 1900-nak, meghal, és
a kiscsávó végigsétál a hajó számára addig ismeretlen részein is,
és a szalonban találja magát, rögtön a zongoránál, és el is kezd
játszani rajta.
Úgy érezzük, a bolondját járatták velünk, legalább 20
percünk
benne van már ilyenkor a filmben, és azt reméltük, hogy már be vagyunk
vezetve a történetbe,
de nem, még mindig csak ott tartunk, hogy van egy kiscsávó, aki
egy hajón lakik, nincs személyazonossága, lakása, semmije, csak
zongorázni tud. Mármost mindezt a feliratok alatt, olyan 2-3 perc
alatt le lehetett volna nyomni, ha minket kérdeznek.
Lassan
kifejlődik egy felnőtt Tim Roth-unk is,
mint a kész 1900 nevű zongorista. Számos utazását sikerül végigkísérnünk,
egy egykori szemtanú elbeszélései alapján. Egy fickó, aki végigtrombitálta
a század húszas éveit a Virginia nevű hajó fedélzetén. Persze őt
is valahogy be kell vezetnie a filmnek, nem lehet csak úgy derült
égből rákezdenie a mesélésre. Ezért van, hogy mielőtt 1900 nevelő
apucija megtalálná a kiskölyköt, a trombitás betér egy zaciba, illetve
használt hangszerboltba, és pénzzé teszi a hangszerét. Ekkor történik,
hogy amikor távozni akar a pénzzel, még visszafordul, hogy utoljára
még belefújna egyet. Na jó, mondja a boltos, és visszaadja neki
egy körre a trombitát. De mit ad isten, a férfi egy olyan dallamot
kezd játszani, ami igencsak felkelti a boltos érdeklődését, mivel
megvan neki lemezen. Egy összetört lemezen, amely egy mesterpéldány,
(sokszorosítás előtti eredeti példány), és amit ő maga ragasztott
össze. A zene tetszett a boltosnak, csak nem tudta, ki zenélt, és
ha már a trombitás ezt játszotta, gondolta, hátha segít neki felfedni
a rejtélyes zenészt. Így indul a sztorizás. És így folytatódik,
mindig csak mesél és mesél, még akkor is, amikor a vége felé a hajót
fel akarják robbantani, mert már ócskavas, noha nem vagyunk benne
biztosak, hogy élőben a hajókat úgy szedik szét, hogy a nyílt tengeren
szétrobbantják őket. Ez túl veszélyes
lenne, mint egy óriás gránát, másrészt tele lenne hulladékkal a
víz, ami megint nem egy jó dolog. Így azt mondanánk, bizonyára a
bérházak robbantásával keverték a szitut a forgatókönyvírók. Mindegy,
ettől nem lesz jobb vagy rosszabb a film. Egyébként nem jó film,
végzetesen unalmas, plusz nem igazán van eltalálva benne a valóság
és a mese aránya. A film közepén például ott van egy zongorapárbaj,
aminek a végén hatalmasat lehet nevetni. A fekete jazz-zongorista
félig már le is radírozta Tim Roth-ot, ám ekkor Tim Roth visszavág,
és olyan "nagyot" zongorázik, hogy a végén a
zongora izzó húrjairól gyújtja meg a cigit. Itt azt mondja
a néző, hogy uram isten! Mi ez, valami kengyelfutó gyalogkakukk?
Egy rajzfilm? Miféle poén ez egy elviselhetetlenül hosszú filmben,
ami tele van Ennio Morricone zenékkel, és azt hiszi magáról, hogy
a volt Egyszer egy Amerika? Nagyon rossz poén. Leleplezi az egész
filmet.
Egy és
egy negyedóránál bejön
a
filmben látható gyönyörű csaj, akinek neve sincs,csak az, hogy "the
girl" és a forgatás idején 16 éves Melanie
Thierry, francia színészlány alakítja. Iszonyatosan örülünk
neki, tényleg bombázó, annyira jól néz ki, mintha a tévében néznénk
egy reklámot vagy egy divatbemutatót. Mindez persze ötvözve egy
Lajos Koltai féle (a régi képek bezártság-motívumára rájátszó) érzékeny
portré stílussal. Nem rossz, meg minden, de az egész csaj ügy elég
szerény, van neki vagy 3x3 mondata, azok is milyenek. És amikor
magunkra hagy minket, még mindig van egy háromnegyed óránk, Olaszországban
a film nem is 120, hanem 160 perces, és fogadunk, hogy ott sem a
csajból van több.
A film
a zenészekről, művészekről szóló filmek nem túl bőséges létszámú
csapatába tartozik, a legutóbbi film amit ebben a műfajban láttunk,
a Hilary
és Jackie volt, és az egészen jó volt, de tényleg, ja, és most
a Világ Második Legjobb Gitárosa, amely lehet, hogy Woody Allen
egyik legrosszabb filmje, ez a film azonban még annál is nagyságrendekkel
rosszabb. Valójában nem hisszük el, hogy érdemes volt ezt a filmet
megcsinálni. Tök mindegy, hogy "olcsóba került", mindössze 9 millióba,
ami jellemző a kanadai filmek költségvetésére,
de akkor is nagyon sok értelmetlen munka fekszik benne, és persze
azért is értelmetlen, mert nem hozta be az árát. Csak a Director
of Photography, Lajos Koltai halára
dolgozta magát, a legegyhangúbb környezetben vetet be mindenféle
trükköket, hogy mozgalmas és élvezhető film legyen, és persze nem
az ő hibája, hogy nem lett az. A gixer a történetnél van: ugyanis
nem nagyon szól semmiről. oké, van egy ilyen képzeletbeli zongorista,
és? De most tényleg, akkor mi van? Azon felül, hogy a nézőnek adunk
pár depresszió tablettát, nem tettünk le semmit arra a bizonyos
asztalra, és amikor a film végén a hangszerboltos fickó jófejségből
visszaadja a trombitásnak a trombitáját, arra gondolunk, hogy a
jegyszedők is visszaadhatnának nekünk egy s mást, bár nem az ő hibájuk.
-bob-
|