Az Ezredes
Úrnak Nincs, Aki Írjon
El Coronel
no tiene quien le escriba
1999
A meglehetősen hosszú
filmcím egyáltalán nem véletlen Arturo Ripstein mexicói rendező
filmjének esetében, a film Gabriel Garcia Marquez, Nobel-díjas dél-amerikai
író azonos című novellája alapján készült.
Marquez
nemcsak elismert, de nagyon olvasott író is az egész világon, az
erős rajongótáborát leginkább különleges stílusának köszönheti,
ami nagyjából megfoghatatlan és nehezen leírható, az irodalmárok
által "mágikus realizmusként" meghatározott, egyedi írói stílus.
Egy nagyon jó novellát, vagy regényt azért nehéz általában megfilmesíteni,
mert egyrészt a képi megjelenítés hajlamos más dolgokra tenni a
hangsúlyt, mint az írásmű, másrészt a szövegben valahogy mindig
több elképzelhető forma rejlik, mint a konkrét vizuális megvalósításban.
Arturo Ripstein a legünnepeltebb mexicói rendező, akit hazáján kívül
Franciaországban és Spanyolországban is elismernek; neki köszönhetjük
"Az Ezredes Úrnak Nincs, Aki Írjon" filmre vitelét, amit
a kritikusok
és más megfigyelők tökéletesen stílushű feldolgozásnak tartanak,
és maga Marquez is elismerően nyilatkozott róla.
A történet
röviden leírható,
mivel a Marquez-műveknél nem az alapcselekmény-szál számít, hanem
minden más, ami ezt körülveszi. Egy idős házaspár él egy mexicói
kisvárosban, valamikor az 1940-es évek vége felé, a férfi volt ezredes,
aki annak idején harcolt a katolikus egyház elleni háborúban, és
most már 27 éve várja, hogy kiküldjék neki a nyugdíját, amit akkor,
a leszerelése után megígértek
neki és társainak. Az első pillanatban, amikor a vásznon együtt
látjuk a két főszereplőt, azt érezzük, hogy valami megtörhetetlen
lelki kapocs tartja őket össze, aminek olyan elemei vannak, mint
az egymás feltétlen tisztelete és megbecsülése, és persze a másik
iránt érzett - ki nem mutatott - tökéletes szeretet. Ez az első
nézői gondolat még sokáig ki fog tartani időben, és akkor még nem
pillantottunk a pár hétköznapjai mögé. Annyira szegények, hogy már
nélkülöznek régóta, de az ezredes minden pénteken kimegy a kikötőbe,
és várja a postáját, azzal együtt pedig az évek óta remélt nyugdíját.
Mindenki
pontosan tudja a kisvárosban, hogy értelmetlen dologra vár az ezredes,
de senki nem tesz megjegyzést erre, később válik előttünk világossá,
hogy miért.(Mert mindenki sokra tartja az ezredest, és nem akarják
megbántani).
Telnek a napok,
nem
sok minden változik a főhőseink életében, az asszony asztmás, és
néha nagyon rosszul érzi magát, de nincs pénzük gyógyszerekre sem.
Az első negyedóra után nincs más választásunk, nekünk, nézőknek,
minthogy hagyjunk csapot-papot, és beilleszkedjünk a film világába
- már ott is élünk ebben a poros kis mexicói városban, és azt szeretnénk,
ha az ezredesékkel végre történne valami, ami helyrehozhatja az
életüket. Nagyon erőteljes a film érzelmi hatása, nemcsak arról
van szó, hogy aktivizálja az empátiánkat a főhőseink sanyarú élete,
hanem ahogy halad előre a film, egyre inkább összeszorul a szívünk
az ezredes viselkedése láttán, azt a fajta férfias tartást és büszkeséget,
amit ő képvisel a megpróbáltatások ellenében, nem lehet nem értékelni.
Egy-egy elejtett megjegyzésből kiderül számunkra, hogy a házaspárnak
volt egy fia, Augustin, akit egy kakasviadalon megöltek majdnem
egy éve, azóta az ezredes neveli a fia harci kakasát, és úgy tűnik
- felesége, Lola, és a nézők számára egyaránt -, hogy ez a kakas
a legfontosabb az ezredes életében. Őt kényezteti és neveli, és
arra számít, hogy ez a kakas fogja megnyerni a következő szezon
kakas-viadalát, és akkor majd annyi pénzük lesz a fogadásokból,
hogy nyugodtan meg tudnak élni belőle.
De a szezon
kezdetéig még bonyodalmak jönnek sorra,
a kakast el kell adni a helyi uzsorásnak, aztán vissza kell szerezni
tőle, az ezredes egyre tisztábban látja azt is, hogy mi történhetett
azon az éjszakán, amikor megölték Augustint, és mindeközben a házukat
is el akarják árverezni, ha nem szereznek gyorsan megfelelő mennyiségű
pénzt. Az ezredesék nem hagyják magukat, nem kérnek senkitől segítséget,
és nem mennek bele megalázó helyzetekbe csupán azért, mert nincs
pénzük ennivalóra sem. Az ezredes még Juliától sem fogad el semmit,
aki a fia szerelme volt. Julia (Salma Hayek) a helyi bárban prostituált,
szép és érzékeny jelenség egy porfészekben, aki nagyon becsüli az
idős házaspárt, de nem tud rajtuk segíteni, mivel őt is hibáztatják
a fiúk haláláért, és ezért nem fogadják el a jó szándékú kedvességét.
Az egyik
legszebb jelenetsor a filmben,
amikor hirtelen pénzhez jutnak az ezredesék (eladják a kakast),
és elindulnak vásárolni, megvenni olyan dolgokat, amikre már évek
óta szükségük lett volna. Az ezredes kap egy új cipőt, úgy próbálnak
együtt a boltban, mint egy fiatal pár, aztán hazamennek, és még
otthon is többször szemrevételezik az új kincset. Az ezredes nem
akarja hamar elhordani az új cipőt, ezért hajlamos az esőben inkább
mezítláb járni, ilyenkor a kezében viszi "a cipőt". Az ilyen dolgokat
tudja Marquez nagyon jól leírni, és ennek a hangulatát tudja olyan
jól közvetíteni a film. A főszereplőink napjait két dolog tagolja:
az ezredesnek a péntek a nagy napja, amikor a legszebb ruhájában
várja a kikötőben a postát, Lolának pedig a helyi mozielőadás
estéje, amikor besurranhat a szabadtéri moziba, és egyetlen barátjával,
a katolikus pappal együtt megnézheti Fellini Országúton c. filmjét,
vagy más olasz korabeli filmeket.
Kicsit
szomorú a film vége, bár nem történik semmi tragikus, viszont az
alkotók nem teszik meg nekünk azt a szívességet, hogy feloldjanak
minden rosszat a kedvünkért, amit addig elszenvedtek a főhőseink.
Az ezredest Fernando
Lujan, elismert mexicói színész alakítja, mondhatjuk, tökéletesen.
Lujan az '50-es évektől játszik mozifilmekben, "Az Ezredes Úr..."szám
szerint a 35. Filmje. Lola szerepében a spanyol Marisa Paradest
láthatjuk, aki nagyon népszerű színésznő nemcsak Spanyolországban,
de Franciaországban
is, és sokat dolgozott együtt Piedro Almodovar spanyol rendezővel
is. Julia Salma Hayek képében jelenik meg a filmben, ő a leghíresebb
mexicói színésznő, ami azt jelenti, hogy nemcsak a hazai, de az
amerikai filmiparban is otthonosan mozog. Ms. Hayek a hollywoodi
befutását Roberto Rodriguez rendezőnek köszönheti, aki a Desperado
c. filmjében rábízta a női főszerepet az akkor még csak Mexicóban
ismert színésznőre, és a film sikerével együtt Hayek is bekerült
a nemzetközi filmgyártásba. Salma Hayek nemcsak jó, hanem komoly
színésznő is, ezt mutatja az is, hogy nemcsak a Wild Wild West-féle
nagy költségvetésű amerikai produkciókban vállal szerepet, hanem
az olyan "kicsi" filmekben is, mint amilyen Ripstein alkotása, ami
mindössze 3 millió dollárból készült. Mellesleg az ilyen típusú
filmek, mint "Az Ezredes..." hozzák általában a nagyobb szakmai sikert,
mint hollywoodi nagyobb testvéreik. Hayek Juliaként igazán megfelelő
partnere a két kiváló színésznek a filmben, remekül játssza el azt
a lányt, aki már félig lemondott a saját életéről, de a számára
kedves embereknek szívén viseli a sorsát.
"Az Ezredes
Úrnak Nincs, Aki Írjon"-t eddig csupán 5 országban forgalmazták
Magyarországgal együtt, az USA-beli forgalmazáshoz egyelőre még
nincsenek meg a megfelelő kapcsolatai az alkotóknak, viszont szerepelt
a film a torontoi, a Cannes-i, a Hong Kong-i, illetve a Robert Redford
nevével fémjelzett, Utah állambeli Sundance Nemzetközi Filmfesztiválon
is.
A Sundance
Fesztiválon elnyerte a legjobb Latin-Amerikai filmnek járó díjat,
ami csupán azt jelenti, hogy a megfelelő fórumon az egyik legnagyobb
szakmai elismerést gyűjtötte be a film, mint ahogy ezt meg is érdemli.
Azok a
mozilátogatók, akik nem hőkölnek vissza egy nem kifejezetten vígjáték
láttán, és direkt szeretik a szeretik az emlékezetes nem-mainstrem
filmeket, mindenképpen értékelni fogják "Az Ezredes...-t", és vélhetően
nem fogják hamar elfelejteni ezt a filmet.
-lido-
|