|
|
Balra a Nap Nyugszik
A magyar filmekkel mindig
van valami baj, általában kezdetlegesek, ennek megfelelően kellemes meglepetést
nyújtott a Balra a nap nyugszik, és a címéből ítélve tényleg nem is gondoltuk
volna.
Az olyan filmek,
amikben szerepel a "nyugat" és a "bal"
általában rendszer-filmek szoktak lenni, ami nem is volna rossz, hiszen
szívesen megnéznénk egy olyan filmet, ami a mostani Magyarországgal szemben
kritikus, és nem a 20, 40 vagy esetleg 80 évvel ezelőttivel, (annyit eleve
nyernénk, hogy mai embereket láthatnánk, ami a mozinézés egyik alapcélja).
A Balra a Nap Nyugszik
fő előnye,
hogy nem igazán kiszámítható, és hogy egészen jól van fényképezve, és
nemcsak a tengerpart-felvételekre gondolunk, ami ősszel magától is nagyon
fotogén, hanem az egészre. Az egész pedig úgy néz ki, hogy nemcsak remekül
megkomponált képek, hanem az amerikai stílust követve egyszerűen képek
és beállítások viszonylag gazdag készletét kínálják a szemeinknek. A sok
felvétel, különösen ha jól is néznek ki, meghálálják az áldozatkész munkát.
Áldozatkészségről tanúskodnak az olyan felvételek, amikben Szabó
Győző és Keszég László a Duna-parton ülnek, és láthatóan komoly
zima van, ami persze minket, nézőket nem zavar, de akik ott voltak a felvételnél
esetleg gondolhatták volna, hogy "minek szenvedni egy két és fél perces
dialóggal ilyen hidegben, amikor megcsinálhatjuk belsőben is". De mindez
semmi, a fő kedvencünk az esős autózás, amilyet tényleg ritkán látni hazai
filmekben, pedig csak az a lényeg, hogy a kamera ne legyen vizes. Mindenesetre
nagyon jól néz ki, és jó a hangulata, ahogyan az egész filmnek.
A történet azonban
korántsem briliáns, hiszen gyakorlatilag nem is áll össze a kép, másrészt
tök felesleges vonalak is vannak benne. Szabó Győző
(Winter, illetve Alex) bevállal egy kábítószer-csempészetet, és kezdünk
is izgulni, hogy most akkor erről fog szólni a film, hogy ott keménykednek,
mint ahogy a film legelején is volt egy kis okunk izgulni, hogy a képi
világ kicsit sivár lesz, de aztán kialakult. Mármint a film és a filmnézés
kialakult, csak a történet nem. Komoly hibaként lehet tekinteni, hogy
kevés információt ad a közönségnek, általában mindig csak a végeredményét
látjuk a történéseknek, de ez mind semmi ahhoz képest, hogy amikor átcsempészte
az árut, felhívja Zsoltot, megtartja magának, és ő fogja értékesíteni.
Erre látjuk Antal Nimrod-ot, mint maffiózót,
aki megfenyegeti Zsoltot, hogy elintézi Winter-t. Csak azt nem értjük,
hogy miért nem intézte el Zsoltot, és miért az "alvállalkozó nyomába eredt
inkább, és hogy ha maffiózó, akkor miért egyedül jár. A filmben mondjuk
elég kevés a szereplő, néhány statiszta jót tett volna, volt egy házibuli
jelenet, amiben volt is egy pár, de Winter elkezdett ordítozni, és a rövid
örömnek hamar végeszakadt, megint ketten maradtak, és abból ítélve, hogy
mennyire ügyetlenül voltak foglalkoztatva ezek a statiszták, (csak ott
álltak és kész), a rendező nyilván meg is könnyebbülhetett, hogy egy gonddal
kevesebb maradt neki.
Visszatérve
a történet hiányosságaira, az Antal Nimrod féle gengsztert aztán többet
sosem látjuk a filmben, de ennél is rosszabb, hogy miután Winter autóbalesetet
szenved és megvakul (erről szól a film) senki nem mondja el nekünk, hogy
hogy gondolta ezt a "lekopok az áruval dolgot", ráadásul ahogy megvakul,
egyszeriben kiderül, hogy Zsolt a legjobb barátja, majdnem olyan, mintha
a testvére lenne, csakhogy a film nem így kezdődött.
|
|
Aztán van a
Németországban élő magyar nő, Marie, aki
elég homályos módon jön be a képbe. Szabó Győző vakon mászkál az utcán,
valahol a második kerületben, majd egy telefonfülke elkezd csörögni, és
ő felveszi, és ott egy női hang, és mond egy telefonszámot, és egyszercsak
átmegyünk egy harmadik filmbe, ami arról szól, hogy van egy vak srác Budapesten
és egy Németországban élő magyar csajjal haverkodik telefonon. Oké, tegyük
fel, ez volt az a telefonszám, de Marie konkrétan keresett valakit, és
a film során soha nem tudjuk meg, hogy kit és miért. Olyan, mintha a forgatókönyvíró
nem igazán látta volna át a történetet.
Aztán folyamatosan telefonálgatnak, és közben látjuk
Marie-t és a helyi német barátnőjét, ahogy élnek. Semmi izgi, de mégis
talán ettől jó a film, ahogy a tengerparton egy tortával ünneplik valamelyikük
szülinapját. Semmitmondó jelenet, de mégis jó, sőt, a legjobb, mert végülis
valami olyat látunk, amire nem számítottunk volna. Ez a német vonal egyébként
tényleg sokat "frissít" a filmen, talán mert
olyan, mintha egy másik filmbe kirándulnánk át, (ahol persze ugyanúgy
nem nagyon értjük a dolgokat, mint az egyikben).
Akárhogyan is
van, örülni lehet annak, hogy nem valami előre látható, kényelmetlenül
unalmas, vagy éppenséggel "deja vu" jellegű filmet kellett néznünk. És
nem csak a képek voltak finomak, hanem a szereplők is, (mind a négyen).
Szinte csak egy-egy
másodperce ugrott be néhány nem jól sikerült pillanat az alakításban,
(a szokásos módon, a veszekedések során, mint a legtöbb magyar filmben),
de ezektől eltekintve, (és miért ne tekintenénk el, hiszen a többi hazai
filmben ezeknek a tíz-, vagy akár százszorosa is előfordul) nagyon barátságos
volt az egész, ahogy a színészek játszottak. Ahogy telefonon
beszéltek egymással, Marie és Winter, az egészen jó volt, és talán a dialógusok
miatt is, amik egészen természetesen hatottak. A német vonalat már említettük,
azok is szintén jó és barátságosan valósághű alakítások voltak, és itt
van a két srác barátsága, amik szintén jól eljátszott jeleneteket tartalmaztak.
Amikor Zsolt részegen próbál bejutni Winter lakásába, az például egyszerűen
elsőrangú részegség, még az amerikai filmekhez képest is.
Van
még egy gyengén sikerült dolog a filmben, ami ráadásul eléggé hangsúlyos
elemnek tűnik, éppen ezért talán a legjobban illusztrálja, hogy miért
lehet kedvelni ezt a filmet. Az van, hogy Winter ott ül egy benzinkúti
presszóban, és lát egy kiskölyköt, meg az anyját, amint Csaplár Vilmossal
veszekednek németül. A kissrác az asztalra kiöntött cukorba rajzol, (ez
nagyon jó dolog, ilyet még csak amerikai filmben láttunk), Winter pedig
nézi, majd az anyja berohan, és amíg Csaplár Vilmos
a mosdóba megy, elhajt a gyerekkel. Aztán Winter lefotózza ezt a cukorba
rajzolt ábrát, ami tényleg jól néz ki. Később ezt az egész jelenetet,
(ami ugye némi magyarázatra szorult volna, hogy pl. ki ez a nő, meg minden)
Winter elmeséli Marie-nak. Fogalmunk sincs, hogy miért, de Marie mintha
ismerné ezt a történetet, és csak arra tudunk gondolni, hogy ő volt az
a barna, hosszú hajú nő, de nem ő volt, és lehetett esetleg a barátnője,
de ő sem volt az, szóval nem tudjuk, ki volt. Ki volt és miért? Mindenesetre
később Marie és Zsolt ugyanannál a benzinkútnál
vannak, és látják ugyanazt a veszekedést. Itt lehidal a néző, hogy most
akkor mi van? De valahogy mégis tetszik, ördög tudja, miért. Nyilván meg
kellett volna írni jobban a forgatókönyvet, de így is teszik az embernek.
És az egész tetején a hab az, hogy amikor Winter lekopik Marie lakásából,
az ablakra rajzol valamit, és az nem az, amit a kisfiú rajzolt a cukorba,
hanem csak valami rúzs-maszat, vagy mi. Fura az egész, semmit nem lehet
érteni, de mégis kellemes. Talán pont ezért?
-floyd-
|